تاکنون در بخش انرژی تجدیدپذیر موفق نبودیم/ احداث نیروگاه انرژی خورشیدی با تکیه بر توان داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان

نایب رئیس سندیکای صنعت برق با بیان این‌که متناسب با ظرفیت‌های بالقوه در حوزه انرژی تجدیدپذیر در کشور فاصله زیادی داریم، گفت: ارائه تسهیلات لازم برای شرکت‌های دانش‌بنیان بستر را برای تولید تجهیزات در بخش تجدیدپذیرها، بومی سازی و تجاری سازی آن‌ها فراهم می‌سازد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بحث انرژی خورشیدی یا انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از موضوعاتی است که امروزه در دنیا مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که به دلیل محدود بودن سوخت‌های فسیلی استفاده از آن در چرخه صنعت می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و محیط‌ زیست کمک کند.

پیام باقری نایب رئیس سندیکای صنعت برق، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در خصوص نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه انرژی تجدیدپذیر و انرژی خورشیدی اظهار کرد: انرژی تجدیدپذیر امروزه در دنیا جزو صنایع های‌تک محسوب می‌شود به طوری‌که کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه با یک برنامه جامع و مدون به سمت انرژی تجدیدپذیر حرکت کردند؛ بنابراین یکی از دلایل این امر مهم بحث اقتصادی شدن تکنولوژی در این حوزه است.

متناسب با ظرفیت‌های بالقوه کشور در عرصه انرژی تجدیدپذیر موفق عمل نکردیم

وی تصریح کرد: متناسب با ظرفیت‌های بالقوه در حوزه انرژی تجدیدپذیر در کشور فاصله زیادی داریم و هنوز موفق نشدیم از تمام ظرفیت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر به خوبی استفاده کنیم. یکی از دلایل عمده آن بحث سرمایه‌گذاری است که بایستی موانع سرمایه‌گذاری از پیش روی این صنعت برداشته شود تا بتوانیم با سرعت بیشتری در این عرصه گام برداریم.

باقری تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ صنایع دانش‌پایه از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند و این صنعت در دنیا با سرعت قابل توجهی در حال روزآمدشدن و تغییر است. بنابراین ورود شرکت‌های دانش‌بنیان تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف توسعه این صنعت می تواند داشته باشد.

وی یادآور شد: به نظر می رسد که نسبت به فعالیت‌هایی که در دنیا در حوزه انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر اتفاق می افتد؛ فاصله زیاد بوده و سرعتمان با آنها منطبق نیست.

باقری افزود: به طور یقین ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه فاصله ما را نسبت به دنیا کمتر خواهد کرد.

ظرفیت نصب شده در بخش انرژی تجدیدپذیر کمتر از یک درصد است

وی با تاکید براین‌که ظرفیت نصب شده در این بخش زیر یک درصد است، گفت: در برنامه ششم توسعه مقرر شده است سالی هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد مدار شود. همچنین تا پایان برنامه باید 5 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه کشور از محل انرژی تجدیدپذیر باشد این در حالی‌ست که ظرفیت نصب شده هم‌اکنون 5 درصد است. این موضوع بیانگر این است که نتوانستیم خودمان را با برنامه ششم توسعه تطبیق دهیم.

عدم سرمایه‌گذاری مشکلات این صنعت را دوچندان کرده است

نایب رئیس سندیکای صنعت برق، عامل اصلی این مشکلات را عدم سرمایه‌گذاری و موضوع تعرفه‌ها عنوان کرد و گفت: باید امکانات و زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم شود. همچنین با توجه به تغییرات نرخ ارز معادلات اقتصادی و توجیه اقتصادی تحت الشعاع قرار گرفته است. باید تعرفه ها اصلاح شده و شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه تقویت شود.

با تکیه بر توان داخلی می‌توانیم به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کنیم

باقری با اشاره به این‌که ارائه تسهیلات لازم برای شرکت‌های دانش‌بنیان بستر را برای تولید تجهیزات در بخش تجدیدپذیرها و بومی سازی و تجاری سازی آن‌ها فراهم می‌سازد، اظهار کرد: با تکیه برتوان داخلی می‌توانیم به احداث نیروگاه های تجدیدپذیر اقدام کنیم.

وی افزود: طبیعتا نگاه کشور‌های مختلف در دنیا به استفاده از انواع انرژی های تجدیدپذیر و جایگزین کردن آن با سوخت فسیلی است؛ بنابراین صنایع دانش بنیان می‌توانند در تولید تجهیزاتی که در این حوزه مصرف می‌شود، بسیار اثرگذار باشند. می‌توان گفت: نقش شرکت‌هایی که در بخش دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند در اینجا نمود بیشتری پیدا می‌کند تا بتوانیم ضمن ارتقای بهره‌وری در تجهیزات و بالا بردن راندمان، هزینه‌ها را کاهش دهیم.

رئیس هیات مدیره سندیکاى صنعت برق ایران تصریح کرد: از آنجایی که شرکت‌های دانش بنیان اکثرا با دانشگاهیان و تکنولوژی جدید سروکار دارند؛ بایستی در مرحله نخست، سرمایه اولیه در اختیار آن‌ها قرار داده شود. در این میان دولت می‌تواند نقش موثری داشته باشد. حتی معاونت فناوری ریاست جمهوری در این خصوص منابع قابل توجهی را تخصیص داده است و گستردگی این موضوع در حوزه دانش بنیان ایجاب می‌کند که دولت تفکر جدیدی نسبت به ایجاد تسهیلات مناسب برای توسعه دانش بنیان داشته باشد.

باقری تاکید کرد: صنایعی هستند که فعل دانش‌بنیان در آن‌ها عجین شده است و به صورت مستمر در حال تغییر تکنولوژی است؛ بنابراین با توجه به حمایتی که از سوی دولت اعمال می‌شود باید توجه بیشتری به صنایعی که در بخش دانش‌بنیان که بیشتر منشا اثر هستند، صورت گیرد.

قیمت تولید برق از محل انرژی تجدیدپذیر باید اقتصادی شود

باقری با بیان به اینکه اگر قیمت تولید برق از محل انرژی تجدیدپذیر اقتصادی شود؛ به طور یقین در گذشته نه چندان دور تولید برق از محل تجدیدپذیر توسعه خواهد یافت، گفت: تجهیزات مورد استفاده تجدیدپذیر‌ها برای نصب نیروگاه گران‌قیمت بوده و برق حاصل از آن به مراتب بیشتر از برق فسیلی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021009

وب گردی

وب گردی