سود کلان ماینرها از استخراج ارز دیجیتال/ نرخ واقعی برق برای استخراج هر واحد بیت کوین، ۳۶ میلیون تومان است

استخراج کنندگان بیت کوین با استفاده از تعرفه‌های ارزان قیمت برق در کشور، سودهای کلانی به جیب می زنند که نبود قوانین مصوب برای استخراج ارز دیجیتال به بلاتکلیفی در این حوزه کمک کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه استفاده از بیت کوین در بسیاری از کشورها مورد توجه ویژه قرارگرفته است تا جایی که ایران هم از این قافله عقب نمانده است.

بیت کوین یک رمزارز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است؛ ولی ازنظر حقوقی هیچ کشوری آن را به‌عنوان پول قانونی به رسمیت نمی‌شناسد. ارز دیجیتال در چند سال اخیر با نوسانات فراوان قیمت و اوج گرفتن‌های متوالی، نام خود را در سراسر دنیا بر سر زبان‌ها انداخته است.

هر فعالیت اقتصادی در یک بخش برای خود معایب و مزایایی دارد. عمده مزیت بیت کوین بدون واسطه بودن نقل‌‌و‌انتقال و امنیت بالای آن است که اکثر فعالان اقتصادی از آن استفاده می‌کنند.

در کنار این محاسن شاید بزرگ‌ترین نکته و البته مشکل در مورد بیت کوین، عدم درک عموم مردم در مورد ارز دیجیتال است. مطالعات نشان می‌دهد افراد از جمله کاربران بیت کوین هنوز متوجه این موضوع نیستند که واقعا ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند و اینکه آیا ارز دیجیتال امن است یا خیر و این واقعاً یک مشکل است.

اکثر تراکنش‌های بیت کوین با استفاده از آی دی کیف پول خریدار انجام می‌شود. بنابراین یکسری رمزنگاری‌هایی در این تراکنش‌ها انجام می‌شود که در معاملات معمولی از آن روش‌های رمزنگاری استفاده نمی‌شود. باوجودی که این می‌تواند یک مزیت برای بیت کوین به‌حساب بیاید؛ اما بسیاری از سرمایه‌گذاران آن را یک نکته منفی در مورد بیت کوین می‌دانند.

در این رابطه سپهر محمدی رئیس هیئت مدیره انجمن بلاک چین ایران، در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: بیت کوین یک رمز ارزی است. درواقع اگر در ارز بودن آن مناقشه‌ای باشد به‌هرحال از نظر ارزشی، سهام یا ارزی مثل دلار، یورو و غیره را جابه‌جا می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بانک مرکزی استفاده از رمز رازها را غیرقانونی و منع کرده است، افزود: بانک مرکزی بیت کوین را غیرقانونی اعلام نکرده است بلکه بانک مرکزی، بانک‌ها و صرافی‌های زیر نظر خود را نهی کرده است وگرنه بانک مرکزی قانون‌گذار نیست که استفاده از آن را ممنوع اعلام کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن بلاک چین ایران تصریح کرد: بانک مرکزی ممکن است محدودیت‌هایی را اعلام کند؛ ولی به‌ هر حال برای رشد و توسعه صنعت کشور نیاز است که با همه ارزهای دنیا از جمله بیت کوین تعامل داشته باشیم.

گفتنی است چندی پیش بانک مرکزی ایران بخشی از مواضع و سیاست‌های خود را در قبال ارزهای دیجیتال اعلام کرد. بحث قانونی یا غیرقانونی بودن بیت کوین در ایران خیلی وقت است که مطرح می‌شود.

همچنین ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این رابطه متذکر شده بود بیت کوین و ارزهای دیگر توسط بانک مرکزی به‌‌عنوان ارزهای رسمی شناخته نمی‌شوند و نظر به ریسک خرید این نوع از ارز و فعالیت معامله گران در این زمینه، لازم است احتیاط بیشتری به عمل‌آورده شود.

در همین رابطه رضا اردکانیان وزیر نیرو گفته است پرونده استخراج ارز دیجیتال و بیت کوین همچنان در هیئت دولت باز است. قرار است قانونی یا غیرقانونی بودن آن تعیین و در صورت قانونی بودن، سازوکار استخراج ارز مجازی در کشور مشخص شود.

چنانچه قانون استخراج ارز مجازی در ایران شفاف شود، وزارت نیرو باید شرایط را برای این منظور فراهم کند و وظایفی را هم بر عهده دارد. گفته می‌شود استخراج بیت کوین هزینه‌ها و مصرف بالای برق را به دنبال دارد.

در ادامه سپهر برزی‌مهر دبیر سندیکای صنعت برق، در گفت‌وگو با ایسکانیوز، بابیان این‌که در ایران برای تولید رمز ارزها قانونی تدوین‌نشده است، گفت: استفاده از برق برای چیزی که واحد مجوز آن را نگرفته است، تخلف محسوب می‌شود و هرچه سریع‌تر لازم است سازوکار آن تدوین شود؛ زیرا امکان جذب سرمایه وجود دارد.

