دانشگاه آزاد اسلامی باید به دانشگاه مولد تبدیل شود/ واحدهای دانشگاه آزاد در هر شهر به اقتصاد شهری توجه داشته باشند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: دانشگاه باید مولد فرهنگ باشد تا در اجتماع تأثیر بگذارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دوازدهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان که ۲۶ تیرماه در واحد زنجان برگزار شد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه اجتماعی است که رسالت تعلیم و تربیت فرهنگ جامعه را برعهده دارد و این تعلیم و تربیت باید در فرهنگ، اقتصاد و فناوری تأثیرگذار باشد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه رسالت دانشگاه آزاد اسلامی، منطقه‌ای است و حضور این دانشگاه در شهرهای مختلف باید مؤثر باشد، افزود: اگر اقتصاد مناطق و بهره‌وری آنها پایین است یا ناهنجاری‌های اجتماعی وجود دارد، دانشگاه باید نسبت به این مسائل حساس باشد و نقش خود را پیدا کند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشد که در یک استان فرهنگی حضور دارد که سطح سواد و توجه به علم در این استان بالاست، به طوری که نسبت معلم به دانش‌آموز در این استان یک به ١١ است، بنابراین رسالت این دانشگاه مهمتر و کار آن سخت‌تر است.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی شعار انتخاب اول در سال 1404 را سرلوحه خود قرار داده و اعضای هیأت علمی با مرتبه علمی بالا از جمله عوامل مهم در تحقق این چشم انداز است.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید در هر شهر به اقتصاد شهری توجه داشته باشند و برای بهبود آن برنامه ریزی کنند، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نباید نسبت به مسائل شهر و منطقه بی تفاوت باشد، چرا که اگر این دانشگاه که برخاسته از اراده مردم است، به مسائل و دغدغه آنها توجه نداشته باشد، دیگر مردم فرزندان خود را به این دانشگاه نمی سپارند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها باید در طرح آمایش سرزمینی توسعه رشته ها را متناسب با نیاز و اقتصاد شهری هر منطقه در نظر بگیرند، چرا که دانشگاه آزاد اسلامی برخلاف دانشگاه های دولتی که جهت گیری آنها از سوی دولت اعمال می‌شود، برای توسعه فعالیت‌های خود باید از مردم جهت گیری داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه این دانشگاه باید به متن جامعه برود و برای جامعه اهمیت قائل شود، به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه مهم خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را از اهداف گام دوم انقلاب عنوان کردند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید به این سه مهم توجه ویژه داشته باشد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: خودسازی اولین بخشی است که باید نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای آن را شناسایی کنیم تا اخلاق و معنویت در نظام آموزش عالی موج بزند و دانشگاه بتواند در اقتصاد و فرهنگ مؤثر باشد.

وی افزود: مردم برای تربیت جوانان خود مطابق با آنچه هستند، برنامه ریزی نمی‌کنند، بلکه براساس آرزوهایشان می‌اندیشند و اگر دانشگاه آزاد اسلامی نتواند آرزوهای مردم را دنبال کرده و برای تحقق آنها برنامه ریزی کند، جایگاهی در نزد مردم نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: باید نسبت به خودسازی، حساس باشیم و اشکالاتمان را پیدا کنیم تا به جایگاه اصلی خود برسیم و تبدیل به انتخاب اول شویم.

وی تأکید کرد: در این راستا واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید از انجام فعالیت‌های شکلی و صورت گرایانه پرهیز کنند، چرا که مردم کار خوب را به درستی تشخیص می‌دهند و به سراغ آن می‌آیند.

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم رویکرد جامعه پردازی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اساساً دانشگاه در غرب با این هدف خلق شد که یک محیط جامعه پرداز باشد و دانشگاه در غرب با دو رویکرد علم و فرهنگ به وجود آمد. در کشور ما نیز دانشگاه و حوزه دو نهاد علمی و فرهنگی هستند، اما آیا می‌توان گفت که این دو نهاد توانسته‌اند فرهنگ‌سازی کنند؟ همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند "صلاح و فساد جامعه دست دانشگاه است. اگر دانشگاه‌ها به سمت تعالی پیش برود، جامعه به طرف صلاح گام برمی‌دارد."

