دانشگاه تنها برای مدرک نیست برای این است که انسان های مشارکت جو بسازیم/ باید کاری کنیم که اساتید خارجی بیایند و اساتید به خارج بروند/همه مردم راستگو و بی گناه هستند مگر اینکه عکسش ثابت شود/ سخت گیری های بی مورد به رانده شدن افراد لایقی که بیانشان صریح است و افزایش تملق گویی منجر می شود/ برای یک اشکال کوچک آدم های بزرگ را کنار نگذاریم ، همه خطا و اشتباه می کنند

تهران- ایسکانیوز: رئیس جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزشی گفت: امسال مراسم آغاز سال تحصیلی با دو واقعه دیگر مقارن است اول اعیاد قربان و غدیری که پیش رو داریم و ثانیا امسال مقارن است با 80 سالگی تاسیس دانشگاه تهران.

وی افزود: در واقع قانون تاسیس دانشگاه تهران علاوه بر اهمیت آن از نظر علم و دانش و توسعه جامعه ما، یکی از آثار تحول اجتماعی و سیاسی بود که در انقلاب مشروطه در کشور ما رخ داد.در پی انقلاب مشروطه که حرکت مردم برای حکومت قانون بود اتفاقات دیگری نیز رخ داد که تاسیس عدالت خانه حکومت قانون در سایه فعالیت مجلس شورای ملی و تاسیس بانک ملی ایران به عنوان نهاد اقتصادی و همچنین در کنار آن ها تاسیس دانشگاه تهران در همین مکانی که معروف به باغ جلالیه بود.

روحانی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران، مدرسه سیاسی دهخدا و اساتید و بزرگان متبحر در رشته های جدید و یا قدیم بود گفت: دانشگاه تهران تلفیقی میان مراکز علمی و اساتید بزرگ علوم کهن و علوم جدید بود.

وی دانشکده حقوق و علوم سیاسی را یکی از مظاهر دانشمندان مختلف دانست و گفت: در دانشکده حقوق دانشگاه تهران اساتید بزرگی چون استاد شهابی ها و استاد گرجی ها و دکتر کاتوزیان ها و بزرگانی که هم از دانش جدید بهره بردند و هم از دانش قدیم حضور داشتند .

رئیس جمهوری دانشگاه تهران را مظهر تلفیق علوم و اولین مرکز مهم برای رشد علم و دانش در این سرزمین دانست و گفت: علم یک سنت جاریه است. اساسا روزی علم رشد یافت که حکمت ایرانی با فلسفه یونانی و فلسفه یونانی با حکمت اسلامی در کنار هم تلفیق شدند. علوم جدید و قدیم در کنار هم رودخانه عظیم علم را به وجود آوردند.

وی افزود: ما نمی توانیم علمی را کنار بگذاریم. وقتی می گوییم علم بشری معنایش این نیست که در آن خطا نیست، علم بشری ابطال پذیر است. امروز یک ایده توسط یک دانشمند به اثبات می رسد و تبدیل می شود به نظریه علمی و فردا ایده دیگری و دانشمندان دیگری می آیند و نکته جدیدی را به اثبات می رسانند. تحول علمی در سایه نقد پذیری علم است. شما در تفاسیر قران و نظرات اصولی و حکمت و فلسفه بسیاری از استدلال ها را می بینید دانشمندی به اثبات رسانده ولی دانشمند دیگری آن را نفی کرده است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه حرکت جوهری را صدرالمتاهلین بر خلاف نظرات دیگران به اثبات رساند گفت: علم نقدپذیر است. دانش بشری این چنین است حتی وحی الهی هم فهمش ممکن است تغییر یابد. امروز به فهمی از کلام خدا برسیم و فردا به فهم عمیق تر برسیم.

روحانی گفت: لذت علمی در سایه تحولات علمی است. اسلامی کردن علوم انسانی به آن مفهوم نیست که دانش بشری در علوم انسانی را به طور کامل کنار بگذاریم. علم را باید نقد کرد نباید حذف کرد.

