توسعه کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی ابزاری برای مقابله با تحریم/ تمرکز واحدهای شهرستانی بر امور تحقیقاتی و آزمایشگاهی

واحدهای شهرستانی دانشگاه آزاد برای افزایش درآمدهای غیرشهریه‌‌‌‌‌ای توجه بیشتری به توسعه امور پژوهشی و آزمایشگاهی دارند که بزرگ‌ترین دستاورد آن توسعه صنعت کشاورزی در این واحدهاست.

گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ ندافراهانی- دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در ایران است که علاوه بر توسعه سطح تحصیلات عالی در دورترین و محروم‌‌‌ترین نقاط ایران، نقشی اثرگذار در توسعه امور پژوهشی داشته و محصولات دانش‌‌بنیان قابل توجهی با بررسی و تحقیقات اولیه در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی این دانشگاه به مرحله تولید و تجاری‌‌سازی رسیده است.

رتبه نخست واحد رشت بین آزمایشگاه‌‌‌‌های دانشگاه آزاد در ارزیابی معاونت علمی ریاست جمهوری

تجهیزات مناسب آزمایشگاهی در بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد منجر به توسعه امور پژوهشی شده است. امروز این دانشگاه بزرگ کشور در جایی ایستاده که با بهره‌‌‌‌‌مندی از توانمندی موجود و انجام تحقیقات اولیه در زمینه تولید بسیاری از محصولات مهم و اساسی برای تامین نیازهای مردم وارد میدان عمل شده است. دانشگاه آزاد واحد رشت نمونه بارز یکی از واحدهای دانشگاهی‌ست که در ارزیابی سالانه شبکه راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به کسب مقام نخست بین واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد و بین مراکز مختلف علمی و تحقیقاتی موفق به اخذ رتبه 34 کشوری شد.

توسعه بخش کشاورزی با گسترش تجهیزات آزمایشگاهی در دوران مدیریت جدید دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد طی دو سال گذشته و از زمان مدیریت جدید دکتر طهرانچی، توجه ویژه‌‌‌ای به گسترش تجهیزات آزمایشگاهی و توسعه امور پژوهشی داشته و بسیاری از امور مربوط به پژوهش را در کلیه آزمایشگاه‌‌‌‌ها و مراکز رشد مورد توجه قرار داده است. یکی از امور مهم و بنیادینی که مورد توجه این دانشگاه قرار گرفته بحث توسعه کشاورزی است که ثمربخش بودن این بخش در دانشگاه آزاد و اجرایی شدن امور مربوط به آن در گرو بررسی‌‌های کارشناسان امر در مرحله اول تحقیقات به آزمایشگاه‌‌ها و مراکز تحقیقاتی‌ست.

توانمندی دانشگاه آزاد در توسعه امر کشاورزی به بستر قوی آزمایشگاه‌‌های موجود در این رشته برمی‌گردد به حدی که امروز توسعه کشاورزی در دانشگاه آزاد با تکیه بر امکانات مناسب در مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی واحدهای مختلف منجر به تحولی بزرگ در صنعت کشاورزی کشور شده است.

نقش پررنگ واحدهای شهرستانی دانشگاه آزاد در توسعه صنعت کشاورزی و تولید محصولات دانش‌‌بنیان

نکته جالب توجه، نقش پررنگ واحدهای شهرستانی دانشگاه آزاد در توسعه صنعت کشاورزی و تولید محصولات دانش‌‌بنیان است که گوی سبقت را از واحدهای تهرانی ربودند. به گفته داوود ثمری مدیرکل مراکز تحقیقاتی و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی، 25 درصد مجموع دانشجویان دانشگاه آزاد در واحدهای تهران و اطراف آن متمرکز شدند، این امر تا حدودی منجر به تامین این واحدها از طریق درآمدهای شهریه‌‌‌ای شده است؛ اتفاقی که در واحدهای شهرستانی با توجه به کاهش دانشجو طور دیگری رقم خورده و متوجه افزایش درآمدهای غیرشهریه‌‌‌‌ای شده است.

وجود زمین‌‌های گسترده و مستعد به کشت برای تولید محصولات کشاورزی در شهرستان‌ها و توجهی که دکتر طهرانچی به توسعه صنعت کشاورزی به عنوان صنعتی مهم برای تامین نیازهای اساسی کشور دارند منجر به پیشرفت، گسترش آزمایشگاه‌‌ها و امکانات پژوهشی به عنوان بازویی پرتوان برای توسعه صنعت کشاورزی در واحدهای شهرستانی دانشگاه آزاد و به نوعی پیشتازی آنها در امور آزمایشگاهی و پژوهشی شده است.

