حرکت دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای سیاست‌های کلی علم و فناوری خواهد بود/ تکیه دانشگاه آزاد در بخش فرهنگی به تشکل‌هاست/ می‌خواهیم دانشگاه آزاد مولد علم و فرهنگ شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: می‌خواهیم این دانشگاه مولد علم و فرهنگ شود و معتقدیم دانشگاه باید فرهنگ‌ساز باشد، کلاس برای دانش است و بخش فرهنگ، مربوط به فعالیت‌های تشکل‌ها و برگزاری چنین دوره‌هایی‌ست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم دیدار دانشجویان شرکت کننده در اردوی آموزشی تشکیلاتی حیات طیبه با دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز پنجشنبه (27 تیر) با حضور احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی، دکتر سعید آزادیان دستیار ویژه رئیس دانشگاه، دکتر محمد قربانی گلشن آبادی مدیر کل تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه، امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، سردار مهدی فرجی جانشین سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان، دکتر مرتضی قائمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان و حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا طالقانی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان به میزبانی واحد همدان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دانیال اسلام پناه، محمدعلی بنی سعید، عرفان افتخاری، متین سفیری، سپهر غفاری، طالب نعمتی، سینا الهامی و حسن بکتاشی به نمایندگی از 7 اتحادیه و بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به بیان نظرات، پیشنهادات و دغدغه‌های خود پرداختند.

دکتر طهرانچی پس از استماع سخنان نمایندگان دانشجویی، با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان فعال دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: خدا را شاکرم که در جمع پرشور دانشجویان شرکت کننده در دوره حیات طبیه هستم، این شور و وحرکت برای ما نشاط آور و روحیه دهنده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سخنرانی خود که با عنوان «دانشگاه و جامعه پردازی» ارائه شد، علم را از دیدگاه مقام معظم رهبری نقطه اقتدارآفرین دانست و گفت: پس از سال 1975 که شوروی « اسپوتنیک» نخستین ماهواره فضایی جهان را به فضا فرستاد، تحول در جریان علم به وجود آمد و جنگ سرد آغاز شد. هیچ کشوری از آن دوره تا روزی که جمهوری اسلامی ایران پهپاد آمریکایی را در ارتفاع 57 هزار پایی ساقط کرد، قدرت علم و فناوری خود را به رخ آمریکا نکشیده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مقام معظم رهبری علم را در کنار فرهنگ و اقتصاد، یکی از سه کلید اقتدار جمهوری اسلامی می دانند، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه مهم گام دوم، علم و پژوهش را نقطه اتکای کشور در هفت موتور پیشران کشور مطرح کردند و ثمرات آن را در رویارویی که در خلیج فارس اتفاق افتاد دیدیم.

دکتر طهرانچی ادامه داد: اگر ایران پهپاد آمریکایی را با موشک های اس 400 به زمین می نشاند، هنر نبود و فقط شجاعت ما را نشان می داد؛ اما زمانی که با موشک های بومی ایرانی این پهپاد متجاوز را ساقط کردیم، شجاعت همراه با علم و پیشرفت را به دنیا نشان دادیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: از روزی که آموزش عالی وارد کشور ما شد، این مولود ناقص آفریده شد؛ چرا که Education در غرب به معنای آموزش و پرورش است و در کشور ما دوره ابتدای و متوسطه با آموزش و پرورش ترجمه شد؛ اما زمانی که به Higher education رسیدیم، پرورش از آن حذف شد و به دوره دانشگاه آموزش عالی گفتیم و دانشگاه را با این نگاه به یک سازمان آموزشی تقلیل دادیم در صورتی‌که در غرب دانشگاه، دانشگاه فقط سازمان آموزش نیست و ارزش های فرهنگی را توسط دانشگاه خلق می کند و به قدری در مسئله فرهنگ با دانشگاه جلو رفته که برخی university را به مثابه فرهنگ ترجمه کردند.

