ساخت سه ماهواره در کشور کامل می شود/ داده های ماهواره ای موجود در کشور باید به اشتراک گذاشته شود

رییس سازمان فضایی ایران در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال ساخت و طراحی سه ماهواره در کشور کامل می‌شود، گفت: امسال در نظر داریم در صورت فراهم بودن شرایط، یک ماهواره سنجشی و یک ماهواره مخابراتی را در مدار قرار دهیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران در این جلسه با اشاره به مزایای داده های فضایی برای توسعه و ایجاد بهره وری در ابعاد مختلف استان، گفت: این داده ها 40 سال است که توسط سازمان فضایی جمع آوری شده است و امروز ما دو سیاست را در این حوزه پیگیری می کنیم، یکی آزادسازی این داده ها برای بهره مندی دستگاه های مختلف و دومی ایجاد کسب و کار در این حوزه و ایجاد ارزش افزوده این داده ها در حوزه های مختلف است.

وی افزود: با اتکا به دانش بومی در حوزه فضایی در منطقه با اقتدار اول هستیم و امیدواریم با استفاده از این داده ها با توجه به پتانسیل موجود در حوزه های کشاورزی،محیط زیست،منابع طبیعی، گردشگری آذربایجان غربی بتوانم برای توسعه کسب و کار فضا پایه استان کمک کنیم.

رییس سازمان فضایی ایران با تاکید بر توسعه کسب و کارهای فضاپایه و ارائه خدمات از طریق داده های ماهواره ای عنوان کرد:امروزه استفاده از داده های فضایی و تبدیل آن به اطلاعات دارای ارزش افزوده در بهره‌وری بسیار موثر است و انتظار داریم مدیران بخش دولتی با توجه به این مقوله و به کمک شرکت ها و استارت آپ های بومی برای تبدیل داده های به اطلاعات ارزش افزوده قدم بردارند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به بخش های کشاورزی، هواشناسی و گردشگری استان آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: باید داده های ماهواره ای را آزاد سازی کنیم و در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا ضمن ایجاد ارزش افزوده، این داده ها به ثروت تبدیل شوند و شاهد رونق خدمات در این بخش ها باشیم.

وی با اشاره به رونمایی طرح نوآفرین برای حمایت از استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین افزود: این طرح با چهار مولفه ابزارهای قانونی ،سرمایه گذار، محل و کمک های مدیریتی پیش بینی شده است که تمام دغدغه های جوانان اعم از بیمه و معافیت های مالیاتی تا پنج سال در آن دیده شده است و هدف از این برنامه ایجاد هماهنگی میان تمام دستگاه‌های اجرایی است که نقشی در سرنوشت استارت‌آپ از خلق ایده تا تبدیل به یک محصول و کسب و کار دارند.

براری با تاکید بر اینکه باید داده های ماهواره ای موجود در کشور به اشتراک گذاشته شود تا در جهت ارائه خدمات به روز و کاربردی به جامعه مورد بهره برداری قرار گیرد، گفت: قرار دادن اطلاعات در اختیار کشاورز از طریق اپلیکیشن های تلفن همراه و جذب سرمایه گذار در بخش ایجاد جاذبه های گردشگری فضایی به توانمندسازی اقتصاد استان کمک می کند.

رییس سازمان فضایی ایران توسعه اقتصادی و افزایش اشتغالزایی را مهمترین شاخص های برنامه سال ۹۷ حوزه فضایی دانست و گفت: با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص رونق اقتصادی، بهبود معیشت و حمایت از تولیدات داخلی، در سال پیش رو بتوانیم با همکاری موثر با شتاب دهنده ها جهت ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوین و حمایت از بخش خصوصی، گامی موثر در جهت تحقق دغدغه های ایشان برداریم.

محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی عدم استفاده فناوری های پیشرفته را مهمترین دغدغه در استان اعلام کرد و گفت: آذربایجان غربی به دلیل پتانسیل های موجود و ظرفیت هایی که در خود دارد نیاز بیشتری به بهره گیری از امکانات و مزایای سازمان فضایی و توسعه کسب و کارهای فضاپایه دارد لذا باید بستر این امر در استان فراهم شود و در این خصوص سبد اقتصادی استان رونق یابد.

