دانشجویان دکتری باید پژوهش‌محور باشند/ رشته حقوق در مقطع دکتری دانشگاه آزاد استان فارس بیشترین دانشجو را دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس گفت: دانشگاه آزاد استان فارس، تقریبا در بیشتر رشته‌‌های علوم‌انسانی مقطع دکتری دارد؛ همچنین در رشته حقوق، بیشترین تعداد دانشجو را در مقطع دکتری داریم.

محمد کاظم کاوه‌‌‌‌‌پیشقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ارائه رشته‌‌های علوم انسانی در مقطع دکتری واحدهای دانشگاهی استان گفت: دانشگاه آزاد استان فارس، تقریبا در بیشتر رشته‌‌های علوم‌انسانی مقطع دکتری دارد؛ همچنین در رشته حقوق، بیشترین تعداد دانشجو را در مقطع دکتری داریم.

وی درباره توجه به علوم انسانی در کشور افزود: متاسفانه علوم انسانی در ایران مغفول واقع شده، این در شرایطی‌ست که در بسیاری از کشورهای توسعه‌‌ یافته، اهمیت به این علوم برای رسیدن به پیشرفت مورد توجه است. در حقیقت اگر کشوری بخواهد در مسیر استقلال و توسعه گام بردارد باید به علوم‌‌ انسانی توجه ویژه‌‌‌ای داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در ادامه خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌‌های ما برای ارائه رشته‌‌‌های علوم‌‌‌‌انسانی از نظریات محققان غربی در تدریس این علوم استفاده می‌‌شود. متاسفانه هنوز در ایران نظریه‌‌پردازی در حوزه علوم انسانی نداریم. بدون تردید، باید برای تقویت این حوزه تلاش کنیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب در این مسیر برسیم.

کاوه‌‌‌‌‌پیشقدم تاکید کرد: یکی از راه‌‌‌های گسترش علوم‌‌‌‌انسانی در مرحله اول؛ توجه به رشته‌های بین‌رشته‌‌‌‌‌‌ای در این حوزه است تا بتوانیم با تربیت افراد در رشته‌‌های مختلف در زمینه نظریه‌‌پردازی علوم انسانی ورود کنیم.

وی درباره توانمندی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد استان فارس در ارائه رشته‌‌های علوم انسانی خاطرنشان کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد استان فارس از سطح علمی مناسبی برخوردار هستند؛ اما در بعضی از رشته‌‌های مقطع دکتری مثل فلسفه کلام، الهیات و علوم سیاسی استادان مجرب‌‌‌تری در مقطع دکتری دانشگاه آزاد داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس درباره فاکتور‌‌های لازم برای موفقیت در مقطع دکتری گفت: داوطلبان مقطع دکتری باید پژوهش‌محور باشند و در حوزه تخصصی خود تنها به مطالعه کتاب‌‌‌های تخصصی اکتفا نکرده و مطالعاتی فراتر در این زمینه داشته باشند. یکی دیگر از مهم‌‌‌ترین عواملی که به موفقیت دانشجویان دکتری کمک می‌کند تسلط به چند زبان است که باید به دو یا سه زبان مسلط باشند تا بتوانند از متون زبان‌‌های دیگر برای ترجمه استفاده کنند.

کاوه‌‌‌‌‌پیشقدم در پایان متذکر شد: داوطلبان مقطع دکتری باید برای موفقیت در مصاحبه به پایان‌‌نامه ارشد خود مسلط بوده و دغدغه رشته‌‌های خود را بشناسند تا بتوانند به سوالات تخصصی رشته خود به خوبی پاسخ داده و نمره‌‌های مربوط به این بخش را کسب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021309

وب گردی

وب گردی