منبع آگاه نظامی:‌ نفتکش انگلیسی موقعیت یاب خود را خاموش کرده بود

یک‌ منبع آگاه نظامی اعلام ‌کرد که نفتکش انگلیسی توقیف شده در تنگه هرمز،‌دستگاه موقعیت یاب خود خود را خاموش کرده بود و از مسیر خلاف عبور می کرد.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ، به نقل از ایرنا، یک منبع نظامی آگاه در رابطه با دلیل توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز گفت: این نفتکش که توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز عبور می‌کرد.

وی افزود: این نفتکش دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش کرده بود و به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران‌توجهی نداشت از این رو بر اساس قوانین بین المللی کشتیرانی توقیف شد.

به گزارش مهر همچنین برخی منابع به نقل از یک مقام مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی خبر داده اند کشتی نفت کش انگلیسی با نام "استینا ایمپرو" با عدم رعایت اصل عبور بی ضرر از تنگه هرمز، امنیت تردد کشتیرانی در این منطقه را به خطر انداخت.

نفت کش انگلیسی بر خلاف قوانین بین المللی از مسیر خروجی وارد تنگه هرمز شد و با خاموش کردن سیستم A.I.s کشتی که اقدامی خطرناک محسوب می شود به هیچیک از اخطارهای ارایه شده توجه نکرد. این مقام مطلع خاطر نشان ساخت: علاوه بر موارد ذکر شده، این کشتی با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد الودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس به عنوان یک دریای بسته شده است.

بدلیل تخلفات متعدد این شناور، سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظایف قانونی خود طی درخواستی از نیروی دریایی سپاه خواستار توقیف و هدایت این شناور به اسکله سازمان بنادر و کشتیرانی شد که این درخواست با حضور و اقدام به موقع شناورهای سپاه انجام گردید.

این مقام مسئول در پایان گفت: کشتی نفت کش" استینا ایمپرو" تحویل سازمان بنادر و دریانوردی گردیده و بررسیهای قانونی در مورد تخلفات ان بزودی اغاز می شود.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر ) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه امده است: نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.
نیروی دریایی انگلیس چندی پیش یک فروند نفت کش حامل نفت جمهوری اسلامی ایران را در تنگه جبل الطارق توقیف کرده بود.

کد خبر: 1021579

وب گردی

وب گردی