حق پخش نداریم، از فیفا هم پول نمی‌توانیم بگیریم پس چگونه فوتبال را اداره کنیم؟

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: اگر ترامپ به فیفا گفته باشد پول به ما ندهد کار سخیفی کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مهدی تاج که در برنامه ورزش و مردم حضور پیدا کرده بود در خصوص مسائل مختلفی به صحبت پرداخت.

قرعه ایران می‌توانست هم سخت باشد هم آسان

وی در خصوص قرعه‌کشی مقدماتی جام جهانی گفت: قرعه به نظر من می‌توانست ساده‌تر هم باشد مثل گروه A و می‌توانست سخت تر هم باشد مثل گروه D. ایران آقای آسیا است و باید خیلی قوی تر از این‌ها باشیم.آقای جان دبیر کل ای اف سی روش جدید مسابقات را شرح داد و از همه تشکر کرد. بحث مهم او این بود که ما این بار می‌خواهیم متفاوت تر باشیم. این قرعه کشی زیر نظر فیفا برگزار شد و نایب رئیس کمیته مسابقات فیفا هم حضور داشت و بسیاری از سرمربیان و روسای فدراسیون‌ها حضور داشتند. ما تا به حال 4 بار با هنگ کنگ که هر 4 بار را برده‌ایم. با کامبوج هم بازی داشته ایم که برده‌ایم. با عراق هم بازی زیاد کردیم که 7 بار آنها را برده‌ایم. ما 4 بار به بحرین باختیم که به هر حال کار سخت است ولی ما ایران هستیم و ان شاالله سرگروه خواهیم شد. ما در آسیا جزو بهترین‌ها هستیم و تلاشمان این است که در این سیدبندی تیم اول بمانیم. وضعیت ما از نظر بودجه و مالی سی ام هستیم ولی از نظر قهرمانی اول هستیم ولی باید از نظر مالی شرایط را تغییر بدهیم.

اینکه مردم فوتبال را دوست دارند دلایل زیادی دارد

تاج ادامه داد:فوتبال فراگیر و گسترده است. اینکه مردم فوتبال را دوست دارند دلایل زیادی دارد. اول اینکه خیلی ها می توانند در موردش نظر بدهند. دوم اینکه شایسته‌ها داخل زمین بازی می‌کنند. وقتی تیم ملی ما می‌برد از سراوان تا میانه و اردبیل و ... به خیابان‌ها می‌ریزند. ما از دولت هیچ پولی نمی‌خواهیم چون نظر ما الان این نیست. ما 10 میلیون دلار از فیفا طلب داریم و چندین و چند بار رفتم و آمده‌ام. خانم فاطیما بارها گفت ما هیچ پولی را نمی‌توانیم برای شما حواله کنیم چون تحریم هستیم. اداره مالیات حساب ما و سازمان لیگ را بسته و دستمان اینگونه هم بسته است. از روزی که ما آمدیم اظهارنامه داده ایم و به نظرم وزارت ورزش می‌تواند حداقل این مشکلات را حل کند.ما همه حرفمان این است که الان برای دریافت این 10 میلیون دلار به ما کمک کند.

حق پخش نداریم، از فیفا هم پول نمی‌توانیم بگیریم پس چگونه فوتبال را اداره کنیم؟

وی در خصوص راهکاری که استقلال استفاده کرده است گفت: من دیروز با خانم افخم صحبت کردم و گفتم فوتبال از سیاست جدا است، دیروز به من وعده دادند شاید بشود کاری کرد که پول ما از فیفا به AFC بیاد و ما از این ارگان بگیریم.ما حق پخش نداریم، از فیفا که نمی‌توانیم پول بگیریم، از دولت هم نمی‌گیریم، پس یکی بگوید ما چگونه فوتبال را اداره کنیم.

اگر ترامپ به فیفا گفته باشد پول به ما ندهد کار سخیفی کرده است

تاج در خصوص اینکه گفته می‌شود ترامپ به فیفا گفته به فدراسیون پول ندهند گفت: من هم این را در سایت ها دیدم ولی اگر این کار را کرده کار سخیفی انجام داده و به نظرم فیفا دیگر فیفا نیست. خود اینفانتینو به من گفت تلاش می‌کنم مشکل شما را حل کنم. ما 2 میلیون دلار برای ساختمان فدراسیون نیاز داریم و آنها به ما اختصاص داده اند که اگر این پول می آمد مشکلات ما حل می شد، ضمن آنکه 2-3 ماه است پولی به ویلموتس ندادیم. با اینکه او هنوز پولی از ما نگرفته ولی به قراردادش ادامه داده است. ما پول کی‌روش را هم داده ایم و او طلبی از ما ندارد.

