بررسی دقیق زهکشی آسفالت جاده ها با کمک تکنیک پردازش تصویر

محققان دانشگاه امیرکبیر موفق شدند با استفاده ازتکنیک پردازش تصویر، زهکشی خودکار روسازی سطح آسفالت را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سیستم ارائه شده در این تحقیق، توانایی شبیه سازی شرایط بارندگی و اشباع وهمچنین ارزیابی زهکشی سطحی روسازی را با سرعت و دقت قابل قبولی انجام می‌دهد.
بهروز مطاعی دانشجوی دکتری مهندسی عمران و راه و ترابری این دانشگاه با راهنمایی فریدون مقدس نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر موفق به ساخت سخت افزاری شده است که در شرایطی ثابت و به دور از تاثیر شرایط محیطی، توانایی اشباع سازی سطح و برداشت تصاویر مربوط به روند زهکشی را دارد.
با استفاده از روش‌های پردازش تصویر، نرخ تغییرات زهکشی سطحی روسازی بدست آورده شد. همچنین سه شاخص مرتبط با زمان برای ارزیابی زهکشی سطحی روسازی تعیین شد. با ارایه ترکیب مناسبی از سه شاخص ارایه شده، روسازی‌ها از نظر کیفیت زهکشی سطحی در سه دسته خوب، متوسط و بد طبقه بندی شده است.
ارزیابی زهکشی سطحی روسازی به دو صورت کیفی از طریق تحلیل نمودار‌ها و نتایج بدست آمده و همچنین بصورت کمی در قالب شاخص‌های عددی انجام شده است.
مقایسه نتایج بدست آمده از سیستم با تصاویر مرجع که بصورت کیفی ارزش دهی شده اند، بعنوان معیار صحت سنجی نشان می‌دهد که این سیستم قادر است با دقتی مناسب وضعیت زهکشی سطحی روسازی را ارزیابی کند.
نتایج سیستم ارزیابی زهکشی سطحی روسازی، بعنوان اولین سیستم به منظور ارزیابی زهکشی سطحی می‌تواند به عنوان معیار مناسبی برای ارزیابی ایمنی روسازی در شرایط بارندگی و همچنین ارتقای ایمنی راه‌ها در سیستم‌های مدیریت روسازی، در سطوح پروژه و شبکه، مورد استفاده قرار گیرد.
نتایج این تحقیق در نشریه‌های علمی (ژورنال ها) مهم بین المللی به چاپ رسیده و برای این دستگاه گواهی ثبت اختراع بین المللی US PATENT گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/

کد خبر: 1020842

وب گردی

وب گردی