دروس تخصصی و پایان‌‌نامه ارشد در مصاحبه دکتری اولویت دارد/ استقبال کارمندان از تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد

داوطلبان شرکت کننده در مصاحبه دکتری گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد، بخش عمده سوالات این آزمون را مربوط به دروس تخصصی و پایان‌نامه ارشد می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در تربیت فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی نقشی تاثیر‌‌گذار و غیرقابل انکار در آموزش عالی کشور دارد. به برکت وجود این دانشگاه، بسیاری از افرادی که به دلایلی چون اشتغال و محدودیت ظرفیت در دیگر دانشگاه‌‌ها امکان کسب مدارج عالی را نداشتند موفق به کسب مدرک دکتری شدند. بدون تردید، نقش این دانشگاه در توسعه تحصیلات تکمیلی انکارناپذیر است.

امسال، ۴٧ هزار متقاضی تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد برای شرکت در این آزمون دعوت شدند که با ارزیابی منظم و پشتیبانی دانشگاه آزاد در این آزمون شرکت کنند. بیش از 30 هزار دانشجو از صبح شنبه 22 تیرماه به مدت 3 هفته با حضور در واحد علوم و تحقیقات، سوابق پژوهشی و مصاحبه علمی خود را ارائه خواهند کرد تا طی ثبت در برگه‌های مخصوص و در نظر گرفتن امتیازات آزمون کتبی و سازمان سنجش، نمره کلی ارائه‌شده داوطلب مشخص شود.

مکان برگزاری مصاحبه دکتری کلیه واحدهای دانشگاه آزاد به صورت متمرکز در واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌‌شود. هدف مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری آزمون جامع دکتری به صورت متمرکز در واحد علوم و تحقیقات، عدالت محوری در روند برگزاری و انتخاب دانشجویان براساس توانایی‌های آنهاست.

در حین انجام مصاحبه، 4 نفر استاد از دانشجویان مصاحبه می‌کنند. هفته اول مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مربوط به ۳۳ رشته گروه علوم‌‌انسانی است که ۱۱ هزار نفر در این گروه برای مصاحبه دعوت شده‌اند. برای بررسی روند کیفی مصاحبه در این گروه، به سراغ داوطلبان دعوت شده به مصاحبه رفتیم که مشروح آن در زیر آمده است.

توجه ویژه به تسلط دروس تخصصی و پایان‌‌نامه ارشد

بسیاری از دعوت‌‌‌شدگان به مصاحبه در رشته‌های مدیریت مالی، مهندسی مالی و مجموعه گرایش‌های روان‌‌‌شناسی، بخش زیادی از سوالات مصاحبه را مربوط به تسلط بر دروس تخصصی و پایان‌‌‌نامه ارشد اعلام کردند. برخی دیگر از مصاحبه‌‌شوندگان تسلط به زبان انگلیسی را دیگر بخش مهم سوالات در این مصاحبه دانستند. بدون تردید، دانستن این نکات امری مهم و تعیین‌‌‌‌کننده برای موفقیت در این دوره از مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد، خصوصا در رشته‌های مورد نظر است.

تمرکزگرایی در برگزاری مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد منجر به رضایت‌‌مندی داوطلبان شده است

تمرکز‌گرایی و برگزاری مصاحبه دکتری 98 در واحد علوم و تحقیقات منجر به ایجاد نظم و انسجام مناسب در جهت برگزاری این دوره از مصاحبه‌‌‌های ورود به دکتری شده است. بسیاری از افرادی که در چند رشته دعوت به مصاحبه شدند بر خلاف سال‌های گذشته که ممکن بود برای مصاحبه به چند شهر سفر کنند امسال به صورت متمرکز در این مصاحبه‌ها شرکت کردند. بسیاری از شرکت‌‌کنندگان حاضر در مصاحبه دکتری امسال هم که در چند رشته دعوت به مصاحبه شده بودند، تمرکزگرایی در برگزاری مصاحبه دکتری امسال را یک رویداد مناسب در جهت رضایت‌‌مندی داوطلبان دانستند.

