امکان پرداخت خلاء سوابق بیمه‌ای وجود ندارد/پرداخت حق بیمه از زمان عقد قرارداد اماکن پذیر است

 رییس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی گفت: پرداخت حق بیمه صرفا از زمان عقد قرارداد امکان پذیر است و پرداخت حق بیمه ایام گذشته قانونی نیست.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمود علی‌بخشی، رییس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی گفت: برای افرادی که می‌خواهند حق بیمه ایام گذشته خود را پرداخت کنند، این امکان به لحاظ قانونی وجود ندارد، چرا که فرد طبق قانون از زمان عقد قرارداد اماکن حق بیمه را دارد.

علی بخشی ادامه داد: تمامی افرادی که به نحوی دارای رابطه استخدامی با یک کارفرما هستند، و برای آن‌ها حق بیمه پرداخت می‌شود، در صورتی که رابطه استخدامی آن‌ها قطع شود، این امکان را دارند که بلافاصله به صورت شخصی و در قالب بیمه اختیاری اقدام به پرداخت حق بیمه خود نمایند.

وی افزود: اگر این افراد حق بیمه خود را پس از قطع رابطه با کارفرما پرداخت نکنند و بعد از چند سال تصمیم به پرداخت مجدد حق بیمه داشته باشند، این امکان را نخواهند داشت که وقفه چند ساله خود را در عدم پرداخت حق بیمه جبران کنند. به بیان دیگر اماکن پرداخت خلاء سابقه بیمه وجود ندارد.

رییس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: اگر فردی در کارگاهی کار کرده باشد و کارفرکا برخلاف قانون او را بیمه نکرده و مرتکب تخلف شده باشد، فرد می‌تواند با ارائه مستندات، شکایت خود را علیه کارفرما مطرح کند که در صورت تایید سابقه کار فرد نزد کارفرمایی که او را بیمه نکرده است، سازمان تامین اجتماعی به کارفرما اعلام بدهی می‌کند و حق بیمه فرد حتی در گذشته ثبت می‌شود.

اگر شخصی به سن شصت سال رسیده باشد و ۷ سال سابقه بیمه داشته باشد، براساس قانون می‌تواند سه سال حق بیمه خود را پرداخت کند تا با ده سال سابقه بیمه بازنشست شود و متعاقب آن ده روز در ماه مستمری دریافت کند

وی با اشاره به اینکه شکایت از کارفرما و پرداخت حق بیمه ایام گذشته تنها برای بیمه‌های اجباری امکان‌پذیر است، ادامه داد: در بیمه‌های اختیاری، چون خود فرد این اختیار را دارد که خودش را بیمه کند، امکان پرداخت حق بیمه در گذشته وجود ندارد و تنها از زمان عقد قرارداد می‌تواند بیمه‌پردازی را انجام داد.

علی‌بخشی گفت : اگر شنیدید که کسی حق بیمه ایام گذشته یا همان خلا سابقه بیمه را به صورت اختیاری پرداخت کرده است، قطعا تخلف است، چرا که این امکان به لحاظ قانونی وجود ندارد.

رییس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی گفت: اگر شخصی به سن شصت سال رسیده باشد و ۷ سال سابقه بیمه داشته باشد، براساس قانون می‌تواند سه سال حق بیمه خود را پرداخت کند تا با ده سال سابقه بیمه بازنشست شود و متعاقب آن ده روز در ماه مستمری دریافت کند.

وی افزود: این قانون شرط سنی برای آقایان ۶۰ سال و برای بانوان ۵۵ سال است.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1021502

وب گردی

وب گردی