وی افزود: یکی از اشکالات ما این است که می خواهیم علم را حذف کنیم ولی ممکن است آن را ابطال کنیم. چطور عده ای به فکر افتادند که علم را حذف کنند. ما می توانیم سخن دقیق تر و مطلب مناسب تر عرضه کنیم. مجموعه حرکت علمی ما حرکت مطلوبی است. دولت وعده هایی که نسبت به دانشگاه ها داده را فراموش نکرده و به بخشی از آن ها نیز جامه عمل پوشانده شده است. به هر حال آمدن من به دانشگاه بیشتر برای شنیدن است تا حرف زدن.

روحانی گفت: پارسال آن دقایقی که دانشجویان عزیز صحبت کردند بسیار آموزنده بود. نقد دانشجویی زیبایی خاصی دارد. دانشجو نقدش بی غل و غش است. دانشجو آنچه در دل دارد تبیین می کند که نشاط دانشگاه در همین است.

وی افزود:امثال ما که دانشجو بودیم کلاس هایی را می پسندیم که استاد فضای کلاس را آزاد می گذاشت و اجازه می داد دانشجو نقد کند.

روحانی با اشاره به اینکه نظرات متفاوت غیر از سخن مغرضانه است گفت: اما هر کسی نظری دارد و نظرش را بیان می کند خواهش می کنم سخت گیری نکنید.

رئیس جمهوری گفت: سخت گیری های بی مورد منجر به عدم تساهلو تسامح می شود و رانده شدن افراد لایقی که بیانشان صریح است را در پی دارد. سخت گیری منجر به افزایش تملق گویی می شود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: نگذاریم در دانشگاه فضای تملق باز شود. ما دلمان نمی خواهد جمعیت هشتاد میلیونی ایران تبدیل شود به صد و شصت میلیون  که همه دو چهره پیدا کنند ما می خواهیم آن 80 میلیون همان 80 میلیون باشد. اینگونه نباشد که در یک جمع با یک لحن حرف بزنند و در جای دیگر با لحنی دیگر.

وی با تاکید بر اینکه حکومت کشور بدون سعه صدر امکان پذیر نیست گفت: سعه صدر پیدا کنیم بگذاریم افراد حرف بزنند. به خاطر یک اشکال کوچک آدم های بزرگ را کنار نگذاریم. همه خطا و اشتباه می کنند. بی جهت افراد را زیر علامت سوال نبریم. اساس دین، این است. همه مردم راستگو هستند مگر آن که عکسش ثابت شود. همه مردم بی گناه اند مگر اینکه عکسش ثابت شود این جزو الفبای علوم اسلامی ماست. اگر ما می خواهیم کسی را مورد نقد قرار دهیم و جاهای تصمیم گیری بسیار مهم ،اشتباه تصمیم می گیریم.

روحانی متذکر شد: آبروی مردم را به راحتی معامله نکنیم. این دقت نظر نیست این تخریب مسلمان است. اگر مدرک و سندی هست اشکال ندارد بیاورید ولی با استدلال درست. دانشگاه ما فضایش از فضای امنیتی فاصله بگیرد.

وی افزود: تلاش ما بر این بود که اگر فردی با دلایل ضعیف کنار گذاشته شده به سر کار خود و کلاسش برگردد. تلاش ما بر این بوده که در دانشگاه ها فضای آرامش باشد ضمن اینکه همه گروه ها نظرات سیاسی و نقد خود را داشته باشند و همه بدانند این جا دانشگاه است باشگاه سیاسی نیست. مرکز فعالیت احزاب نیست.

رئیس جمهوری ادامه داد: حضور دانشگاه و دانشجو در فعالیت های سیاسی اشکالی ندارد ولی در مورد محیط زیست و کم آبی و واردات و صادرات نباید اظهار نظر کنیم؟ یعنی فقط باید در دانشگاه ها بحث های سیاسی کرد؟ بسیاری از مسایل دانشگاهی در دنیای امروز با مشکلات و مسایل منطقه در جهان گاهی یکسان است و گاهی بسیار شباهت دارد. در مسایل اقتصادی مسایل ما خیلی به دنیا مشابه است. آن ها هم در رابطه با تورم و عرضه و تقاضا صحبت می کنند.

