توسعه شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت استادان/ ساعت پژوهشی اعضای هئیت علمی تعیین شد

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آیین‌‌‌‌‌نامه اجرایی مراکز خدمات و شبکه‌‌های آزمایشگاهی، ساعت پژوهشی را تعریف کرده و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی می‌‌توانند بخشی از ساعت موظفی خود را در قالب طرح‌‌های تحقیقاتی، در این مراکز بگذرانند.

بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مراکز خدمات و شبکه‌‌های آزمایشگاهی و تحقیقات در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف از ابلاغ این آیین‌‌نامه مشارکت حداکثری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در امور آزمایشگاهی است. به این ترتیب در صورت همکاری اعضای هیئت علمی با آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد تا 40 درصد سود حاصل از خدمات آزمایشگاهی به آنها ارائه می‌شود.

وی افزود: بخش دوم این آیین‌نامه، ایجاد یک واحد حقوقی مستقل است تا این مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی بتوانند در هر استان به طور مستقل وارد عقد قرارداد و تفاهم‌‌نامه با صنایع مختلف شوند. به منظور کاهش بروکراسی و افزایش سرعت این مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی با صنعت، این مراکز را به صورت یک واحد اداری-مالی مستقل با حداقل نیرو در نظر گرفتیم که بتوانیم به طور مستقل وارد قرارداد با صنایع مختلف شویم؛ این امر باعت تحول در پژوهش و افزایش ارتباط مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد با صنایع گوناگون خواهد شد.

نگاهداری در ادامه درباره تفاوت وضعیت مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در گذشته، نسبت به امروز با اجرایی ساختن آیین‌‌نامه جدید مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی خاطرنشان کرد: در گذشته، اعضای هئیت علمی دانشگاه‌‌ها سودی را در اثر همکاری با آزمایشگاه‌ها دریافت نمی‌‌کردند؛ اما در حال حاضر استادان دانشگاه را تا 40 درصد سود شریک کردیم.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: در گذشته اگر آزمایشگاه‌‌ها و مراکز تحقیقاتی ما می‌خواستند با صنایع مختلف تعامل، عقد قرارداد و همکاری داشته باشند مجبور بودند از طریق بروکراسی اداری دانشگاه این کار را انجام دهند که در برخی از موارد این همکاری با شکست مواجه می‌شد؛ اما در حال حاضر با تعریف این مراکز به عنوان یک هویت اداری و مالی مستقل می‌‌‌توانند با صنایع گوناگون موجود در استان‌ها به دور از قوانین دست و پاگیر اداری و مالی وارد قرارداد شوند.

وی متذکر شد: یکی دیگر از تحولاتی که از طریق این آیین‌‌‌‌‌نامه ابلاغ شده تغییر ساعت موظفی اعضای هیئت علمی است که در گذشته معین نبود؛ اما در آیین‌‌‌‌‌نامه اجرایی مراکز خدمات و شبکه‌‌های آزمایشگاهی، ساعت پژوهشی را تعریف کردیم و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی می‌‌توانند بخشی از ساعت موظفی خود را در قالب طرح‌‌های تحقیقاتی، در این مراکز بگذرانند.

نگاهداری در پایان درباره وضعیت شبکه آزمایشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر، 11هزار آزمایشگاه و حدود 147 هزار تجهیزات دارد که هیچ مجموعه‌‌ای در کشور از چنین پتانسیلی برخوردار نیست. اگر بتوانیم با یک مدل صحیح و مشارکتی استادان، چرخ حرکت آزمایشگاه‌‌های دانشگاه آزاد را به حرکت درآوریم بدون تردید منشأ خدمات موثری برای کل کشور خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021834

وب گردی

وب گردی