باید برای اعتلای جایگاه بسیج تلاش کنیم

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور بر لزوم تلاش در راستای اعتلای جایگاه بسیج تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدرضا ابن‌الدین حمیدی قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور در دومین اجلاس سراسری مسئولان بسیج اساتید سراسر کشور که در سالن همایش ۹ دی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری‌ست، گفت: باور ما این است که اگر یاران امام زمان را برشمارند، همه یا اکثریتی از جمع حاضر در جلسه در این لیست هستند، یار امام زمان بودن هزینه دارد.

وی افزود: انتخاب حضور در بسیج، مستلزم تلاش‌ها و فعالیت جدی است. مقام معظم رهبری در اکثر فرمایشاتی که پیرامون حفظ انقلاب اسلامی داشته‌اند، همواره از بسیج نام برده‌اند.

حمیدی تصریح کرد: اگر قرار است که در راستای اعتلای جایگاه بسیج حرکت کنیم، انتظار ما این است که در این مسیر تلاش صورت گیرد.

قائم مقام سازمان بسیج اساتید ادامه داد: نگاه اصلی سازمان بسیج اساتید به استادان سیجی این است که آن‌ها با کمک ظرفیت علمی و پژوهشی خود، به کمک انقلاب اسلامی بیایند.

وی تأکید کرد: اساتید بسیجی باید برای حضور در میادین انقلاب اسلامی طرح دهند. ما باید برای تولید اقتدار ملی، بن بست‌شکنی، دستیابی به مرجعیت علمی و ایجاد راه‌های میانبر تلاش کنیم؛ چراکه این خواسته مقام معظم رهبری از ما است.

ابن الدین حمیدی تأکید کرد: سوال اصلی ما این است که سازمان بسیج اساتید چگونه می‌تواند در راستای اهداف خود از جمله رسیدن به تمدن نوین اسلامی، تولید قدرت نرم بیشتر، نیل به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و مسئله محور، مؤثر واقع شود.

وی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف خود، نیازمند تحول درونی و اثربخشی بیرونی هستیم. ما چند رویکرد اصلی در دستور کار داریم، اولین رویکرد شامل تشکیل گروه‌های مسئله محور است. در این راستا گروه‌هایی تشکیل و از مسئولان مختلف دعوت به‌عمل می‌آید تا مسائل مختلف را طرح و تعریف کنند، سپس محدوده آن مشخص و زمان بندی نیز تعیین خواهد شد تا اساتید بسیجی، به دنبال راه حل آن‌ها بروند.

وی خاطرنشان کرد: برای ارائه راهکار، باید از تجربه‌های پیشین و ظرفیت‌های دانشجویان استفاده شود. انتظار از استاد بسیجی این است که به راه‌حل راهبردی دست پیدا کند.

قائم مقام سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: استاد بسیجی باید بتواند گزارش کارشناسی تهیه کند؛ اگر مسئولان آن‌ را نپذیرفتند، لازم است آن‌را رسانه‌ای کرده تابه مسئله مردم تبدیل شود.

وی درباره اهداف سازمان بسیج اساتید گفت: تحول درونی و اثر بخشی بیرونی، از جمله اهداف اصلی سازمان بسیج اساتید به‌شمار می‌رود.در بحث تحول درونی، باید شبکه سازی استادان دغدغه‌‌مند و انقلابی را از طریق ارتقا روش‌های جذب، آموزش، و تربیت نیرو را در دستور کار قرار دهیم. از جمله اهداف اصلی در بحث اثر بخشی بیرونی، می‌توان به کمک به تحقق دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، ایجاد نهضت تولید علم نافع در کشور و حاکم کردن روحیه جهادی و انقلابی در دانشگاه اشاره کرد.

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور گفت: ما نیازمند شبکه‌سازی در میان اساتید بسیجی هستیم. به عنوان مثال استادان زمین شناسی ما باید بر اساس این شبکه‌سازی در سراسر کشور با یکدیگر در ارتباط باشند و اگر مسئله‌ای درباره خاک کشور داشتیم، این افراد بتوانند نظر خود را عنوان کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تمامی افرادی که در گروه‌های مسئله محور کار می‌کنند، در واقع سیاست‌گذاران آینده کشور هستند. این افراد در آینده و زمان تشکیل دولت انقلابی، وظیفه اجرا را برعهده خواهند گرفت.

ابن الدین حمیدی درباره گروه‌های رصد و پایش گفت: در سطح کشور، نهاد‌های اصلی شامل نهاد آموزش، نظامی و غیره باید به موقع توسط اساتید بسیجی نقد شوند.

وی افزود: استاد بسیجی باید با دانشجو، فرهنگ، دانشگاه، نهاد سیاست‌گذاری، مسجد، نوآوری‌های علمی، حکمرانان، تحول در علوم انسانی ارتباط داشته باشد. مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد، از جمله نقش‌های استاد بسیجی در جامعه به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: جبهه علمی، فرهنگی شبکه‌ای منظم از اساتید معتقد و حزب اللهی است که با محور قرار دادن خودشان در دانشگاه، تلاش می‌کنند که سایر جریان‌ها را کنار یکدیگر جمع کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله ظرفیت‌های بسیج اساتید، می‌توان به مرجعیت داشتن اشاره کرد. از ابتدای انقلاب، مجموعه‌های مختلفی که مرجعیت داشته‌اند دچار زوال شده‌اند؛ اما بسیج اساتید پا بر جا مانده است. ما باید این ظرفیت را فدای انقلاب کنیم. اگر ما بتوانیم خودمان را به مردم به عنوان مرجعی لایق معرفی کنیم، قطعا مردم در فرصت مناسب به ما روی می‌آورند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1021334

وب گردی

وب گردی