شهریاری در خصوص ارتقا و توسعه فضاهای پایه در استان گفت: تسهیل در راه اندازی ایستگاه فضایی در سلماس، انعقاد تفاهم نامه همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران در زمینه پژوهشی، کاربردی و توسعه ای و فناوری علوم فضایی، مطالعه، طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی، و مطالعات آزمایشگاهی، همکاری در خصوص پایش زمین های کشاورزی و استفاده از داده های فضای جدید استان می تواند قدمی برای توسعه فضاپایه در استان باشد که آذربایجان غربی اعلام حمایت خود را از استارت آپ های خلاق حوزه فضایی را اعلام می دارد.

استاندار آذربایجان غربی افزود: آذربایجان غربی ظرفیت خوبی دارد که یکی از آنها وجود منطقه آزاد ماکو است و در این خصوص می توان برای ایجاد منطقه گردشگری فضایی و پارکهای موضوع گردشگری فضایی با سازمان فضایی ایران تفاهم نامه همکاری منعقد شود و استان آمادگی لازم برای سیاست گذاری ها و گسترش فضایی پایه و فضای کسب و کار را دارد.

در ادامه این سفر معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی ایران بعد از بازدید از مرکز آپای دانشگاه ارومیه در دو دانشگاه صنعتی و دانشگاه ارومیه حضور یافت .

مرتضی براری در نشست با دانشگاهیان، فعالان و شرکت‌های بخش خصوصی در ارتباط با کسب و کارهای فضا پایه و توسعه این بخش در این استان با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی استانی با معیشت کشاورزی بوده و از فرصت هم‌مرزی با سه کشور خارجی برخوردار است، گفت: با توسعه فناوری در آذربایجان‌غربی، این استان می‌تواند علاوه بر استان‌های مجاور به کشورهای مجاور خدمات دهد و برای کمک به توسعه کشاورزی در این منطقه و سایر نقاط کشور می‌توان با کمک داده‌های حاصل از فناوری‌های فضایی، اطلاعات را در حوزه کشاورزی شخصی‌سازی کرده و در اختیار هر کشاورز قرار داد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ایران از دهه ۶۰ وارد حوزه هوا و فضا شدند، افزود: در حال حاضر ایران به حدی در این عرصه پیشرفت کرده است که رتبه اول منطقه در حوزه علم و فناوری و رتبه ۱۱ جهانی را دارد.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه ایران با پرتاب ماهواره در سال ۸۸ نهمین کشوری در جهان بود که به چرخه فناوری فضایی دست پیدا کرد، ادامه داد: در حال حاضر تنها ۱۱ کشور در جهان به این فناوری دستیابی دارند و در آینده نزدیک هدف ایران تثبیت ماهواره‌ها در مدار ۵۰۰ تا یک هزار کیلومتر است.

براری با اشاره به اینکه در سال گذشته ماهواره پیام تا مدار بالای ۱۵۰۰ کیلومتر قرار داده شد، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه در ایران آزمایشگاه خلا وجود ندارد برای همین برخی آزمایش‌ها را پس از پرتاب ماهواره به فضا می‌توان انجام و پرتاب ماهواره پیام نیز تجربیات و اطلاعات خوبی را در این زمینه در اختیار قرار داد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه امسال ساخت و طراحی سه ماهواره در کشور کامل می‌شود، تصریح کرد: امسال در نظر داریم در صورت فراهم بودن شرایط ماهواره یک سنجشی و یک ماهواره مخابراتی را در مدار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در بخش فناوری در جهان رشد بیش از شش درصد در سال گذشته داشته است، خاطرنشان کرد: با پیشرفت و توسعه بخش فناوری و فضایی در کشور تا حدود زیادی می‌توان جلوی خسارات ناشی از بلایایی طبیعی را با پیش‌بینی به موقع گرفت.

همزمان با سفر معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی ایران و همچنین رییس پژوهشگاه فضایی ایران به آذربایجان غربی جلساتی کارشناسی در جهت شناسایی نیازهای استان به داده های فضایی با دستگاه های جهاد کشاورزی، مدیریت بحران، منابع طبیعی،محیط زیست و گردشگری استان برگزار و موارد به صورت فنی تشریح و نیازمندی های استان در این بخش ها شناسایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021142

وب گردی

وب گردی