رونمایی از دو پایگاه‌ وب ایرانداک/ 90 هزار واژه به اصطلاح‌نامه ایرانداک افزوده شده است

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: در ۲‌ سال گذشته، حدود ۵۰ هزار واژه به اصطلاح‌نامه پایگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیروس علیدوستی در مراسم رونمایی از پایگاه‌های وب "اصطلاح‌نامه‌های علمی و فنی" و "دانش ایران" گفت: ایرانداک ۵ خوشه ماموریتی دارد. سامانه‌ای که امروز از آن رونمایی می‌شود در ۲‌خوشه رونمایی می‌شود. این زیر ساخت برای تمامی سازمان‌ها و کتابخانه که در حوزه اطلاع‌رسانی مشغول به فعالیت هستند، کاربرد دارد.

وی ادامه داد: ایرانداک تدوین اصطلاح‌نامه از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد اما نخستین اصطلاح‌نامه‌ای تحت عنوان «نما» در سال ۷۵ در ایرانداک منتشر‌ شد. اصطلاح‌نامه دو زبانه در حوزه‌هایی مانند زیست، شیمی و غیره در این ۱۰ سال تهیه و در اختیار همگان قرار گرفت، اما مدتی فعالیت آن متوقف شد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: در ۲‌سال گذشته، حدود ۵۰ هزار واژه به اصطلاح‌نامه افزوده شده است.

وی افزود: سامانه دوم، پایگاه وب است، سیاست‌گذاری بر اساس داده‌ها صورت می‌گیرد. در دو دهه گذشته ارزیابی مقالات در نشریات بین‌المللی بسیار کاربرد دارند که از جمله آن می‌توان به وب ساینس و اسکوپوس اشاره کرد.

علیدوستی گفت: این پایگاه در زمینه‌های گوناگون علم و فناوری دارای بیش از ۱۰۰ هزار واژه است، اکنون بیش از ۹۰ هزار واژه به واژه‌های پیشین افزوده شده لست و روابط معنایی میان آن نیز گسترش یافته است.

علیدوستی با اشاره به پایگاه اطلاعات دانش ایران گفت: یکی از ماموریت‌های این پایگاه، پشتیبانی از سیاستگذاری‌های داده‌ها است، پایگاهی که امروز از آن رونمایی خواهد شد، دارای ویژگی‌های متفاوتی است.

وی افزود: در این پایگاه، نام ۶ هزار موسسه ایرانی یکسان شد و کد واحد گرفتند همچنین موسسان نیز به ۱۰ دسته طبقه‌بندی شدند.

ادامه دارد...

کد خبر: 1021133

وب گردی

وب گردی