دکتر طهرانچی افزود: university در زبان عربی به جامعه ترجمه شد؛ اما در کشور ما به دانش منحصر شد و نام آن را دانشگاه گذاشتند و این محیط عمومی و جهانکده تربیتی را به دانشگاه تقلیل دادند، آن هم از نوع تقلیدی که مقلد علم غرب یا مروج آن است و مولد نیست. این در حالی است که باید در هسته دانشگاه، دانش و فرهنگ قرار می گرفت و جامعه پوسته بیرونی آن را در حل مسایل اجتماعی، رشد اقتصادی و خلق فناوری را می دیدید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: زمانی‌که امام خمینی (ره) می فرمایند صلاح و فساد جامعه به دانشگاه برمی گردد؛ یعنی صلاح و فساد به دانش تخصصی مربوط نمی شود، چرا که اگر منظور امام (ره) دانش تخصصی بود، پیشرفت را عنوان می کردند نه صلاح و فساد جامعه که مربوط به هسته فرهنگی دانشگاه میشود، بنابراین توجه به این نکته بسیار مهم است.

می‌خواهیم دانشگاه آزاد اسلامی مولد علم و فرهنگ شود

وی ادامه داد: کسانی که در کشور داعیه دار دانشگاه اجتماعی هستند و شعارهای آن چنانی می‌‌‌‌‌‎‎ دهند، وقتی تشکیل این جلسات که بخشی از کار و نظام فرهنگی دانشگاه است را می بینند، می‌‌‍‌‌ گویند هدفی پشت این فعالیت هاست. این افراد می خواهند دانشگاه های ما مقلد و مروج فرهنگی باشند، اما ما می‌خواهیم دانشگاه آزاد اسلامی مولد علم و فرهنگ شود و معتقدیم که دانشگاه باید فرهنگ ساز باشد، کلاس برای دانش است و بخش فرهنگ، مربوط به فعالیت های تشکل ها و برگزاری چنین دوره هایی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در غرب دو دیدگاه آرمان گرایانه و واقع گرایانه در دانشگاه وجود دارد، اظهار داشت: در این دو دیدگاه یک گروه دانشگاه را فردی با فرهنگ غربی و دیگری اجتماعی با فرهنگ غرب می داند و هیچ کدام هدف دانشگاه را محدود به علم و دانش نمی بینند و هر دو دیدگاه تربیت نیروی انسانی، مدیریت دانش، حل مسئله و تعالی فردی، اجتماعی و فضای عمومی را مدنظر دارند و برای دانشگاه نظام تربیتی، نوآوری، آموزشی و پژوهشی قائل هستند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه در غرب اساساً برای توسعه کشور کار می کند و مسائل آن ناظر به مسائل توسعه است، تصریح کرد: ما در دانشگاه هایمان پژوهش داریم؛ اما نظام پژوهشی و نظام نوآوری نداریم و در پژوهش مقلدانه عمل می شود، چرا که فاقد نظام پژوهشی هستیم که مسئله بیاورد و دانش ضمنی را به دانش مستند تبدیل کند، نظام آموزشی هم یک نظام از غرب گرفته شده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پنج مرحله تمدنی غرب پس از انقلاب صنعتی، یادآور شد: دانشگاه های غرب در پنج مرحله انقلاب صنعتی، عصر سرمایه داری، عصر امپریالیسم، جنگ سرد و جهان شبکه ای تطور، تغییر، تحول و جلوه های گوناگون داشته است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری درباره جهان شبکه ای تذکر می دهند و می فرمایند «مسئله اصلی این است که فضای مجازی یک مرحله تمدنی جدید را ایجاد می‌کند. مثل انقلاب صنعتی که یک بحثی در بحث‌های تمدنی غرب شد و نشانه‌های این حرکت هم الان پیدا شده است. شاید هویت انقلاب و جامعه دستخوش تغییر شود. معنای آن‌ها این است که تمام حوزه‌های ما را تحت تأثیر قرار دهند. اخلاق، فرهنگ و اقتصاد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ما باید برای صیانت از خود و ارزش‌های خود کار کنیم. حاکمیت باید روی این موضوع متمرکز شود»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بخش چیستی، چرایی و چگونگی نهاد علم و آموزش عالی، گفت: ما فقط درباره کنشگران دانشگاه بحث می کنیم که مربوط به چیستی آن می شود در صورتیکه رابطه ها، ابعاد، مولفه ها، لایه ها، ساخت ها، گزاره ها، اهداف، روش سناسی، نظریه ها، رویکرد،مکاتب، پارادایم، قوانین، مدیریت ها، نظام ها، فناوری ها، ابزارها و... در نهاد علم مطرح است و بر این اساس دانشگاه آلمانی با فرانسوی و آمریکا متفاوت است. مسلماً پارادایم و فلسفه دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران هم متفاوت است و باید به سمت سیاست و برنامه های منبعث از این پارادایم ها برویم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه پیرو و مقلد ایران به برکت انقلاب و مسیحا دمی امام خمینی (ره) و پرچم داری مقام معظم رهبری به دانشگاه مولد تبدیل شد که اکنون می خواهد به دانشگاه تمدن ساز تبدیل و نقطه عطف این حرکت انقلاب اسلامی است که بلاشک همه دنیا به آن اعتراف دارند. دانشگاه به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته که بر مبنای دین زدایی در ایران به وجود آمد، توانست پس از انقلاب این تهدید را به فرصت تبدیل کند.

