بازار خودروهای وارداتی در بن بست

به نظر می‌رسد که باید پرونده خودروهای وارداتی را به‌کلی مختومه بدانیم. شاید دیگر نباید امیدی به بهبود اوضاع داشته باشیم. طی یک سال کشمکش و جنجال تنها حدود 5000 دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شد. بعد از آن همه دستورالعمل، بخشنامه و مصوبه هنوز هم تکلیف بیش از 8000 دستگاه از انواع محصولات خارجی مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، حال و روز بازار خودروهای وارداتی اصلاً تعریف ندارد. اگرچه طی چند روز اخیر شیب تند افزایش فزاینده قیمت‌ها، روندی نزولی به خود گرفته ولی هم‌چنان سایه سیاه بی‌اعتمادی روی آسمان این بازار سنگینی می‌کند. حقیقت آن است که هنوز هیچ‌کس از آینده خبر ندارد. آینده که سهل است، هیچ‌کس از آنچه جاری است نیز اطلاعی ندارد. در تمام این یک سال دولتی‌ها در ظاهر تمام تلاش خود را برای سر و سامان دادن به اوضاع خودروهای وارداتی به‌ویژه بعد از آغاز ممنوعیت واردات، به کار بسته بودند اما هربار سنگی پیش پا دیده می‌شد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها مصوبات هیات‌دولت را به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ و حتی چندین بار هم اقدام به تمدید ضرب‌الاجل‌های ترخیص خودروها کرده است . با این حال مشکل نه مصوبات بود و نه تمدید زمان ترخیص. توپ خودروهای وارداتی محبوس شده در گمرک بین این وزارتخانه، دفتر مقررات صادرات و واردات، سازمان توسعه تجارت، گمرک ایران، سازمان استاندارد و البته بانک مرکزی پاسکاری می‌شد. چکیده اصلی مشکلات این خودروهای را می‌توان این‌گونه اعلام کرد. نخست ورود غیرقانونی تعداد زیادی خودرو در قالب تخلف در ثبت‌سفارش. از آنجایی که در این پرونده نام‌های بزرگی و شرکت‌های معروفی دیده می‌شود، تفکیک خودروهای سالم از ناسالم سخت است و گمرک نمی‌خواهد زیر بار حقوقی و جزایی بعد از آن برود. مشکل بعدی بحث ارزی است که واردکننده آن را خرج خودروی مدنظر خود به منظور واردات کرده است. بدین معنی که برخی از واردکنندگان با تهیه ارز آزاد از بازار اقدام به واردات کردند و گروهی دیگر نیز با استفاده از ارز دولتی خودرو به کشور آوردند. در مورد این گزینه نیز به دلیل پیچیدگی‌های بانکی ارائه یک راهکار ساده و ثابت تقریباً غیرممکن است و بانک مرکزی نیز تمایلی برای درگیر کردن خودش با سازمان بازرسی کل کشور ندارد.
سومین دلیل گرفتاری خودروهای در گمرک، دوراهی واردکنندگان برای ترخیص آن‌ها است. از یک سو آن‌ها باید برای ترخیص خودروها با نرخ جدید اقدام کنند و در واقع تسویه حساب آن‌ها با قوانین فعلی است. این یعنی پرداخت ما به التفاوتی که گاه به اندازه قیمت اصلی خودرو می‌شود. مشکل اصلی این اتفاق، آن سوی دیگر ماجراست. جایی که هزینه این تسویه حساب را مشتری باید پرداخت کند. مشتری که در روز خودش اقدام به تسویه حساب کرده بود و حالا دیگر بعد از ماه‌ها صبر دیگر زیر بار پرداخت یک ریال بیشتر هم نمی‌رود. حالا هم که واردکننده نمی‌تواند مبلغ ما به التفاوت را از مشتری زنده کند، تمایلی برای ترخیص ندارد. البته خریدار پولش را داده و خودرواش را می‌خواهد.


بازار خارجی‌ها در اغما

این روزها خودروهای وارداتی وضعیت برزخی را تجربه می‌کنند. نه گرانی‌شان تاثیری در میزان خرید و فروش دارد و نه ارزانی‌شان. باید اعتراف کرد که دیگر مشتریان امروزی وقعی این بازی‌ها نمی‌نهند. اوضاع به قدری شکل خاص به خود گرفته که دوباره فعالیت نمایشگاهی‌ها و واسطه‌ها گرم شده است. دوباره خودروهای بی نام و نشان واردات بیش از خودروهای شرکتی روی بورس آمده‌اند. کسی که خودرواش را به هر دلیل به فروش می‌رساند، دقیقاً مطمئن نیست که فردا قرار است چه اتفاقی در بازار بیفتد. اگرچه در ظاهر چیزی حدود 50 درصد نسبت به روز اول خرید سود بیشتری کسب کرده ولی در واقع خودش هم می‌داند که بازنده ماجرا خود اوست. در مقابل، کسی هم به هر روی قصد خرید دارد، با دیده تردید نسبت به معامله خود نگاه می‌کند. بازار هنوز در شوک صفر شدن تعرفه خودروهای هیبریدی است و هنوز معلوم نیست که قیمت‌های خودروهای وارداتی بعد از اجرایی شدن این طرح چقدر سقوط می‌کند. ترخیص قطره‌چکانی خودروها از گمرک نیز آنقدر زور ندارد تا بتواند تقاضای فعلی را پوشش دهد. البته باید این را نیز در نظر داشت که تعداد قابل توجهی از این خودروها از مدت‌ها قبل مالک دارند و به نام زده شده‌اند. پس نمی‌شود چندان روی آن‌ها حساب باز کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021354

وب گردی

وب گردی