وی گفت: شیوه ما با دنیا خیلی متفاوت نیست. ما به دنبال فعالیت هسته ای هستیم و دیگران هم مشابه ما کار می کنند. همه کیک زرد درست می کنیم همه از معادن استفاده می کنیم همه میله سوخت درست می کنیم همه مجتمع سوخت داریم، در سلول بنیادی و شبیه سازی و کشاورزی نیز همین است.

روحانی گفت: اگر در کشور از نظر محیط زیست مشکل داریم تنها دولت مسئول نیست دانشگاه های ما هم مسئول هستند آنها هم باید به میدان بیایند. دانشگاه باید نظر،؛ راه حل و پیشنهاد بدهند. اگر در کشوری زندگی می کنیم  که دچار کمبود آب است و کشاورزی ما و آبیاری ما علمی نیست آیا فقط دولت مسئول است یا دانشگاه هم مسئول است؟ دانشگاه که برای مدرک نیست که عده ای را بیاوریم اینجا امتحاناتی را بدهند و مدرک بگیرند دانشگاه برای این است که انسان های مشارکت جو بسازیم. تنها چیزی که موجب فاصله ما از علم می شود این است که با اخلاق فاصله داشته باشد. البته در زمینه علمی باید فعالیت های ما در چارچوب اخلاق علمی باشد. دولت هزینه می دهد که اخلاق علمی را دنبال کند.

رئیس جمهوری یادآور شد: وقتی اساتید دانشگاه برای من می نویسند که فرجی دانا شایستگی دارد که مدیریت دانشگاه را به عهده بگیرد آیا من باید فشار بیاورم که این طور نباشد؟ در طول یک سال  4 وزیر و سرپرست را تجربه کردیم آقای منفرد را خواستیم که مجلس نپسندید. آقای توفیقی را خواستیم که سرپرستی دانشگاه را به عهده بگیرد. خواستیم کشور آرام باشد. دکتر فرجی دانا را آوردیم و شروع به کار کرد و "بورسیه و ما ادراک ما البورسیه".

وی افزود:به هر حال باید به اخلاق علمی توجه کنیم. نمی توانیم در یک مسئله ای که صداقت و قانون مورد توجه قرار نگرفته آن را رها کنیم. از روزی که نجفی سرپرست شد اولین کلامم این بود که ماجرای بورسیه های غیرقانونی  را دنبال کند.

روحانی گفت: قدم های مهمی در دانشگاه و مسئولین در زمینه علم و  دانش و تولید بر داشته شده است. به نظرم یک تک حلقه زنجیر نمی شود. با مقاله علمی  به ثروت و قدرت نمی رسیدم. هدف باید ثروت و قدرت باشد. حلقه ها باید به هم وصل شوند.

رئیس جمهوری ادامه داد: مراحل مختلفی وجود دارد. حلقه های بعدی را باید دنبال کنیم. دانشگاه های باید با مراکز تحقیقاتی و هر دوی آن ها باید به تولید وصل شوند. اگر این اتصال نباشد شغل لازم برای افراد و دانشجویان ایجاد نمی شود.

روحانی گفت: در صورتی به پیشرفت علمی می رسیم که به دنیا متصل باشیم. سیاست این دولت تعامل با جهان است. در علم و فناوری و اقتصاد و ... باید با کل جهان در تعامل باشیم. باید مشارکت کنیم. دنیای امروز دنیای رقابت است. اگر عقب افتادیم، یعنی عقب افتادیم و استقلال کشور به خطر می افتد. حداقل این رئیس جمهور در امنیت ملی متخصص است. ما باید احتیاط خود را داشته باشیم و بگذاریم و کاری بکنیم تا اساتید خارجی بیایند و اساتید ما به خارج بروند. اساتید را محدود نکنیم. یک دانشگاه درست کنیم که زبانش انگلیسی باشد. الان دانشگاه های ما سرکلاس صندلی خالی دارند. از همین کشورهای همسایه شروع کنیم. تا بتوانیم از فضای علم و دانشگاه حداکثر استفاده را ببریم.

وی افزود: تدبیر را با تلاش خود نهادینه کنید و امید را با شورتان و دانش و علمتان را بیشتر بسازید.
کد خبر: 102116

وب گردی

وب گردی