بالا بودن سطح کیفی سوالات در مصاحبه دکتری آزاد نسبت به دانشگاه‌‌های دولتی

سطح کیفی سوالات در رشته روان‌‌شناسی از دانشگاه‌‌‌های دولتی بالاتر بوده و به گفته برخی از شرکت‌‌کنندگان این رشته که تجربه حضور در مصاحبه دانشگاه‌‌های مطرح دولتی چون علامه را دارند، سطح کیفی سوالات در مصاحبه دکتری این رشته بسیار بالاتر از دانشگاه‌‌‌های دولتی بوده و استادان مصاحبه کننده با احاطه کامل بر دروس تخصصی به طور دقیق داوطلبان را مورد پرسش قرار دادند. در رشته حسابداری و مدیریت مالی و امور مالی هم اکثر داوطلبان حاضر در مصاحبه، سطح کیفی سوالات را استاندار و مناسب ارزیابی کردند که اگر داوطلب احاطه کامل بر دروس تخصصی داشته باشد می‌‌تواند به خوبی به سوالات مربوط پاسخ دهد.

استقبال کارمندان شاغل از تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد

ظرفیت خوب دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه‌‌‌های دولتی در پذیرش دانشجو، موقعیتی را فراهم کرده برای افرادی که امکان ورود به این دانشگاه‌‌ها را ندارند. به گفته شرکت‌‌کنندگان در مصاحبه دکتری 98، یکی از مهم‌‌ترین مزیت‌‌های انتخاب دکتری دانشگاه آزاد برای داوطلبان شاغلی است که جز در ایام پایان هفته امکان حضور در کلاس‌های مربوط را ندارند به همین دلیل بسیاری از کارمندان شاغل دانشگاه آزاد را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری انتخاب می‌‌کنند.

افزایش وام شهریه دانشجویی منجر به رفع دغدغه داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد شده است

یکی از دغدغه‌‌های داوطلبان شرکت‌‌‌کننده در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد، پرداخت شهریه دانشجویی است. با توجه به آخرین صحبتی که دکتر طهرانچی برای کمک به افزایش وام شهریه دانشجویی داشتند، پرداخت این شهریه برای بسیاری از داوطلبان به سهولت انجام خواهد شد. بدون تردید، دانشگاه آزاد با توجه به امکاناتی که برای دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته است، نقشی تعیین‌‌کننده در گسترش فارغ‌‌التحصیلان دکتری در رشته‌های مختلف خواهد داشت.

برخورد مناسب مسئولان برگزار کننده آزمون دکتری آزاد با دانشجویانی که برای حضور در مصاحبه تاخیر داشتند

یکی از اتفاقات جالب توجه در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد، حضور افراد از شهرهای مختلف و با شرایط گوناگون بود. برخی از داوطلبانی که با تاخیر از شهرهای دیگر به محل مصاحبه رسیدند با برخورد مناسب مسئولان برگزار کننده آزمون، امکان حضور در جلسه مصاحبه را یافتند. یکی از داوطلبان شرکت‌کننده در مصاحبه دکتری مدیریت مالی، خانمی کم‌شنوا بود که علی‌رغم مشکلات جسمانی با اراده بالا، خودش را به این مرحله رسانده و به نتیجه این آزمون بسیار امیدوار بود و از برگزاری روند مصاحبه رضایت داشت.

گفتنی است، مصاحبه‌های دوره دکتری دانشگاه آزاد به صورتی کاملا سیستماتیک برگزار می‌شود. برای هر یک از داوطلبان برگه‌‌های مهروموم شده در نظر گرفته شده که نمره مصاحبه‌‌ها در آن برگه‌ها قید می‌شود. مصاحبه‌ها در هر روز در چهار نوبت و در هر نوبت با حضور ۵۰۰ نفر برگزار می‌شود.

داوطلبان شهرستانی در صورت تمایل می‌توانند از هتل فرهیختگان برای اقامت استفاده کنند. نتایج نهایی دکتری دانشگاه آزاد در نیمه اول شهریور‌ماه اعلام خواهد شد. اسم هر داوطلب به عنوان پذیرفته شده نهایی فقط در یک دانشگاه اعلام می‌شود و پذیرفته‌شدگان نهایی باید در تاریخ‌هایی که توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود، برای ثبت‌‌‌نام در محل دانشگاه حضور یابند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021052

وب گردی

وب گردی