وی با بیان این‌که به ازای استخراج هر واحد بیت کوین ۷۲ هزار کیلووات برق مصرف می‌شود، تصریح کرد: هزینه آن ۵ تا شش میلیون تومان است درحالی‌که اگر بخواهیم نرخ واقعی برق را در نظر بگیریم، ماینر باید ۳۶ میلیون تومان پرداخت کند.

همچنین پیام باقری نایب‌رئیس سندیکای صنعت برق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در مورد وضعیت کنونی استخراج ارزهای دیجیتال در کشور گفت: اکنون ماینرها (استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال) استخراج پول مجازی را با برق ارزان‌قیمت کشور انجام می‌دهند که ادامه این روند اجحاف در حق سرمایه‌ها و منافع ملی کشور است؛ زیرا استخراج ارز دیجیتال با استفاده از برق ارزان ممکن می‌شود.

در این رابطه رئیس هیئت مدیره انجمن بلاک چین ایران، در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز گفت: باید تعرفه برق برای استخراج‌کنندگان به‌صورت واقعی لحاظ شود تا آنها هزینه مصرف واقعی برق خود را پرداخت کنند نه آنکه با سوءاستفاده از برق ارزان برای خود سودهای کلانی را به جیب بزنند.

محمدی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه بانک مرکزی بیت کوین یک ارز جهان رواست که کارکرد مخصوص به خود را دارد. به‌گونه‌ای که اکنون برای صادرات خدمات فنی و مهندسی همچنین حواله پول به دانشجویان خارج از کشور از این ارز استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: طبیعی‌ست که دولت دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی در این عرصه دارد که باید به آن توجه کرد تا بخش خصوصی بتواند ضمن توجه به دغدغه دولت از منافع این ارزها بهره‌مند شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن بلاک چین ایران، یادآور شد: اگر مجلس شورای اسلامی در این زمینه قانونی را وضع و اعلام کند که به‌کارگیری این ارز در کشور ممنوع است باید آن را پذیرفت؛ اما تا جایی که مطلع هستم، هنوز منع قانونی برای بیت کوین نداریم.

وی ادامه داد: می‌توان از بیت کوین در سطح کوچک و متوسط برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرد؛ چراکه هیچ کشوری نمی‌تواند نقل‌وانتقال بیت کوین را محدود یا کنترل کند. هم‌اکنون ما نقل و انتقالاتی را با استرالیا، هند، آمریکا، ژاپن انجام می‌دهیم.

محمدی در ادامه به نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه پرداخت و گفت: در واقع همان‌طور که شورای عالی اطلاع‌رسانی بیت کوین به‌عنوان یک نوع صنعت شناخته‌شده است بنابراین وزارت صنعت باید در ارائه مجوزها و صدور پروانه بهره‌برداری همکاری‌های لازم را به عمل آورد.

وی با اشاره به برداشت‌های اخیر معدن کاران، گفت: افرادی که اینها را قاچاقی یا سوداگر معرفی می‌کنند، درست نیست بلکه کارآفرین‌های بخش خصوصی هستند که به رشد و توسعه کشور کمک می‌کنند.

محمدی افزود: وزارت صنعت اگر در چارچوب قوانین و مقررات صدور مجوز پروانه بهره‌برداری را پیش‌بینی کند این سوءتفاهم و مشکلی که در این عرصه پیش‌آمده برطرف خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن بلاک چین ایران، گفت: انجمن بلاک چین ایران جلساتی را با نمایندگان و فعالان کمیسیون اقتصادی برگزار کرده است تا بتوانند به تصویب قوانین مناسب برای استخراج بیت کوین در کشور کمک کنند.

محمدی تأکید کرد: در تدوین قوانین و مقررات نباید تعیین تعرفه و صدور مجوز پروانه بهره‌برداری نادیده گرفته شود؛ همچنین به بلاک‌چین‌هایی که بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص کرده مجوز ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: باید قوانینی در کشور به تصویب برسد که فعالیت بخش خصوصی در این زمینه متوقف نشود چراکه بخش خصوصی با ارائه خلاقیت و نوآوری می‌تواند به چرخه اقتصاد کشور کمک کند.

به گزارش ایسکانیوز، هنوز تصمیم قطعی برای خرید و فروش بیت کوین یا استخراج این ارز دیجیتالی در دولت و مجلس گرفته نشده است و همین موضوع حاکی از انفعال در این زمینه است.

در شرایطی که با توجه به اهمیت موضوع و اشتراکی که بین زمینه‌های مختلف این حوزه وجود دارد؛ نیازمند رگلاتوری مشارکتی است اما همچنان متقاضیان ورود به این حوزه در بلاتکلیفی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021527

وب گردی

وب گردی