امروز دانشگاه آزاد اسلامی در جایی ایستاده است که با بهره‌‌مندی از توانمندی پژوهشی و آزمایشگاهی که دارد در توسعه صنعت کشاورزی حرفی برای گفتن دارد. تولید بذر در واحد خوراسگان با همکاری واحد دهاقان و با بهره‌‌‌مندی از ظرفیت گلخانه‌‌‌‌ای موجود در این واحد دانشگاهی یک اتفاق بی‌‌نظیر در مجموعه آموزش عالی کشور است.

به گفته احمد آذین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان مراکز تحقیقات کشاورزی واحد خوراسگان که در زمینه تولید بذر فعالیت می‌‌کنند، موفق به تولید 14 نوع بذرهیبرید از جمله بذر خیار شدند که این امر منجر به استقلال و خودکفایی ایران در تامین بذر مورد نیاز و مانع خروج ارز از کشور خواهد شد. بدون تردید، تولید بذر دستاورد بزرگ ملی برای ایران در عرصه کشاورزی محسوب می‌‌‌‌‌شود.

به گفته کرم‌‌الله جانی‌پور رئیس دانشگاه آزاد استان کهگیلویه و بویراحمد آنچه مورد توجه دکتر طهرانچی در توسعه صنعت کشاورزی بوده فاصله گرفتن از روش‌‌های سنتی کشاورزی و به روز شدن این صنعت با توجه به فناوری‌‌‌های نوین در دانشگاه آزاد است. بدون تردید، رسیدن به این هدف در سایه تقویت امور پژوهشی، آزمایشگاهی و مراکز تحقیقاتی در کلیه واحدهای دانشگاهی مستعد کشاورزی محقق خواهد شد. بر همین مبنا و با تکیه بر امور تحقیقاتی حاصل از بررسی‌‌های مختلف در آزمایشگاه‌‌های مرتبط، واحد یاسوج در زمینه تولید گیاهان دارویی وارد عمل شده است که تولید انبوه و تجاری‌‌‌سازی این محصول، منجر به افزایش درآمدهای غیرشهریه‌‌ای خواهد شد.

وی تاکید کرد: بیشترین تمرکز ما در حال حاضر بر توسعه تحقیقات دارویی و گیاهان دارویی بوده که مزارع ما در دهک و دلگان، جهت کاربرد روش‌های نوین کشاورزی و مکانیزه در توسعه گیاهان دارویی مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان وبلوچستان، یک مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در واحد ایرانشهر وجود دارد و مهم‌‌ترین محصول آن چای ترش است که تولید انبوه این محصول و صادرات آن به کشورهای همسایه علاوه بر درآمدزایی برای واحدهای مختلف منجر به ارزآوری برای کشور خواهد شد.

میر معتقد است، بیشترین تمرکز ما در حال حاضر بر توسعه تحقیقات دارویی و گیاهان دارویی بوده که مزارع ما در دهک و دلگان، جهت کاربرد روش‌های نوین کشاورزی و مکانیزه در توسعه گیاهان دارویی مورد توجه قرار گرفته است.

توسعه امور پژوهشی و آزمایشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی، دستاوردی ملی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری

توجه به پژوهش‌‌‌‌‌های کاربردی و توسعه امور تحقیقاتی و آزمایشگاهی منجر به پیشرفت و تحول در یک سرزمین خواهد شد که دستاوردهای بزرگی در عرصه ملی به دنبال دارد. دانشگاه آزاد اسلامی هم با بهره‌‌مندی از ظرفیت عظیمی که در مجموعه آموزش عالی کشور دارد و گسترش آزمایشگاه‌‌‌ها و مراکز تحقیقاتی خصوصا در واحدهای شهرستانی، دستاوردهای قابل توجهی داشته که با توجه شرایط تحریم در کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به اقتصاد مقاومتی و رونق تولید به ویژه در عرصه کشاورزی گام‌‌های استواری برداشته است.

فعالیت چشمگیر واحدهای شهرستانی در توسعه امور آزمایشگاهی و تمرکز بیشتر بر گسترش امور پژوهشی و ورود به اموری چون کشاورزی به معنای نبود این فعالیت‌ها در واحدهای پایتخت نیست بلکه نشان‌‌دهنده ضرورت موجود در واحد‌های دانشگاهی شهرستان‌ها به دلیل کاهش میزان دانشجوست؛ که با نگاه هوشمندانه مسئولان دانشگاه آزاد، این واحدها برای تامین هزینه‌‌‌های خود به سمت توسعه امور پژوهشی و افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای رفتند که بزرگ‌ترین دستاورد آن حضور دانشگاه آزاد در تامین نیازهای کشور در عرصه ملی و توجه به منویات مقام معظم رهبری در توسعه امور پژوهشی و تولید محصولات دانش‌بنیان توسط مراکز آموزش عالی است که منجر به عدم وابستگی ما به بیگانگان خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021227

وب گردی

وب گردی