شاهد سرمایه‌گذاری اروپا برای حفظ برجام نبوده‌ایم

وزیر خارجه کشورمان گفت: اروپایی ها ادعا می کنند که تمایل دارند برجام را حفظ کنند اما هنوز ما شاهد این نبوده ایم که اروپا برای حفظ برجام حاضر به سرمایه گذاری باشد.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ، محمد جواد ظریف در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: اقداماتی که ایالات متحده در جهت تروریسم اقتصادی انجام داده است و خارج شدن از اجرای روابط عادی بین المللی در حوزه اقتصاد یک مانع عمده برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

وی افزود: این موضوع باید به اطلاع اعضای جامعه بین المللی رسانده شود و در کنار این، گفتگوهایی با دبیرکل ملل متحد و دیگران بر اساس مقررات انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالی که آیا دیدارهای دوجانبه با اعضای کنگره نیز خواهید داشت، گفت: فعلاً دیدارهای دوجانبه در چارچوب برنامه ملل متحد برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر ۴ سال به عقب بازگردیم آیا شما باز برجام را امضا خواهید کرد، تصریح کرد: حتماً این کار را خواهیم کرد. برجام هدف اصلی اش خارج کردن ایران از اجماع امنیتی بود و به هم ریختن طرح رژیم صهیونیستی که می خواست در ۴۰ سال گذشته ایران را در اجماع امنیتی قرار بدهد؛ برجام این را شکاند و به همین دلیل اسرائیل مهمترین مخالف برجام بوده است.

ظریف ادامه داد: تندروهای آمریکا نیز همین سیاست را دنبال کرده اند؛ البته عهدشکنی آمریکا منحصر به برجام نیست و تقریباً هر توافق بین المللی که وجود داشته حتی توافق هایی که به تایید کنگره رسیده است مثل نفتا، یونسکو و نظایر آن را شکانده است.

وزیر امور خارجه نقض برجام را نشان دهنده غیر قانونی بودن رژیم آمریکا دانست نه ناکارآمد بودن برجام.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا اروپا اراده ای برای حفظ برجام دارد، گفت: اروپایی ها ادعا می کنند که تمایل دارند برجام را حفظ کنند اما هنوز ما شاهد این نبوده ایم که اروپا برای حفظ برجام حاضر به سرمایه گذاری باشند. اینکه شما اظهار علاقه بکنید و اعلام اراده بکنید برای حفظ یک توافق بین المللی با اینکه شما آمادگی داشته باشید سرمایه گذاری لازم را انجام بدهید تفاوت جدی دارد و اروپایی ها هنوز این را نشان نداده اند.

کد خبر: 1021091

وب گردی

وب گردی