استقلال برای صدور مجوز حرفه‌ای در آسیا هم مشکل دارد

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: روز گذشته به ای اف سی رفتم و با رئیس مالی AFC‌حرف زدم، او 3 راه حل داد که حداقل استقلال، پرسپولیس و ذوب‌آهن به پولشان برسند. در مورد استقلال بگویم که ما 22 نامه برای آنها زدیم. آخرین بار هم فتحی و خطیر گفتند ما خودمان اقدام کنیم که من باز هم نامه نوشتم. استقلال هم در این قسمت مشکل داشته و هم الان برای صدور مجوز حرفه ای مشکل دارد که این موضوع برای 2-3 ماه دیگر است.خوشبختانه فیفا قبول کرده که استقلال در آنجا پول دارد و همین موضوع را به دادگاه CAS اعلام کرد و آنها پذیرفتند که بازیکن طلبکار استقلال به پولش می رسد.

فعلا 4 نماینده در آسیا داریم

وی در خصوص حضور نمایندگان ایران در آسیا گفت:ما فعلا 4 نماینده داریم. الان به فدراسیون ها مجوز داده اند که خودشان هیات بدوی درست کنند که خودشان باشگاه ها را ممیزی کنند. در نهایت AFC کار استیناف و بدوی را بررسی می‌کند. در حال حاضر در کمیته استیناف و بدوی صدور مجوز باشگاه ها آقای اولیایی، مصطفوی، گرشاسبی حضور دارند، آقایان عباسی، دکتر حسنی و ... هم در این کمیته ها هستند.

هنوز در مورد بازی‌های نمایندگان عربستان در ایران به نتیجه نرسیدیم

تاج در خصوص اینکه رایزنی صورت بگیرد که حداقل نمایندگان عربستانی به خاطر اینکه به کشور ما نمی‌آیند هزینه سفر و اقامت تیم های ما را پرداخت کنند گفت: چرا در حال رایزنی هستیم که این کار انجام شود. عربستان برای ما پرونده امنیتی ایجاد کرده آن هم به خاطر آن مسائل سفارت و حواشی آن. عربستان دو تیمش از جام باشگاه‌های آسیا حذف شده و آنها هیچ کرسی در آسیا ندارند. کمیته امنیت یک کمیته مستقل از ای اف سی است و آنها باید به این نتیجه برسند که بازی های نمایندگان عربستان در ایران برگزار شود اما هنوز نتوانستیم این مشکل را حل کنیم و البته این موضوع تنها از دست فدراسیون فوتبال بر نمی‌آید.

همه باید از اتفاقات امثال پروپیچ بترسیم

به گزارش فارس، رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا استقلال در خطر حذف از آسیا است یا خیر گفت: بله بود، چون طلب پروپیچ پرداخت نشده بود ولی باید همه از این اتفاقات بترسیم. باشگاه استقلال برای یک بازیکن 22-23 نامه زد. البته من نامه حل مشکل را خودم ندیدم ولی مسئول بین الملل فدراسیون به من گفت نامه رسیده است. تاکید می‌کنم پولی به حساب باشگاه استقلال نیامده ولی آنها(دادگاه CAS) قبول کردندپروپیچ برود پولش را از فیفا بگیرد.

مجیدی خیلی هم برای مربیگری جوان نیست

وی با اشاره به وضعیت تیم امید گفت: زمانی که مجیدی 17 سالش بود توسط مایلی کهن به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد. مجیدی حدودا 42 سال دارد و خیلی هم جوان نیست چون ویلموتس الان 49 سال سن دارد. خیلی‌ها می‌گویند مجیدی جوان و بی تجربه است ولی او خیلی هم برای مربیگری جوان نیست.البته نگاه ویلموتس متفاوت است، در جلسه ای که تمام سرمربیان تیم ملی با ویلموتس برگزار کردند صحبت‌های خوبی انجام شد. همه تیم های ما باید با یک رویه کار کنند. مثلا تیم نونهالان به نوجوانان، نوجوانان به جوانان، جوانان به امید و امیدها به بزرگسالان سرویس بدهند، این رویه ای است که اکنون در تیم ملی به جریان افتاده است.در آن نشست خود مجیدی گفت مهم نیست ما چند گل می‌خوریم، مهم این است که ما 2 برابر گل‌های خورده گل بزنیم.