توجه به سه مفهوم خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی در گام دوم دانشگاه

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری سه مفهوم خودسازی، جامعه پردازی تمدان سازی را در گام دوم انقلاب تبیین کردند، گفت: بیانیه گام دوم کاملاً منطبق بر منظومه فکری 40 ساله امامین انقلاب اسلامی است، مقام معظم رهبری بحث تمدنی را به عنوان مهم‌ترین سوال دانشگاه مطرح کرده اند و از دانشگاه ها خواستند که خود را با مسائل کشور درگیر کنند و به تربیت فرهنگ اخلاقی و هویت دانشجویان و اساتید توجه داشته باشد تا بتوانند تربیت قوه عاقله بتواند دانش تخصصی و مهارتی بدهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به فرازی از نامه 31 نهج‌البلاغه، گفت: حضرت علی(ع) در این نامه خطاب به امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: «دل جوان چونان زمین کشت‌ نشده است که هر بذری در آن افکنند، می ‌پذیرد. من نیز پیش از آنکه دلت سخت شود و خردت (به امور دنیا) مشغول شود، به ادب‌آموزی‌ات پرداختم تا با اندیشه‌ای استوار در کارها به امری روی آوری که مردمان کارآزموده تو را از طلب و آزمودن آن بی‌‏نیاز ساخته‌‏اند».

دکتر طهرانچی تأکید کرد: توجه به خودسازی موضوعی نیست که بتوان به بعد موکول کرد، چرا که زمان آن سر می آید .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری در سال 93، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ابلاغ این سیاست ها، حاکمیت مبانی، ارزش‌ها، اخلاق و موازین اسلامی در نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری و تحقق دانشگاه اسلامی را با تأکید بر اهتمام به نظام تعلیم و تربیت اسلامی و اصل پرورش در کنار آموزش و پژوهش و ارتقای سلامت روحی و معنوی دانش پژوهان و آگاهی‌ها و نشاط سیاسی آنان، تربیت اساتید و دانشجویان مؤمن به اسلام، برخوردار از مکارم اخلاقی، عامل به احکام اسلامی، متعهد به انقلاب اسلامی و علاقمند به اعتلای کشور و حفظ موازین اسلامی و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی در استفاده از علم و فناوری مورد توجه قرار دادند که این ابلاغیه محور حرکت های ما در دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی اجرای این سیاست ها را بر اساس تأکید مقام معظم رهبری با حفظ موازین اسلامی و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی در استفاده از علم و فناوری، تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری، تقویت و گسترش گفتمان تولید علم و جنبش نرم‌افزاری در کشور، ارتقاء روحیه نشاط، امید، خودباوری، نوآوری نظام‌مند، شجاعت علمی و کار جمعی و وجدان کاری، تشکیل کرسی‌های نظریه پردازی و تقویت فرهنگ کسب و کار دانش‌بنیان و تبادل آرا و تضارب افکار، آزاداندیشی علمی دنبال می کند.

