مسجد شجره، میقات زائران از مدینه منوره به مکه مکرمه+عکس

مسجد شجره که مسجد ذوالحلیفه یا میقات ابیارعلی نیز نامیده می شود، از مساجد تاریخی منطقه مدینه است، پیامبر گرامی اسلام (ص) هنگام رفتن به مکه مکرمه، در زیر درخت سمره نماز خواند و به همین مناسبت، آن را مسجد شجره می نامند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در راه خروج از مدینه منوره به سمت مکه مکرمه، در فاصله 8 کیلومتری مسجد النبی (ص) درجنوب مدینه، منطقه ذوالحلیفه قرار دارد که مسجد شجره، یا میقات یا مسجد ذوالحلیفه یا میقات ابیارعلی نیز نامیده می‌شود. مسجد شجره محلی است که رسول خدا (ص) هنگام رفتن به مکه، در زیر درخت سمره نماز خواند و به همین مناسبت، آن را مسجد شجره می‌نامند.

این مسجد از مساجد بسیارمهم خارج از مدینه و میقات کسانی است که از مدینه منوره عازم حج یا عمره می‌شوند. کسانی که قصد ورود به مکه معظمه و بیت‌الله الحرام را دارند چه ساکن و چه مسافر باشند، بدون بستن احرام حق ورود به این شهر را ندارند. مسجد شجره درقرن هشتم دچار خرابی شد، اما همچنان مورد استفاده بود. گویا در بنای اولیه، شبستان و صحن داشته، اما در قرون هشتم و نهم تنها دیواری گرد آن بوده است. این مسجد در دوره عثمانی در سال 1058 قمری، به دست یکی از مسلمانان هند بازسازی شد و مناره‌ای برای آن ساختند.

مسجد شجره در روزگار ملک فهد بن عبدالعزیز باردیگر بازسازی شد و منطقه بسیار وسیعی به مسجد و امکانات جانبی مانند پارکینگ اختصاص یافت، این مسجد در حال حاضر 26 هزار مترمربع زیربنا دارد که با احتساب امکانات جانبی، مساحت آن به 90 هزار مترمربع می رسد.

مسجد شجره، یکی از زیباترین معماری‌ها را در میان مساجد بازسازی شده مدینه منوره دارد و پس از مسجدالنبی، یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد مدینه به شمار می رود.

حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی که این روزها در مدینه بسر می برد با حضور در مسجد شجره، با زائران ایرانی احرام پوش دیدار کرد و در جمع آنان نماز خواند. نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت در فضایی دوستانه و صمیمی با زائران ایرانی سخن گفت و به پرسش های مطرح شده از سوی برخی از آنها پاسخ داد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1021506

وب گردی

وب گردی