فولادیان: افزایش همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه پادزهری در برابر تحریم‌هاست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می توانیم در راستای عبور از شرایط تحریم در پیش بگیریم، افزایش همکاری با کشورهای همسایه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحریم ها همواره به عنوان ابزار فشار استعمارگران، باعث بروز مشکلات زیادی برای کشورهایی که مورد اعمال این تحریم‌ها قرار می‌گیرند، شده‌ است. جمهوری اسلامی ایران نیز در چهل سال گذشته به دلیل داشتن سیاست های ضد استعماری، در حوزه های مختلف از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفته است.

موضوعی که بیش از هر چیز اهمیت دارد، تبدیل کردن شرایط تحریم به فرصتی برای توسعه و ترقی کشور است. در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران با انواع تحریم های ظالمانه دست و پنجه نرم می کند، مسئولان ذی ربط وظیفه دارند با به‌کار‌گیری راهکارهای عملی تا حد امکان با استفاده از ظرفیت های داخلی، تهدید ناشی از تحریم ها را به فرصت تبدیل کنند.

خبرگزاری ایسکانیوز در پرونده ویژه‌ای تحت عنوان «تحریم فرصتی برای تحول اقتصادی» با استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به گفت‌و‌گو خواهد پرداخت تا ابعاد و زوایای مختلف اقتصاد کشور در شرایط تحریم را بررسی کند.

«احمد فولادیان» کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تبدیل کردن شرایط تحریم به فرصتی برای پیشرفت کشور اظهار کرد: همانطوری که مقام معظم رهبری فرموده اند، بهترین راه برای مقابله با تحریم ها به‌کارگیری اقتصاد مقاومتی‌ست؛ اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم و فشار مضاعف علیه کشور، می تواند باعث رشد و شکوفایی جامعه شود.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی مردمی است یعنی همه افراد جامعه برای بهبود شرایط اقتصادی کشور نقش دارند و نباید از نقش مردم غافل شد؛ در واقع نقش مردم در کنار دولتمردان، نقشی اساسی است و بدون همکاری و همیاری آحاد جامعه، هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد.

فولادیان ادامه داد: سال 1389 همزمان با آغاز تحریم های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری بر مفهومی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی تاکید کردند؛ پس از آن نیز مفاهیمی از قبیل اصلاح الگوی مصرف، حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. تمامی این مفاهیم راهبردهایی برای برون‌رفت از شرایط فعلی‌ست.

افزایش همکاری با کشورهای منطقه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد تصریح کرد: یکی از مهم ترین راهکارهایی که می توانیم در راستای عبور از شرایط تحریم در پیش بگیریم، افزایش همکاری با کشورهای همسایه است؛ جمهوری اسلامی ایران در همسایگی 16 کشور قرار دارد که دارای جمعیتی 600 میلیون نفری هستند. به همین دلیل افزایش روابط اقتصادی با این کشورها می تواند پادزهری در برابر تحریم ها باشد.

وی گفت: دیگر اقدامی که باید در شرایط فعلی کشور مورد توجه قرار گیرد، حمایت از کالای داخلی است که باعث به حرکت درآوردن چرخ تولید خواهد شد؛ دولت وظیفه دارد در این راستا تسهیلات بانکی ویژه‌ای را در نظر بگیرد تا تولید کنندگان برای افزایش کیفیت تولیدات خود، اقدامات موثری را انجام دهند؛ البته گسترش فرهنگ حمایت از تولید داخلی در میان مردم، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ساماندهی واردات

فولادیان یکی از موانع رونق تولید را اخذ بی رویه مالیات دانست و خاطرنشان کرد: امروز باید نوع نگاه دولتمردان به مسئله واردات تغییر پیدا کند و دست واسطه هایی که به صورت غیرمولد، ناآگاهانه و با اهداف سیاسی به واردات بی رویه اقدام می کنند، از حوزه تجارت کشور کوتاه کنیم. در واقع باید به مسئله تولید نگاهی درون‌زا داشته باشیم و ارز تعیین شده از سوی دولت را صرفا برای واردات کالاهای اساسی و استراتژیک اختصاص دهیم.

تربیت نیروی انسانی متخصص

این کارشناس با اشاره به نقش دانشگاه ها و مراکز علمی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور اذعان کرد: تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است که دانشگاه ها نقش اساسی را در این رابطه ایفا می کنند؛ متاسفانه برخی از مدیران کشور در بخش‌های اجرایی و غیر اجرایی، نیروهایی غیر متخصص هستند که به وسیله رابطه و رانت به جایگاهی خاص رسیده اند.

وی در پایان تاکید کرد: ما باید از بخش دانشگاهی و مراکز دانش بنیان برای حل مشکلات جامعه استفاده حداکثری داشته باشیم؛ امروز به‌کارگیری اقتصاد دانش‌بنیان نقش موثری در بهبود شرایط اقتصادی دارد و دولت می‌تواند به وسیله ارتباط حداکثری با دانشگاه‌ها، در این راستا گام‌های اساسی بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021783

وب گردی

وب گردی