دانشجویان ایرانی به حمایت از رهبر شیعیان نیجریه برخاستند

تشکل‌های دانشجویی با برگزاری تجمع در برابر وزارت امور خارجه نسبت به زندانی و شکنجه شدن شیخ زکزاکی اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جمعی از دانشجویان و اقشار مختلف مردم صبح امروز در اعتراض به جنایت‌های دولت نیجریه نسبت به بازداشت و شکنجه شیخ ایراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور، مقابل ساختمان وزارت امور خارجه تجمع کردند.

در این تجمع که به همت جمعی از فعالان و دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران برگزار شد، شرکت‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی تحت عنوان «جمهوری اسلامی ایران از مبارزه حق‌طلبانه مستصعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند»، «free free zakzaky (زکزاکی را آزاد کنید)»، «حقوق بشر آمریکایی» و «زکزاکی ما را آزاد کنید» اعتراض خود را نسبت به عدم آزادی و درمان شیخ زکزاکی اعلام کردند.

در این تجمع بیانیه‌ای در محکومیت اقدامات رژیم نیجریه علیه زکزاکی قرائت شد. در ابتدای این بیانیه عنوان شد: سال‌های متوالی است که حرکت اسلامی نیجریه با تقدیم هزاران شهید و مجروح، هزینه‌ حق‌طلبی و مبارزات مسالمت‌آمیز خویش را با خون می‌پردازند و این به واسطه‌ تعلیمات رهبر مُصلح و صلح‌طلب این جنبش شیخ ابراهیم زکزکی است که فریاد بت‌شکنانه‌ خمینی را در غرب آفریقا طنین‌انداز کرده است. از این روست که علی‌رغم گذشت سال‌ها از دستگیری غیرقانونی شیخ ابراهیم و همسرش و باوجود حکم برائت دادگاه نیجریه، رژیم بوهاری نه تنها حاضر به آزادی او نیست، بلکه خبرها حاکی از تلاش‌هایی آشکار برای قتل ایشان است.

در ادامه عنوان شد: در چنین شرایطی که نهادهای وابسته‌ بین‌المللی در قبال این جنایات مشی سکوت و انفعال پیشه کرده‌اند، بر دولت‌های مسلمان به ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران واجب است فراتر از بیانیه‌های کم‌خاصیت و ابراز نگرانی، با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های موجود در عرصه بین‌الملل و سیاست خارجه برای جلوگیری از تداوم این جنایات و نجات شیخ ابراهیم از چنگ رژیم بوهاری فورا اقدام کند.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: ما دانشجویان مسلمان ایران ضمن ابراز هم‌دردی با مردم مظلومان نیجریه و محکوم کردن جنایات ضد بشریِ رژیم ستمگر بوهاری و حامیان آن، به مسئولان قوای سه‌گانه متذکر می‌شویم که به وظایف انسانی، شرعی و قانونی خود در این باره عمل کنند و همان‌طور که در اصل۱۵۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان به معنای واقعی کلمه حمایت کنند و پی‌گیری‌های لازم را برای توقف این جنایت‌ها و احقاق حقوق مردم مستضعف نیجریه و مجازات عاملان این جنایت‌ها به عمل‌ آورند و چنان چه امام بزرگوار فرمودند باید به عنوان یکی از اصول سیاست خارجی خود، در رسیدگی به مشکلات مسلمانان و حمایت از مبارزان و محرومان با تمام وجود تلاش نماییم و اعلام کنیم که جمهوری اسلامی ایران برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است. چرا که عمل به این موارد مبنای مشروعیت مسئولان جمهوری اسلامی خوهد بود.

علی اسکندری دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران نیز در این تجمع دانشجوی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران طبق قانون و وظیفه شرعی باید از همه حق‌گویان و مستضعفان جهان دفاع کند.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) به کمک مردم، انقلاب کردند تا به جهانیان اعلام کنند ما از همه مظلومان عالم دفاع می‌کنیم. اکنون خمینی آفریقا که شاید نمونه آن در کل دنیا و جهان اسلام انگشت‌شمار است، اگر از دست برود ضایعه بزرگی به جهان تشییع و اسلام وارد خواهد شد.

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران ادامه داد: شیخ زکزاکی در حال مرگ است در حالی که تمام جهان در برابر این ترور شخصیتی و شکنجه سکوت کردند.

اسکندری با انتقاد از انفعال دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد: وزرات امور خارجه در برابر این جنایت سکوت کرده است و در اقدامی حداقلی با دعوت از سفیر کشور نیجریه در تهران مراتب اعتراض را به وی اعلام کرد.

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران ابراز کرد: وزیر امور خارجه و معاونان آن به همراه مجلس شورای اسلامی باید در یک اقدام عملیاتی کشور نیجریه را تحریم کند و از سازمان ملل و مجامع بین‌المللی خواستار آزادی شیخ زکزاکی شوند. باید همه برای حفظ سلامتی شیخ زکزاکی دست به کار شویم زیرا مگر چند عدد خمینی زمانه وجود دارد؟ و این شیخ بزرگوار خدمات بزرگی به جهان اسلام کرده است.

وی با تاکید بر خروج شیخ زکزاکی از نیجریه و ادامه درمان ایشان گفت: ما دانشجویان به دستگاه‌ دیپلماسی اعلام می‌کنیم اگر زودتر برای رهایی شیخ زکزاکی اقدام نکنند و ایشان شهید شود، این ننگ تا ابد بر پیشانی مسئولان در تاریخ خواهد ماند.

لازم به ذکر است؛ در روزهای گذشته ۸ دانشگاه تهران برای برگزاری تجمع مقابل سفارت کشور نیجریه در تهران به فرمانداری و استانداری نامه‌هایی جداگانه ارسال کردند؛ اما نهادهای مربوطه مجوز لازم را صادر نکردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021086

وب گردی

وب گردی