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت دوره سه ساله اول دانشگاه گفت: سه سال اول دوره کارشناسی بسیار مهم است، تشکل های دانشجویی باید به این دوره توجه ویژه داشته باشند، چرا که دانشجویان از محیط فردی مدرسه به محیط اجتماعی دانشگاه وارد شده اند و اگر در سال‌های ابتدای دانشگاه وارد فعالیت های تشکلی نشوند، اثرات فرامحیطی بر دانشجویان تأثیر می گذارد و هویت آنها را تهدید می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر نگاه حمایتی این دانشگاه به فعالیت های تشکلی گفت: بنده تشکل های دانشجویی را جزئی از سازمان دانشگاه آزاد اسلامی می دانم که اگر این جز مهم نباشد، در انجام وظایف خود در دانشگاه قاصر و ناتوان هستیم و تکیه من در بخش فرهنگ به تشکل هاست؛ چرا که فرهنگ پوشش جریان داری مبتنی بر فضاست که در آن فکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: سامانه‌های اجتماعی که دارای ویژگی های بزرگ مقیاس، پیچیدگی، چند وجهی، تغییرات محیطی سریع و فرامرزی و انسان ساز هستند را می توان با جمع افراد با نشاط و با انگیزه تشکل ها محقق کرد و این گونه نیست که بتوان فرهنگ سازی و سامانه های اجتماعی را از بالا به پایین اداره کرد. بلکه هر عضو تشکل یک کنشگر فعال و یک شبکه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه رفتار فرهنگی هر سازمان نمی توان با تغییرات جهشی متحول کرد، گفت: تغییر رفتار سازمان به یکباره حادث نمی شود و باید دست به دست هم بدهیم و برای ایجاد تغییرات، جریان سازی و گفتمان سازی کنیم. چرا که مراحل مدیریت فرهنگی شامل جریان سازی، گفتمان سازی، شبکه سازی، نمادسازی، نهاد سازی و در انتها رفتار سازی است. که باید این مراحل مختلف طی شود.

دکتر طهرانچی با اشاره به انتقاد نمایندگان تشکل های دانشجویی درباره ساختار بروکراسی دانشگاه برای فعالیت تشکل ها، تصریح کرد: متأسفانه بروکراسی دانشگاه در مواجه با تشکل ها زیاد بود؛ چرا که در گذشته اعتقادی وجود نداشت که تشکل ها فرهنگ ساز هستند و مدیریت دانشگاهی معتقد بود که دانشجویان باید به کلاسهای درس بیایند و بروند. بنابراین به شکل صورت گرایانه و بخشنامه ای به فعالیت های تشکلی نگاه می شد که به عقیده بنده این نگاه به نوعی مانند کف روی آب چشمه است که مانع از شفافیت آن می شود. بنابراین باید به دانشجویان اعتماد و رویه های مالی را اصلاح و تسهیل کنیم، چرا که ما به زلال بودن و صداقت دانشجویان اعتماد و اعتقاد داریم و نباید آنها را برای برگزاری برنامه های دانشجویی تحت فشار بگذاریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دشمنی های آمریکا و اروپا در مواجه با پیشرفت علمی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: 13 سال است که آمریکا و کشورهای اروپایی در مواجه با پیشرفت های علمی ایران مسیر تحریم را در پیش گرفته اند که در این رابطه می توان به مقاله نشریه نیچر درسال 2005 اشاره کرد. این نشریه در سال 2005 عنوان می کند که مرجعیت علمی در ایران در حال بازسازی دوباره است و باید با تحریم و اغتشاش سیاسی آن را متوقف کرد. چرا که ایرانیان در رویا احیای تمدن علمی خود هستند و کاملاً با دستاوردهای علمی گذشتگان خود آشنایی دارند.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: دشمن در جریان علم خاکریزهایی در دانشگاه ها دارد، بنابراین هر که به این عرصه می آید، باید خود را برای مواجه با دشمنان و ایجاد تغییرات آماده کند.

