بطحایی: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند الگوی مدرسه‌داری باشد

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد می تواند الگوی خوبی برای جامعه فرهنگیان در حوزه مدارس باشد؛ امیدوارم یک الگوی مدرسه‌داری را در نظام آموزش و پرورش ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین تودیع و معارفه معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور بیژن رنجبر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی، بهروز طهماسب کاظمی مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر مسئولان در سازمان سما برگزار شد.

سید محمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: طی چند روزی که این معاونت به من پیشنهاد داده شد، به صورت اجمالی تحقیقاتی کردم و از تلاش‌های منظری توکلی مطلع شدم که زیرساخت‌هایی را برای کیفیت واحدهای سما فراهم کرده‌اند.

بطحایی خاطرنشان کرد: سازمان سما با مجموعه‌های دولتی متفاوت است. هر کدام از روسای این سازمان که به دانش‌آموز و مدرسه بیشتر اصالت داده‌اند، موفق‌تر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه الگوی سازمان سما در دوره‌های اولیه توسعه کیفی بوده است، افزود: در دوره تحولی و مدیریتی جدید، سازمان سما به سمتی رفت که الگوی هزار مدرسه در کشور را پیاده‌سازی کند که حدود 200 مدرسه در دوران ریاست علیرضا منظری توکلی تأسیس شد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه یادآور شد: در دوره مدیریت منظری توکلی، زیرساخت‌هایی فراهم و پیگیری‌هایی انجام شد که در مدارس سما و معاونت مربوطه توسعه کیفی صورت گیرد و سازمان سما با این فعالیت‌ها آماده جهش در حوزه کیفی است که بتواند سازمان فرهنگی و تربیتی ماندگاری را برای مجموعه تعلیم و تربیت کشور به ارمغان بیاورد.

بطحایی افزود: با وجود زیرساخت‌ها و بستری که آماده شده گام کیفیت‌بخشی در واحد‌های سما برداشته شده است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اصلی‌ترین عامل موفقیت این است که از اهمیت بالای کوچک‌ترین واحد سازمانی غفلت کرده‌ایم و این موضوع در مورد آموزش کشور است. چون همواره از بالا به پایین تصمیم گرفتیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در آموزش عالی یا آموزش مهارتی با آن مواجه هستیم این است که همه تلاش می‌کنند در ارگان‌های ستادی کار کنند و مسئولیت‌های ویژه‌ای در آن سازمان داشته باشند؛ اما در نظام آموزش و پرورش کسانی موفق می‌شوند که هیچ‌گاه معلمی را رها نکرده‌اند.

بطحایی به اهمیت رابطه بین معلم و دانش‌آموز اشاره کرد و ادامه داد: مهم‌ترین واقعه‌ای که در آموزش و پرورش رخ می‌دهد چه در آموزش‌های عمومی و چه در آموزش‌های مهارتی رابطه بین معلم و دانش‌آموز یا مربی و متربی است و محصول این نظام آموزشی باید فردی سازمان‌یافته و بالغ باشد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بودن در کنار دانش‌آموزان یکی از ارزش‌هایی است که همیشه حتی افرادی که حتی در حوزه‌های ستادی فعالیت می‌کنند از چالش‌های موجود در بدنه آموزشی و نظام تعلیم و تربیت آگاهی دارند و می‌توانند با شناسایی این موضوعات اقدامات زیربنایی انجام دهند.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل ناکامی در حوزه آموزش روش سعی و خطا بوده است که شایستگی و توانمندی مدرسه را باید افزایش دهیم و دانشگاه آزاد می تواند الگوی خوبی برای جامعه فرهنگیان در حوزه مدارس باشد؛امیدوارم یک الگوی مدرسه‌داری در نظام آموزش و پرورش ارائه دهیم.

بطحایی تأکید کرد: آموزش و پرورش به دلیل اینکه دولتی است و بخش‌های خصوصی که صرفاً غیر دولتی هستند، بستر مناسبی برای ایجاد یک مدل تعلیم و تربیت نیستند و با بحران‌ها و موانع زیادی روبرو می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021063

وب گردی

وب گردی