نگارش کتاب و ارائه مقالات معتبر در مصاحبه دکتری امتیاز ویژه دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن گفت: نگارش کتاب و ارائه مقالات معتبر در مصاحبه‌های دکتری امتیاز ویژه ای دارد که مشکل اصلی داوطلبان در مصاحبه‌های دکتری هم عدم ارائه کتاب و مقاله معتبر است.

محمود صمدی یکی از استادان مصاحبه کننده در مصاحبه داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیات علمی واحد تنکابن، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سطح علمی داوطلبان علوم انسانی در چهارمین روز از مصاحبه های دکتری اظهار کرد: سطح علمی داوطلبان با یک دیگر متفاوت است و افراد بسیار خوبی در میان آن ها دیده می شود؛ اما تعداد کمی از آن ها، از حداقل های ورود به مقطع دکتری برخوردار نیستند.

وی درباره پرسیدن سوالات دشوار و تخصصی از سوی استادان مصاحبه کننده افزود: سوالاتی که از داوطلبان پرسیده می شود، در حیطه پایان نامه آن ها قرار دارد؛ از متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری انتظار می رود که تسلط کافی روی مباحث تخصصی پایان نامه خود داشته باشند. تعداد اندکی از داوطلبان از پاسخ گویی به سوالات ساده ای که مربوط به مقطع فوق دیپلم است، عاجزند که این موضوع چندان مناسب نیست.

صمدی ادامه داد: مشکل اصلی داوطلبان در مصاحبه دکتری امسال، نداشتن کتاب و مقاله است؛ تقریبا 13 تا 14 درصد داوطلبان دارای مقاله و کتاب بودند که کتب و مقالاتی که تاکنون ارائه شده است، از کیفیت های لازم برخوردار نیست این درحالی است که نگارش کتاب و ارائه مقالات امتیاز مناسبی دارد.

عضو هیات علمی واحد تنکابن با اشاره به تفاوت های داوطلبان دانشگاه آزاد و سراسری تصریح کرد: از لحاظ علمی تفاوت چندانی میان دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی نیست و برخی مشکلات، در داوطلبان دکتری دانشگاه‌های سراسری نیز وجود دارد؛ در گذشته به تعداد افراد اندکی اجازه ورود به مقطع دکتری داده می‌شد و از میان هزار داوطلب، 30 نفر انتخاب می‌شدند. این 30 نفر از لحاظ سطح علمی با دیگران فاصله چشم گیری داشتند؛ اما امروز، افراد با داشتن حداقل نمره وارد مصاحبه دکتری می‌شوند.

وی با اشاره به چالش‌های جذب نخبگان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تا زمانی که واحدهای دانشگاه آزاد نتوانند خود را با بدنه اصلی جامعه و بازار کار تطبیق دهند، نمی توانیم شاهد جذب حداکثری نخبگان باشیم؛ در واقع دانشگاه باید نیازهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را بداند و بر اساس آن ها برنامه ریزی مدون داشته باشد.

صمدی اضافه کرد: عملیاتی شدن طرح پایش در دانشگاه آزاد اسلامی می تواند نوید‌بخش افزایش ارتباط واحدهای دانشگاهی با نیازهای جامعه باشد؛ این موضوع نیازمند کار تخصصی بیشتری است و تمامی واحدهای دانشگاهی وظیفه دارند فعالیت های خود را در این راستا تنظیم کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به افق 1404 دانشگاه آزاد اسلامی اذعان داشت: لازمه رسیدن به این که دانشگاه آزاد اسلامی تا سال 1404 انتخاب اول داوطلبان دانشگاه باشد، این است که در رفتارهای آموزشی و نگاه به دانشجویان، تغییرات بنیادین صورت گیرد؛ در واقع برای رسیدن به افق 1404، باید مسیر حرکتی خود را اصلاح کنیم و برای آن، برنامه تخصصی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021194

وب گردی

وب گردی