هرگز نمی پذیریم که اشراف‌گری در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته باشد

دکتر طهرانچی تأکید کرد: ما هرگز نمی پذیریم که اشراف‌گری در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته باشد، اگر تدبیر دانشگاه و همراهی روسای واحدها در تجمیع سپرده های واحدهای دانشگاهی نبود، دانشگاه در پرداخت حقوق و پاداش پایان سال بسیاری از کارمندان و اعضای هیأت علمی با مشکل مواجه می شد که خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی از این برهه گذشت و توانست سرمایه های مالی خود را به درستی مدیریت کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید مدیریتی خود توجه ویژه ای به برگزاری فعالیت های فرهنگی و استفاده از ظرفیت جوانان دارد، به طوری که با توجه به اینکه پیش بینی می کردیم دانشگاه در 5 ماه نخست امسال با مشکل مالی مواجه شود؛ اما برگزاری دوره های حیات طیبه را متوقف نکردیم، چرا که در برگزاری برنامه های فرهنگی و دانشجویی مصر هستیم.

دانشگاه آزاد اسلامی برای اشتغال جوانان برنامه‌های ویژه‌ای دارد

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای اشتغال جوانان برنامه های ویژه ای دارد، گفت: در این راستا یک جوان 38 ساله که سابقه درخشانی داشته و تاکنون برنامه های جدی و موفقی را انجام داده به عنوان معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کردیم تا برنامه های جدی برای اشتغال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی کند.

وی تأکید کرد: برای بکارگیری افراد جوان نخبه و انقلابی بنا داریم سالانه هزار استاد جوان در دانشگاه آزاد اسلامی جذب کنیم، چرا که معتقدیم بهترین استادان باید در این دانشگاه حضور داشته باشند تا این دانشگاه در کشور پیشرو باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر حمایت این دانشگاه از دانشجویان مناطق محروم و کم برخوردار گفت: شهریه مناطق محروم 50 درصد واحدهای دانشگاهی تهران هست، با این حال در مدل جدید شهریه این واحد دانشگاهی به چهار دسته تقسیم می شوند تا کمترین فشار مالی وارد شود.

دکتر طهرانچی ادامه داد: ما تمایلی به افزایش شهریه دانشجویی نداریم؛ اما ناگزیر هستیم که برای تأمین حقوق و دستمزد 70 هزار کارمند و استاد دانشگاه آزاد اسلامی شهریه را متناسب با تورم تغییر دهیم، البته برای آنکه اتکاء دانشگاه به شهریه را کاهش دهیم، برنامه های جدی را آغاز کردیم و فعالانه در این حوزه کار می کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای تحول و ایجاد شرایط برای تحصیل دانشجویان، بسترسازی اشتغال دانش بنیان، توسعه شهری و تحول درکشاورزی و صنعت بسیار قوی است و برنامه های مفصلی در این حوزه ها دارد.

گفتنی‌ست دوره آموزشی تشکیلاتی حیات طبیه از ۲۰ تیرماه با حضور ۳۰۰ دانشجوی پسر دانشگاه آزاد اسلامی از سراسر کشور آغاز شده و تا ۳۱ تیر ادامه دارد. در این دوره دانشجویان مهارت‌های عقیدتی، سیاسی، تشکیلاتی و علمی خود را تقویت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021667

وب گردی

وب گردی