ترسیم نقشه مفهومی واژگان بر اساس اصطلاح‌شناسی طرح هستان‌شناسی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ایرانداک گفت: اصطلاح شناسی طرح هستان‌شناسی را پی می‌گیریم که بر اساس آن نقشه مفهومی واژگان ترسیم می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ملوک‌السادات بهشتی در مراسم رونمایی از پایگاه‌های وب «اصطلاح‌نامه‌های علمی و فنی» و «دانش ایران» اظهار کرد: طرحی که داشتیم شامل توسعه روزآمدسازی اصطلاح‌نامه علمی و فرهنگی ایرانداک با همکاری بیش از ۳۰ نفر بوده است.

وی ادامه داد: توسعه علم و فناوری، تولید واژه‌های جدید و تغییرات در روابط بین مفاهیم از مجموع دلایل‌ به‌روزرسانی اصطلاح‌نامه‌ها به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ایرانداک گفت: ادبیات، تهیه منابع بررسی نقشه‌های مفهومی، ترجمه واژگان، یکسان‌سازی و خطایابی حدود ۹۰ هزار واژه که واژه‌های کاربران گنج بود در این اصطلاح‌نامه افزوده شده است.

وی افزود: مرور بسته‌ پژوهش و تهیه منابع، ترجمه واژه‌ها، تعیین روابط معنایی و تولید خروجی‌های اصلاح‌نامه‌ای از جمله مراحل اصلی تدوین و روزآمدسازی اصطلاح‌نامه به شمار می‌رود.

بهشتی اضافه کرد: اصطلاح‌نامه ریاضی، فیزیک، علوم زیستی و غیره روزآمدسازی شد، فرض کنید در علوم زیستی تمامی اسامی جانوری و گیاهی به این اصطلاح‌نامه افزوده شده است.

وی تأکید کرد: در ادامه اصطلاح شناسی طرح هستان‌شناسی را پی می‌گیریم که بر اساس آن نقشه مفهومی واژگان ترسیم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021135

وب گردی

وب گردی