صالحی امیری به ما کمک می کند

تاج تاکید کرد:در مورد تیم امید بگویم اگرچه کمیته ملی المپیک تا الان کمکی نکرده ولی دکتر صالحی امیری به ما در آینده کمک خواهد کرد. ما باید این بار به المپیک برویم. در مرحله قبل با آقای کرانچار بد نبودیم ولی تصمیم کمیته فنی این بود که این مربی برود. الان تصمیم ویلموتس این است که در تمام بازی های قبل از المپیک کنار تیم امید باشد و به نوعی تمام بازی ها را رصد کند و کمک حال تیم امید و مجیدی باشد.او می خواهد برای مسابقات مقدماتی المپیک 2022 در توکیو که این بازی ها در تایلند برگزار می شود کنار تیم امید باشد.

دادن 10 میلیون دلار از حاکمیت به فدراسیون سخت نیست

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به قرارداد کی‌روش گفت: در این قرارداد در واقع ما در دلیجان سوار شده بودیم! ما در وسط راه به هم رسیدیم. شرایط به گونه ای بود که اگر او وسط راه می‌رفت من باید کامل پول او را می‌دادم. قرارداد به شکلی نوشته شده بود که اگر کسی را نمی‌خواستیم باید پول را می‌دادیم. درواقع فرمانده ما کی‌روش بود. البته انتقادات زیادی به ما وارد شد که چرا کوتاه می‌آییم اما قرارداد جلوی ما بود و خیلی ‌ها آن را نمی‌دیدند.شما نحوه ورود ویلموتس را ببینید که با کلمنته و کی‌روش چقدر فرق داشت. تیم ملی کشور ما نیاز به تدارک دارد، ما در 3-4 ماه اخیر از وزارت ورزش هیچ رقمی دریافت نکردیم، بخش در آمد ما هم به نظر تحریم‌ها بسته شده است. شما بگویید ما از کجا فوتبال را اداره کنیم؟البته وزارت ورزش دخالتی در کار ما نکرده و ما هم دخالت را نمی‌پذیریم. ما خودمان در حال تلاش هستیم، مثلا نامه ای به اینفانتینو زدم که اگر می‌شود پول را به AFC بفرستیم و از آنجا رایزنی کنیم که طلبمان را بگیرم. به نظر من برای حاکمیت دادن 10 میلیون دلار به فوتبال سخت نیست.این بد است که ما پول ویلموتس را بعد از چند ماه ندهیم.

هیچکس دیگر مایل نیست لیگ اینگونه برگزار شود

به گزارش فارس، تاج در خصوص تاریخ شروع لیگ گفت:انتقادی که سال گذشته به لیگ ما بود را ما باید خودمان بگوییم. مثلا می‌گویند در لیگ پارسال کوری چشم، سر شکسته، توهین، تاخیر در فینال، خرابی ماشین‌های خبرنگاران هم داشت. چه ضرورتی است این لیگ برگزار شود؟ مگر خود ما نبودیم که فینال لیگ قهرمانان آسیا را برگزار کردیم؟ مگر اینفانتینو، شیخ سلمان و این همه میهمان نداشتیم؟جا دارد از همه عزیزان که همت کردند تشکر کنم.پس ما می‌توانیم بزرگترین رویدادها را برگزار کنیم چون همه خواستیم که این کار انجام شود. خوشبختانه الان همه پای کار هستند. هیچکس دیگر مایل نیست لیگ اینگونه برگزار شود. نتیجه ‌اش هم این است که لیگ را حتی با حضور خانواده‌ها برگزار کنیم. راه حل این موضوع هم این است که دست از اغماض برداریم.

برای برگزاری لیگ 3 درخواست کوچک داریم

وی تصریح کرد: ما 3 درخواست کوچک داریم، نیروی انتظامی هم گفت اگر 3 شرایط نباشد اصلا ما به ورزشگاه نمی‌رویم.حتی وزیر به همه استاندارها نامه نوشت که شما نواقصی در زیر ساختها دارید و این مشکلات باید حل شود. در انتهای نامه وزیر نوشته شده در صورتی که مشکلات حل نشود امکان برگزاری مسابقات نخواهد بود. همین نامه را شورای امنیت کشور هم نوشته است.اولین درخواست ما بلیت فروشی الکترونیکی است که حتی اتوبوسرانی هم الان این کار را انجام می‌دهد. مورد دوم شماره گذاری صندلی ها است و سوم دوربین های ورزشگاه ها است که اگر کسی تخلف کرد ما سراغ فرد متخلف برویم.

