طراحی پلت فرم هوشمند برای مدیریت شهری با کمک نخبگان

معاون علمی رئیس جمهور ی گفت: شهرداری باید به این نتیجه برسد که ارائه سرویس خدمات شهری به مردم وظیفه این نهاد نیست و باید با طراحی یک پلت فرم هوشمند، کار را به دست جوانان بسپرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان حاضر در بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ در جمع خبرنگاران، گفت: از 5 سال پیش بخش استارتاپ ها به نمایشگاه الکامپ اضافه شد که در این نمایشگاه مراحل رشد و توسعه این شرکت ها و استارتاپ ها به خوبی قابل مشاهده است. این شرکت ها و استارتاپ ها مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته اند.

وی افزود: استارتاپ ها تنها در حوزه آی سی تی فعالیت نمی کنند بلکه در حوزه های مختلف علمی مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و غیره هم فعال هستند. به طور مثال امروز از یکی از بزرگ ترین استارتاپ های حوزه بیوتکنولوژی بازدید داشتیم که از مدل توسعهای و فعالیتهای بزرگ آن شگفت زده شدیم.

به گفته ستاری، در حوزه آی سی تی در بخش خدمات و تکنولوژی های روز، اتفاقات قابل توجهی افتاده است. در حال حاضر هزاران ایده معرفی شده است تا شتاب دهندهها بر روی این ایده های نو کارهای جدید و خدمات جدیدی ارائه دهند.

وی با تاکید بر اینکه اکوسیستم جدیدی در کشور شکل گرفته است، گفت: صندوق های خطرپذیر، منتورها، شتاب دهنده و غیره بخشی از این اکوسیستم نوین هستند که در کشور فعالیت خود را توسعه داده اند. خوشبختانه با حمایت های هیات دولت این حرکت جوانان راه خود را پیدا کرده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این راه جدید مخالفانی نیز در حوزه اقتصاد سنتی دارد؛ اما باید در یک فرآیند تعاملی این مشکلات را رفع کنیم. خوشبختانه همه متوجه شده اند که آینده اقتصاد کشور در دست جوانان خوش فکر و ایده پرداز است.

ستاری در ادامه تصریح کرد: تعداد شتاب دهندهها در کشور در حوزه های مختلف در حال رشد سریعی است و تعداد شتاب دهنده ها و استارتاپ ها افزایش چشمگیری یافته است. همدلی هایی که در دولت، دولتمردان و بخش خصوصی وجود دارد، مهم ترین اصل برای توسعه این اکوسیستم است.

رییس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه درباره نمایشگاه امسال الکامپ، گفت: رشد این نمایشگاه به نسبت سال قبل، قابل توجه است و تنوع ایده ها یکی از اصلی ترین وجوه تمایز نمایشگاه امسال با سال های گذشته است. تنوع قابل توجهی از ایده ها در این نمایشگاه وجود دارد و شاهد شکل گیری چندین هزار ایده جدید در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: مهم ترین موضوع این است که دیگر اکوسیستم نوآوری و فناوری یک موجود غریبه بین مردم نیست و همه نسبت به این اکوسیستم جدید شناخت پیدا کرده اند و مورد حمایت مردم قرار دارند.

ستاری با اشاره به برخی مشکلات در زمینه گرفتن مجوز برای فعالیت این استارتاپ ها، گفت: قطعا تقابل این اکوسیستم با اقتصاد سنتی که مجوز محور است، برای این جوانان مشکلاتی ایجاد کرده است. ما در ابتدای کار در دولت تلاش کردیم که جلوی تعطیل شدن کسب و کار جوانان را بگیریم و این مشکل تا حد قابل قبولی حل شده است. اما بحث مجوز گرفتن بحثی است که در اقتصاد سنتی وجود دارد که امیدواریم با این جریان ایجاد شده قابل حل باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین عنوان کرد: در حال حاضر 23 هزار استارتاپ و 4 هزار و 400 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند.

وی در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه شهرداری در ایجاد یک پلت فرم هوشمند برای مدیریت شهری با کمک جوانان، گفت: شهرداری باید به این نتیجه برسد که ارائه سرویس خدمات شهری به مردم وظیفه این نهاد نیست و باید با طراحی یک پلت فرم هوشمند، کار را به دست جوانان بسپرد.

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، استقبال بیش از حد مردم از اپ های جدید طراحی شده توسط جوانان بیانگر این است که خدمات ارائه شده توسط بخش دولتی گران و غیرقابل دسترس است و استارتاپ ها این خدمات را ارزان تر و سریع تر به مردم ارائه می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021836

وب گردی

وب گردی