هانت درباره «گریس ۱» توئیت زد

وزیر خارجه انگلیس مدعی است اقدام دیروز ایران واکنشی به توقیف گریس ۱ است حال آنکه لندن برای حل این مسئله تلاش خود را می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز ، جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس در پیامی توئیتری سعی کرد اقدام روز گذشته ایران را انتقام جویی از حادثه جبل‌الطارق جلوه دهد.

وی در این باره مدعی شد: اقدام دیروز (ایران) در خلیج فارس نشانه‌های نگران‌کننده‌ای در خود دارد مبنی بر اینکه ممکن است ایران راهی خطرناک مبتنی بر رفتاری نامشروع و ثبات‌زدا را در واکنش به توقیف مشروع (!) نفتکش گریس ۱ در پیش بگیرد.

وی همچنین مدعی شد: همانگونه که دیروز گفتم واکنش ما حسابگرانه و قدرتمند خواهد بود. ما به دنبال راهی برای حل و فصل مسئله گریس ۱ هستیم اما امنیت کشتیرانی‌مان را نیز تضمین خواهیم کرد.

این در حالی است که وی پیشتر گفته بود لندن برای حل اختلاف با ایران به دنبال گزینه نظامی نیست و ترجیح می‌دهد از راهی دیپلماتیک موضوع را حل و فصل کند.

گفتنی است عصر دیروز (جمعه ۲۸ تیر)، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام استنا ایمپرو (stena impero) هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

به گفته یک منبع نظامی آگاه، این نفتکش قصد عبور از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز را داشته است.

ظاهراً نفتکش دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش کرده بود و به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران توجهی نداشت از این رو بر اساس قوانین بین المللی کشتیرانی توقیف شد.

این در حالی است که ۲ هفته پیش تفنگداران دریایی انگلیس نفتکش گریس ۱ ایران را به اتهام واهی تلاش برای رساندن محموله خود به دمشق، در جبل‌الطارق توقیف کرد.

کد خبر: 1021676

وب گردی

وب گردی