کانون هواداران همه تیم ها منحل شده است

تاج ادامه داد: اگر این مشکلات حل نشود لیگ برگزار نمی‌شود تا شرایط مهیا شود.شب گذشته در هواپیما به من گفت وقتی بازی تیم محبوبم را می‌بینم همه چیز را از یاد می‌برم ولی باید زیر ساخت فراهم باشد تا آسیب نبینیم.همه الان می‌دانند در خواست ها چیست و مشکل کجا است. مردم همه ورزشگاه ها را می‌بینند و قضاوت می‌کنند. این نمی‌شود استاندار و شهردار فشار بیاورند و بگویند در این شهر برگزار نکردید در شهر دیگر برگزار کنید. امسال سال انتخابات است ولی من در همینجا اعلام می‌کنم به دنبال فشار و رایزنی نباشند. مثلا ورزشگاه آزادی با وجود کسری‌هایی که دارد به مسابقات می‌رسد این را هم بگویم بلیت فروشی و مسئول برگزاری بازی ها باشگاه ها هستند. سازمان لیگ هم باید همه شرایط بازی ها را خیلی زود منتشر کند که هر باشگاهی بداند چه وظایفی دارد.باشگاه ها مکلف هستند خودشان سکوها را اداره کنند و این سرمشوق ها هستند که باید همه چیز را کنترل کنند، ضمن اینکه کانون هواداران همه باشگاه ها منحل شده است.افرادی که روی سکوها هستند باید سوئ پیشینه بگیرند و از طریق نیروی انتظامی اقدام کنند.این را هم بگویم استانهایی که شرایط برگزاری بازی ندارند باید بازی هایشان را در استان دیگر و در شهرهای دیگر بدون تماشاگر برگزار کنند.

کاری که من می‌کنم بعدا برایم دعا می کنند

وی در خصوص اینکه به نظر کار خیلی بزرگی است گفت: شما فکر کنید لیگ یک سال برگزار نشود اما از نظر من لیگ برگزار می‌شود. الان فولادشهر، یادگار امام تبریز، ورزشگاه فولاد تقریبا آمادگی دارند ولی مسجد سلیمان اصلا کاری نکرده، مثلا قائمشهر هم همین مشکلات را دارد. اگر این عزیزان کار را انجام ندهند بازی هایشان در شهر دیگر برگزار می‌شود. من اصلا نمی‌توانم تاریخی برای برگزاری لیگ بگویم. ما پارسال فقط کشته نداشتیم. همیشه گفته ام در شرایط آفتابی همه هستند ولی در شرایط برفی و بارانی هیچکس نیست. اگر اتفاقی بیفتد اول سراغ من و مدیران باشگاه ها می‌آیند. الان یک نامه می‌خواستیم به فیفا بنویسم هیچکس راضی نشد پای آن را امضا کند! کاری که من می‌کنم بعدا برایم دعا می‌کنند. ما همه چیز را بر اساس لیگ چیده ایم ولی الان شرایط این است الزامات انجام شود. اگر مثلا 5-6 باشگاه در ورزشگاه هایشان بازی کنند می‌شود کاری کرد. سوال من این است شما می‌توانید بدون نیروی انتظامی بازی برگزار کنید؟

در مورد بانوان برخورد عقلانی در کل کشور صورت گرفته است

تاج تاکید کرد: شرایط خانوادگی و حضور خانواده ها برای بازی های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر است، البته کشور برخورد عقلانی خوبی برای این موضوع در نظر گرفته و اگر مشکلات حل شود همه را تشویق می‌کند که حتی خانواده ها هم در ورزشگاه ها حضور داشته باشند. از ما هم سوالاتی شده که پاسخ دادیم و امیدواریم همه دست به دست بدهند تا همه مشکلات با هم حل شود.