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه ها در عرصه علم و فرهنگ سه رویکرد مقلد، مروج و مولد می‌توانند داشته باشند، گفت: آیا دانشگاه های ما در علم و فرهنگ مقلد، مروج و یا مولد هستند؟ در حوزه علمی و ایجاد رشته‌ها می‌توان گفت که دانشگاه های ما مقلد غرب هستند و نمی توانند دیسیپلین خلق کنند، چرا که دیسیپلین به معنای تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار و مستقیم است. اگر دانشگاه های ما دیسیپلین ساز بودند، صنعت چاقوسازی زنجان با قدمت سه هزار ساله نباید دچار چنین وضعیتی می‌شد که در آشپزخانه های ایرانی چاقوی آلمانی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: مقصر اینکه دانش ضمنی تبدیل به دانش مستند و آشکار نشده، ما دانشگاهیان هستیم که نتوانستیم دانش و مهارت بومی خود را مستند و قابل آموزش کنیم، چرا که اگر اینگونه بود، دانشگاه های استان زنجان به عنوان شهری که گنبد سلطانیه با قدمت 700 سال را دارند، باید در این مدت معمارانی را فارغ التحصیل می کردند که بتوانند چنین آثاری خلق کنند، اما دانشگاه های ما در تبدیل دانش ضمنی به دانش مستند شده موفق نبودند، چرا که رشته های ما اقتباس از غرب است و مولد نیست.

دانشگاه آزاد اسلامی باید تبدیل به دانشگاه مولد شود

دکتر طهرانچی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک شبکه اجتماعی گسترده باید تکلیف خود را روشن کند، چرا که اگر این دانشگاه تبدیل به دانشگاه مولد نشود، نمی تواند در اقتصاد شهرها مؤثر باشد. دانشگاه آزاد اسلامی اگر می خواهد در شهرها تأثیرگذار باشد، باید سه برون داد اجتماعی داشته باشد و آثار فناورانه، تأثیر آن در اقتصاد و اجتماع نمایان شود، چرا که مؤثر بودن در اقتصاد، فرهنگ و اجتماع امری بومی و محلی است و با تقلید و ترویج از دانشگاه های خارجی نمی‌توان در شهرها اثرگذار بود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید مولد فرهنگ باشد تا در اجتماع تأثیر بگذارد، گفت: مردم دانشگاه آزاد اسلامی را در شهرهای خود ایجاد کردند که برای فرهنگ و اقتصاد آنها کارآمد باشد، بنابراین اگر دانشگاه اینگونه نبوده و بخشی از مردم از آن روی برگردانند، باید تغییر ریل بدهیم و به گونه‌ای دیگر بیندیشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه ضرورت و تحول امری اجتناب ناپذیر برای دانشگاه است، گفت: اگر دانشگاه تحول نداشته باشد و با شیوه گذشته ادامه بدهد، چیزی از آن باقی نخواهد ماند. زمانی که امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه بلا استفاده باشد، کفران نعمت می‌شود، بنابراین باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعه شهرها و بسترسازی اشتغال دانش بنیان به نحو احسنت استفاده کرد.

دکتر طهرانچی در پایان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید در علم و فرهنگ تغییر ریل بدهد، گفت: در نامگذاری نظام آموزشی مدارس از عنوان آموزش و پرورش استفاده کردیم، اما برای دوره دانشگاه که باید به عنوان آموزش و پرورش عالی نامگذاری می‌شد، پرورش را از آن حذف کردیم. به این دلیل دانشگاهی که پرورش دهنده نباشد و به تربیت دانشجویان توجه نکند، در عرصه فرهنگی عقیم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021474

وب گردی

وب گردی