دانش‌آموزان در مدارس سما، مهارت‌های زندگی کردن را آموزش می‌بینند/ مهم‌ترین مؤلفه سند تحول، مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مهارت‌آموزی باید در زمینه‌های مختلف اعم از مهارت‌های فردی و اجتماعی صورت گیرد. ان‌شاءالله مدارس تابع سازمان سما در دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه مهارت‌آموزی هم الگویی برای سایر مدارس خواهند شد.

سید محمد بطحایی معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه‌‌ ‌‌‌‌ایسکانیوز درباره نواقص آموزشی در نظام آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با نقایص و کاستی‌هایی مواجه است که این نواقص متعلق به گذشته بوده و باید تلاش کنیم در نظام آموزش و پرورش این کاستی ها را برطرف کنیم. برطرف کردن کاستی‌ها در گستره وسیع نظام آموزش و پرورش با حدود 14 میلیون دانش آموز و مسائل و مشکلاتی که در سطح کشور داریم کاری بسیار سخت و زمان‌بر است.

وی افزود: در حوزه دانشگاه آزاد اسلامی‌ ‌به جهت بسیاری از مولفه‌هایی که در گستره وسیع کشور، قابل مدیریت بیشتر و کنترل است بسیار امیدوارم بتوانیم سند تحول بنیادی آموزش و پرورش را به عنوان الگو و مدلی قابل بهره‌برداری در سایر بخش ها در واحد‌های آموزشی تابع دانشگاه آزاد مستقر کنیم.

بطحایی ادامه داد: به تدریج باید به سمتی برویم که الگویی از استقرار سند تحول یا الگویی از کیفیت در واحد های آموزشی در ابعاد مختلف اعم از فضا، نیروی انسانی، برنامه های آموزشی و پرورشی نشان دهیم که دانشگاه آزاد می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به چنین الگویی تبدیل بشود.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: با گزارش هایی که به‌دست آمده زمینه و بستر لازم برای رسیدن به هدفی که داریم فراهم شده است و در سال های گذشته در واحد های تابع دانشگاه آزاد اسلامی زیرساخت ها آماده شده است. در یک خیز جدی می توانیم واحد های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان واحدی آموزشی الگو و نمونه در استقرار تحول به جامعه تعلیم و تربیت کشور ارائه کنیم.

وی با اشاره به زمان سپری شده برای کیفی سازی مدارس سما عنوان کرد: مهم‌ترین استراتژی که در راستای فعالیت دوستان در گذشته پیگیری خواهیم کرد، توانمندی و شایستگی مدارس است که باید با شتاب بیشتری ادامه دهیم. تحول در آموزش و پرورش و سند تحول اتفاق نمیافتد تا زمانی که عوامل موجود در مدرسه و به‌ویژه مدیریت واحد های آموزشی،‌ توانمندی را ایجاد نکنند.

بطحایی اظهار کرد: مدرسه باید به سطحی از شایستگی برسد و بعد با یک سیستم نظارت که زمینه آن از قبل توسط همکاران فراهم شده است مورد ارزیابی مستمر قرار گیرد. مدارسی که توانستند به اهداف تعریف شده دست یابند تشویق می شوند و مدارسی هم که نتوانستند اهداف مورد نظر را محقق کنند با آسیب‌شناسی به آنها کمک‌های بالینی داده خواهد شد. با این حساب مهم ترین استراتژی ما توانمند سازی مدرسه و در گام نخست ارتقای شایستگی مدیران مدارس خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین مولفه های سند تحول، بحث مهارت‌آموزی است، دانش آموزان باید در مدارس مهارت های لازم برای زندگی کردن را آموزش ببینند؛ اما این موضوع در همه مدارس در سطح کشور با اختلالی جدی مواجه است. البته در مدارس سما تلاش های خوبی صورت گرفته است و با این حال باید با سرعت بیشتری به جلو رود. این مهارت‌آموزی باید در زمینه های مختلف اعم از مهارت های فردی و اجتماعی صورت گیرد. ان‌شاءلله مدارس تابع سازمان سما در دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه مهارت آموزی هم الگویی برای سایر مدارس خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021398

وب گردی

وب گردی