سروری مجد: انگور صادراتی در واحد کاشمر تولید می‌‌‌‌‌‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: مزرعه واحد کاشمر برای تولید یک نوع انگور صادراتی فعالیت ویژه‌‌‌ای دارد. در صورتی که این محصول صادر شود، منجر به ارزآوری برای کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد استان خراسان رضوی در حوزه کشاورزی را، اینجا می‌‌‌خوانیم.

علی سروری مجد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اهمیت توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در گسترش این صنعت گفت: حیات یک کشور در گرو تامین نیازهای اساسی مردم آن است؛ بنابراین برای ایجاد امنیت غذایی و خودکفایی در یک سرزمین باید به توسعه صنعت کشاورزی توجه شود. به دلیل نقش موثری که کشاورزی در استقلال و عدم وابستگی ایران دارد، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی کشور، برنامه‌‌‌‌های هدفمندی را در جهت توسعه این صنعت مهم آغاز کرده است که نوید‌‌‌دهنده شروعی درخشان در توسعه کشاورزی نوین در ایران خواهد بود.

وی درباره فعالیت‌‌‌‌‌های مزارع موجود در واحدهای استان خراسان رضوی افزود: با توجه به اهمیت بحث کشاورزی، در دانشگاه آزاد استان خراسان رضوی هم کلیه واحدهایی که زمین مختص به کشاورزی دارند به تناسب ظرفیت موجود در منطقه‌ای که واقع شدند به کشت محصولات خاصی اختصاص یافتند.

سروری مجد تاکید کرد: در واحد تربت حیدریه و گلبهار، گلخانه‌‌هایی در جهت تولید گیاهان دارویی و صیفی‌‌‌جات داریم که در این گلخانه‌ها برای تولید بذر هم اقداماتی صورت گرفته است. مزرعه واحد کاشمر برای تولید یک نوع انگور صادراتی فعالیت ویژه‌‌‌ای دارد. در صورتی که این محصول به تولید انبوه برسد با توجه به کیفیت مطلوبی که دارد در مرحله صادرات به دیگر کشورها قرار گرفته و علاوه بر درآمدزایی برای این واحد دانشگاهی، منجر به ارزآوری برای کشور هم خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در ادامه یادآور شد: در بسیاری از واحدهای استان خراسان رضوی رشته کشاورزی تدریس می‌‌‌‌شود و دانشجویان این رشته‌‌‌ها در واحدهای دانشگاهی که مزرعه مختص به خود دارند به طور عملی بسیاری از امور مربوط به این صنعت را آموزش می‌‌‌بینند.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر، یکی از اولویت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ما، ایجاد یک مرکز تحقیقات کشاورزی برای توسعه این صنعت است، تا با استفاده از تجهیزات و امکانات مناسب بتوانیم در زمینه توسعه کشاورزی مدرن و عملیاتی ساختن آن گام برداریم.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

گفتنی است، دانشگاه آزاد مشهد دارای تنوع 345 رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه‌‌‌‌ای و دکترای تخصصی است. این دانشگاه دارای بیش از 550 عضو هیئت علمی همچنین دارای 110 آزمایشگـاه و 45 کارگـاه با میلیاردهـا تومان تجهیزات مدرن آموزشی و پژوهشی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021387

وب گردی

وب گردی