حتی قرعه‌کشی لیگ ضامن برگزاری لیگ نیست

به گزارش فارس، تاج در خصوص تارسخ شروع لیگ گفت: مشخصا می‌گویم این مساله چیزی نیست که با توصیه نماینده مجلس و استاندار حل شود. اگر مشکلات حل شود و الزامات برطرف شود سعی می‌کنیم قرعه کشی را برگزار کنیم. این را هم بگویم که برگزاری قرعه کشی تضمین برگزاری لیگ نیست. حداقل فقط می‌توانیم بگوییم که کدام تیم ها هفته اول با هم بازی می‌کنند.اگر مشکلات نیمی از ورزشگاه ها حل شود ما قرعه کشی را برگزار می‌کنیم.

بهترین شرایط را در قبل و بعد از انقلاب داریم

تاج در ادامه گفت: در حال حاضر بهترین شرایط را در قبل و بعد از انقلاب داریم آن هم در آمار. ما بهترین تیم آسیا هستیم. در سال 2017-2018 5 تیم ما به جام جهانی رفته اند. در حال حاضر شرایط ما در نوجوانان بهتر شده، در جوانان هم همینطور، مثلا فوتسال ما سوم دنیا است و فوتبال ساحلی ما دوم جهان. ما اسم و رسم خوبی هم داریم، مثلا ما رایزنی کردیم که تیم ملی ما به چین برود چون پول بیلت ما را هم می‌دهند. با قطر هم رایزنی کردیم که قبل از بازی با کامبوج یک اردو در اسپایر داشته باشیم و یک بازی هم با تیم ملی قطر داشته باشیم آن هم پشت درهای بسته. این کارهایی بود که ما با رایزنی های خودمان انجام دادیم.

کمیته اخلاق را قبول دارم اما قدرت فدراسیون بر یک امر نقش نمی‌بندد

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود کمیته های مختلف را قبول ندارد گفت: اصلا اینگونه نیست. قدرت فدراسیون بر یک امر نقش نمی‌بندد. مثلا من رئیس فدراسیون هستم، می‌توانم سرمربی را عوض کنم ولی نمی‌توانم بگویم چه کسی درون دروازه بایستد. کمیته اخلاق افرادی حقوقی هستند که همه چیز را دیده اند و رای داده اند. در قانون هم گفته است استیناف تشخیص دهنده نهایی است. در مورد برائت آقایان( بهاروند، طالقانی و فتاحی) 27 صفحه نامه تنظیم شده است. در دادگستری هم روزی هزار نامه بدوی داده می‌شود اما ممکن است در نهایت آرا مورد قبول قرار نگیرد. به نظر من محرومیت آقایان در صلاحیت کمیته اخلاق بوده ولی اینکه آیا رای پذیرفته شود یا خیر در صلاحیت کمیته استیناف فدراسیون فوتبال بوده است.

تا هفته پنجم VAR نداریم

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص VAR گفت: ما کمپ فوق العاده ای در مرکز ملی فوتبال داریم، زمین چمن مصنوعی، زمین فوتسال و .... ما هر چه پول در آوردیم در پک هزینه کردیم.واقعا الان نمی‌شود چنین پولهایی هزینه کرد. این موضوع زمان آقای صفایی شروع شد و در زمان آقای کفاشیان ادامه پیدا کرد. در مورد VAR هم بگویم که آموزش آن برای داوران قطعی شده است. هانی نایب رئیس داوران AFC شده و امروز فغانی و حیدری در کلاس در AFC حضور دارند. قرار است گواهینامه برای آنها صادر می شود و در اینجا کار را شروع می‌کنند. شرکتی هم برنده مزایده VAR شده و ان شاالله آنها زیر ساخت ها را آماده می‌کنند. من نمی‌دانم لیگ کی برگزار می شود اگر لیگ در تاریخ مقرر آغاز شود ما تا هفته پنجم قطعا VAR نداریم.

توضیح تاج در مورد انتخاب رکن قضایی فدراسیون

وی در خصوص اینکه ظاهرا فیفا اعلام کرده دیگر رئیس فدراسیون رکن قضایی را انتخاب نمی‌کند گفت: این موضوع هنوز جمع بندی نشده و قرار است از سال‌های آینده این اتفاق بیفتد. اتفاقا این موضوعی است که من در AFC‌ باید در مورد کشورهای دیگر هم آنها را مورد بررسی قرار بدهم.

آرزوی سلامتی برای مهدی شادمانی

تاج در پایان گفت:برای مهدی شادمانی ورزشی نویس عزیز آرزوی سلامتی داریم، ما هم تلاش داریم که اتفاقات خوبی را برای فوتبال ایران رقم بزنیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1021570

وب گردی

وب گردی