اطلاعات مکانی ابزار مهم تصمیم‌گیری در سطوح مختلف جامعه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر گفت: فناوری پرنده‌های بدون سرنشین مبنای ارائه خدمات نوین به جامعه در عصر جدید است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از شاهین‌شهر، مسعود نصری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر ظهر امروز در نشست تخصصی پرنده‌های بدون سرنشین با هدف بررسی عملکردهای آموزشی، تحقیقاتی و آینده‌پژوهی که با حضور محققان، نخبگان و بنگاه‌های اقتصادی این صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر برگزار شد، مأموریت‌های بالادستی واحد دانشگاهی شاهین‌شهر را ورود به عرصه‌های هوا و فضا دانست.

وی اظهار کرد: با توجه به سند جامع توسعه هوا و فضا و نقشه جامع علمی کشور مأموریت هسته هوافضای واحد دانشگاهی شاهین‌شهر تبیین و برگزاری جلسات کاری و تشکیل کمیته راهبردی علمی و اجرایی و بهره‌گیری از دانش و تجارب ارزشمند کارشناسان در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر اضافه کرد: کشور ما به‌عنوان یکی از کشورهای صاحب فناوری در عرصه پرنده هدایت‌پذیر از دور بوده که با استفاده از توان و ظرفیت متخصصان داخلی و انجام مهندسی معکوس به مرحله نوآوری در این حوزه وارد شده است.

نصری با اشاره به فعالیت شرکت‌های تجاری در طراحی و تولید پرنده‌های بدون سرنشین تصریح کرد: امروزه از ظرفیت پرنده‌های بدون سرنشین در ارائه خدمات متنوع مانند تصویربرداری و نقشه‌برداری هوایی در صنایع کشاورزی و فتوگرامتری استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اطلاعات مکانی یکی از مهم‌ترین ابزارهای تصمیم‌گیری در سطوح مختلف جامعه به شمار می‌رود، پرنده‌های بدون سرنشین می‌توانند در جمع‌آوری این اطلاعات نقش بسزایی را ایفا کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر با اشاره به نقش مطالعاتی و امدادی پهپادها در بلایای طبیعی تأکید کرد: در سیلاب‌های ابتدای سال جاری با استفاده از پرنده‌های بدون سرنشین مطالعات گسترده‌ای در حوزه آبخیزداری در مناطق سیلزده انجام شد که این موضوع اهمیت پهپادها را در عرصه مطالعه و تحقیقات نشان می‌دهد.

نصری افزود: انجام نقشه‌برداری‌های زمینی صرفاً به توپوگرافی یک منطقه با هزینه و زمان زیادی منجر می‌شود و این در حالی است که نقشه‌های مستخرج از تصاویر هوایی علاوه بر کاهش چشمگیر زمان و هزینه موجب دستیابی به سایر محصولات می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های واحد دانشگاهی شاهین‌شهر توضیح داد: وجود رشته‌های تحصیلی در گروه‌های برق، مکانیک، کشاورزی و کامپیوتر و فعالیت اعضای هیئت‌علمی، زمینه فعالیت در این حوزه را به خوبی فراهم کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر با اشاره به مطالعات انجام شده در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین تبیین کرد: تاکنون مطالعات و اقدامات مؤثری در حوزه پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور انجام شده و امیدواریم به‌زودی شاهد شکوفایی بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی در این عرصه باشیم.

وی افزود: از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام مطالعات و اجرای طرح‌های پژوهشی استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021271

وب گردی

وب گردی