استادان با استاندارد هماهنگ، داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد را ارزیابی می‌کنند/ گزینش در سیستم جدید عادلانه است

مسئول تمشیت امور مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های برگزار شده برای استادان سبب شده است همگی با یک استاندارد هماهنگ، داوطلبان را ارزیابی کنند.

بهروز طهماسب کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره روز نخست برگزاری مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: در بازدیدی که روز شنبه از روند برگزاری مصاحبه داشتم، از نزدیک دیدم هم دانشجویان و هم استادان از شیوه برگزاری مصاحبه رضایت داشتند. حدود 70 گروه در مجموعه واحد علوم و تحقیقات به صورت موازی در رشته‌های مختلف در حال مصاحبه گرفتن از داوطلبان هستند. از جمع 145 هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته آزمون دکتری، تعداد 55 هزار و 89 نفر دانشگاه آزاد اسلامی را برگزیدند. 32 هزار و 198 نفر واجد شرایط دعوت به مصاحبه برای واحدهای دانشگاهی بودند؛ اما حدود 25 هزار نفر برای انجام مصاحبه آمادگی خود را اعلام کردند.

وی ادامه داد: هفته اول مصاحبه به 33 رشته گروه علوم انسانی اختصاص دارد و 11 هزار نفر برای مصاحبه از این گروه دعوت شده‌اند. به طور متوسط روزانه حدود دو هزار نفر به واحد علوم و تحقیقات مراجعه می‌کنند و مصاحبه‌ها به صورت متمرکز انجام می‌شود. این موضوع چند مزیت نسبت به سال‌های پیش ایجاد کرده است؛ فرد در سال‌های گذشته برای انتخاب رشته در دوره دکتری دانشگاه آزاد، ناظر به مکان‌های مصاحبه، دو یا سه فرصت مصاحبه بیشتر نداشت. دلیل آن هم فاصله‌های 200 تا هزار و اندی کیلومتر بود که سختی‌هایی به وجود آورد و دانشجویان هزینه‌های زیادی را متحمل شدند.

مسئول تمشیت امور مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: به طور مثال فرد امروز در تهران و فردا در شیراز مصاحبه داشت که مشکلاتی را برای او ایجاد می‌کرد. خوشبختانه امسال مصاحبه‌ها به صورت متمرکز انجام شده و افراد بر اساس نمره علمی خود و اولویت انتخاب در کل کشور، توزیع می‌شوند. این اتفاق کمک می‌کند دانشجویی با سطح علمی بالاتر انتخاب شود. پیش‌تر دانشجویانی با سطح علمی پایین‌تر به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کرده و دانشجویان سطح بالاتر عموماً در تهران پذیرش می‌شدند؛ اما حالا تمام دانشجویان فرصت دارند در واحدهای سراسر کشور پذیرش شوند.

طهماسب کاظمی خاطرنشان کرد: شیوه جدید برگزاری مصاحبه، سطح علمی دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی را بالا خواهد برد و زحمت دانشجویان را کم خواهد کرد. استادان هم به صورت متمرکز، امور مدیریتی را انجام می‌دهند که این موضوع انسجام و هم‌نظری استادان را افزایش داده است. دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های برگزار شده برای استادان نیز سبب شده همگی با یک استاندارد هماهنگ، داوطلبان را ارزیابی کنند. نتیجه این اتفاق، گزینش عادلانه از جمع داوطلبان خواهد بود و طبیعتاً رضایت داوطلبان را بیشتر جلب خواهد کرد.

وی افزود: نظم خوبی در مجموعه برگزار شده و نقص‌هایی که دوره قبل در سیستم وجود داشت، دیگر دیده نمی‌شود. داوطلبان در شرایط مساعدی مصاحبه می‌شوند که امیدوارم نتیجه برای کشور و نظام، خوب باشد.

مسئول تمشیت امور مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سطح داوطلبان دکتری در دوره اخیر گفت: وضعیت داوطلبان، گروه به گروه فرق دارد؛ چون طیف‌های مختلفی داریم. هرچند این‌طور نیست که کیفیت داوطلبان نسبت به سال‌های پیش، پایین آمده؛ بلکه برخی گروه‌ها اظهار می‌کنند داوطلبانی که روز اول مراجعه کرده‌اند به لحاظ سطح علمی، ضعیف بوده‌اند؛ اما بعضی دیگر از گروه‌ها هم گزارش داده‌اند که سطح علمی داوطلبان مراجعه‌کننده خیلی خوب بوده است.

طهماسب کاظمی در پایان تأکید کرد: البته هیچ گروهی افت سطح علمی داوطلبان را گزارش نکرده؛ بلکه گفته‌اند سطح برخی از آنها پایین بوده است. با این حال امیدوار بودند در روزهای آینده، داوطلبانی با سطح بالاتر مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020888

وب گردی

وب گردی