سیستم جامع آبیاری هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی یزد به بهره‌برداری رسید

بزرگ‌ترین سیستم جامع آبیاری هوشمند کشور که توسط شرکت دانش‌بنیان فناوران صنعت رباتیک مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی یزد طراحی و اجرا شده بود،‌ به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد یزد،‌ صبح امروز بزرگ‌ترین سیستم جامع آبیاری هوشمند کشور(با توجه به نیاز آبی گیاه و اطلاعات محیطی) که توسط شرکت دانش‌بنیان فناوران صنعت رباتیک مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی یزد طراحی و اجرا شده بود با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، استاندار و جمعی از مسئولان استان یزد در شرکت فولاد آلیاژی این استان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یزد در حاشیه این مراسم گفت: این نوع آبیاری در فضایی به مساحت ۵۰ هکتار اجرا و به توسط ۵۱ ایستگاه هوشمند که مجهز به سلول خورشیدی و سنسورهای رطوبت خاک، دمای خاک، فشار و سنسورهای محیطی است، اطلاعات را به‌صورت بی‌سیم به مرکز کنترل ارسال و پس از پردازش و تجزیه‌ و تحلیل‌های آماری، آغاز به آبیاری گیاه با توجه به نیاز می‌کند.

نوید نصیری‌زاده افزود: با توجه به بحران آب در کشور به‌ویژه شهر کویری یزد، این سیستم می‌تواند حداقل ۲۵ درصد در مقایسه با آبیاری‌های تحت‌فشار (قطره‌ای) و بیش از ۷۰ درصد نسبت به آبیاری غرقابی صرفه‌جویی داشته باشد.

سیدبهادر احرامیان مدیرعامل فولاد یزد نیز با بیان اهمیت حفظ ذخایر آبی، این طرح را بسیار مؤثر دانست و ابراز امیدواری کرد با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع آبی در کشور سیستم‌های سنتی بتوانند جای خود را به سیستم‌های هوشمند و بهینه بدهند.

گفتنی است، دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بازدیدی که بهمن‌ماه سال گذشته از این شرکت و روند اجرایی این طرح که توسط جمعی از اعضای هیئت علمی و فارغ‌التحصیلان عضو انجمن علمی رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تأسیس شده با ابراز خرسندی، بحث مدل جدید آبیاری در کشاورزی را یکی از نیازهای اساسی کشور دانسته و تأکید کرده بود که سیستم آبیاری این شرکت باید تجزیه و در سایر واحدهای دانشگاهی تکثیر و این شرکت به‌عنوان متولی تولید این دستگاه فعالیت داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021108

وب گردی

وب گردی