سرعت تحول در علوم انسانی بیشتر از علوم پایه است/ مباحث تعالی علوم انسانی باید از مدارس آغاز شود

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تحول علوم انسانی به معنای تغییر علوم انسانی نیست؛ چراکه این علوم لحظه به لحظه در حال تغییر و تحول است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از همدان، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه صبح امروز در دوره آموزشی و تشکیلاتی حیات طیبه فعالان دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان اظهار کرد: تحول علوم انسانی به معنای تغییر علوم انسانی نیست؛ چراکه این علوم مدام در حال تغییر و تحول هستند.

وی با بیان اینکه هر علمی به طور مرتب در حال تغییر و تحول است و این امر در سیر تاریخی علوم نیز قابل مشاهده است، افزود: علوم انسانی زمانی حکمت عملی بود که ارسطو بیان کرد؛ اما امروز به حوزه جامعه‌شناسی، اقتصاد، روانشناسی و سایر علوم رسیده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قصد ما از تحول علوم انسانی چند نکته مهم و روشن است، تصریح کرد: معلمان علوم انسانی باید بدانند در دنیا، علوم انسانی به طور مداوم در حال تغییر است.

خسرپناه ادامه داد: امروز مباحثی از علوم انسانی تدریس می‌شود که به ۱۰ سال پیش باز می‌گردد و حتی برخی از دپارتمان‌ها، یک قرن عقب هستند که البته استثناهایی هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه سیستم ما از علوم انسانی دنیا عقب است، خاطرنشان کرد: ما باید از تحول علوم انسانی در دنیا باخبر بشویم و بدانیم علم در دنیا چه جایگاهی دارد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وقتی از تحولات علوم انسانی در دنیا با خبر نشویم از اطلاعات سنوات گذشته استفاده می‌کنیم، گفت: نباید فردی به عنوان مشاور عالی اقتصادی انتخاب ‌شود که آخرین اطلاعات او از علوم اقتصاد به ۴۰ سال پیش باز می‌گردد.

خسروپناه سرعت تحولات در علوم انسانی را بیشتر از علوم پایه ارزیابی کرد و گفت: علوم انسانی لحظه به لحظه در حال تحول است.

وی با بیان اینکه یک نظریه در علوم انسانی نمی‌توان یافت که همه علما در آن رشته با هم اتفاق نظر داشته باشند، افزود: دلیل این که علمای علوم انسانی اتفاق نظر ندارند این است که نظریات علوم انسانی از پایه، اساس و بنیاد متفاوتی برخوردارند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سیستم آموزشی ما توجهی به مبانی پایه‌ای این نظریه ندارد، تصریح کرد: باید به این نظریه‌ها که در پشت صحنه هستند توجه کرد، چرا که این نظریه‌ها به وسیله افرادی مانند گردانندگان عروسک‌های خیمه شب بازی که برای ما قابل مشاهده نیستند، مطرح و ترویج می‌شوند.

خسروپناه اظهار کرد: باید گزارش داده شود که تشکل‌های دانشجویی برای ارتقای علوم انسانی چه کردند، می‌توانیم بگوییم دانشجویان در ساخت ماهواره فضایی چه نقشی دارند و می‌توانیم بگوییم که بسیاری از قطعات پژو ۳۰۱ را دانشجویان ساختند اما در حوزه علوم انسانی چه اتفاقی رخ داده است؟

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت نقش گروه‌های دانشجویان را می‌بینیم، خاطرنشان کرد: دانشجویان در حوزه خدمات اجتماعی نیز بسیار پر‌رنگ است که نمونه بارز آن گروه‌های جهادی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به دنبال آمار محتوایی دقیقی از پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی هستیم که در حال حاضر نداریم، گفت: اگر ۱۰ درصد آن هم مفید به فایده باشد یک گنجینه بزرگ خواهد بود.

خسروپناه خواستار فعالیت‌های علمی تشکل‌های دانشجویی شد و افزود: گروه‌های علمی در رشته‌های مختلف علوم انسانی در سراسر کشور راه‌‌اندازی شود و رساله‌ها و پایان نامه‌ای که درباره آسیب‌های اجتماعی تدوین می‌شود، شناسایی شود.

وی افزود: دانشجویان و استادانی که در راه علوم انسانی تلاش کردند، دعوت شوند و کرسی‌های علمی برگزار شود تا از حاصل آن، نظریه‌های علمی استخراج شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در این معاونت از این نوع فعالیت‌ها حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: کرسی‌های علمی با حضور استادان راهنما برگزار شود تا یک کار تشکیلاتی شکل گیرد.

خسروپناه با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی بهترین مرکز برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستند ادامه داد: نظریه پردازی یک پروسه است و دانشجویان می‌توانند در این فرآینده نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه نشست‌های علمی برای تعالیم علوم انسانی برگزار شود، خاطرنشان کرد: دانشجویان علاقه‌مند گردهم آیند و دوره‌های تخصصی در هر گروه از علوم انسانی برگزار شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تشکل‌ها می‌توانند در مهارت‌آموزی دانشجویان مؤثر واقع شوند گفت: دوره‌های مهارتی در حوزه علوم انسانی توسط تشکل‌های دانشجویی با استادان برجسته برگزار شود.

خسروپناه با بیان اینکه نشریات تخصصی راه‌اندازی شود، گفت: مباحث تعالی علوم انسانی را در دوران مدارس و دبیرستان آغاز کنیم و تنها به دانشجویان محدود نشود.

وی با بیان اینکه مهارت‌هایی که دیسیپلین نشده را دنبال می‌کنیم تا به یک دیسیپلین تبدیل کنیم، اظهار کرد: رشته‌هایی چون خوش‌نویسی، ملیله دوزی و... جزو این موارد محسوب می‌شوند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نخستین دوره توانمندسازی استادان علوم انسانی در شهریور ماه با عنوان فلسفه علوم انسانی برگزار می‌شود.

خسرو‌پناه تأکید کرد: در هر استان هیئت‌های اندیشه‌ورز راه‌اندازی کردیم تا بر اساس نیازها و ظرفیت‌ها، اقدامات خود را انجام دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021780

وب گردی

وب گردی