آموزش ۶۰۰ مشاور برای دادگاه اطفال

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی قوه قضائیه گفت: موظفیم نظام مشاوره در دادگاه اطفال ایجاد کنیم که در این راستا بیش از ۶۰۰ مشاور آموزش دیده‌اند و ۱۹ هزار و ۵۰۰ دادرسی مشاور برگزار شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی محمد زنگانه در بیست و ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: به استناد قانون موظفیم نظام مشاوره در دادگاه اطفال را برگزار کنیم. در این راستا بیش از ۶۰۰ مشاور آموزش دیدند و نزدیک به ۱۹ هزار و ۵۰۰ دادرسی مشاور داشتیم که نظر مشاور در رای نیز در نظر گرفته شده است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی افزود: هرگونه موقعیت سلبی باعث جابجایی موقعیت و جغرافیای تخلف می شود و اگر در فضای مجازی نگاهمان این باشد راه به جایی نمی‌بریم.

زنگانه گفت: امروز در دنیا به بحث فلسفه برای کودکان توجه می‌کنند، یعنی در این زمینه بدنبال فکرورزی برای کودکان هستند که از طریق برنامه ملی انجام می شود.

وی ادامه داد: این امر باعث پرورش قدرت استدلال و داوری در کودکان می‌شود و تفکرهای نقادانه و خلاقانه و مراقبتی در کودکان را تقویت می‌کند و پیشنهاد ما این بود که اپلیکیشن ملی در این راستا طراحی شود.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پایان گفت:کارگروه حقوقی در فضای مجازی اقدام ارزشمند دیگری است که انجام شد.

راه‌اندازی مدرسه تربیت وکیل در زمینه حقوق کودک

محمود عباسی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نیز در این جلسه با ارایه گزارشی از اقدامات چهارماهه این مرجع گفت: ما کارگروه حقوقی و قضایی را در مجتمع قضایی اطفال داشتیم و در بازدید از دادگاه و دادسرای اطفال و نوجوانان شاهد اقدامات بسیار موثری در این حوزه بودیم.

وی افزود: ما جلسه دیگری نیز در پلیس پیشگیری نیروی انتظامی داشتیم و با توجه به اینکه نیروی انتظامی در خط مقدم حمایت از کودکان بوده اقدامات آنها ستودنی است؛ البته در این حوزه چالش هایی هم داریم. در جلسات مشکلات بررسی شد و نتایج خوبی داشت و باید اینگونه نشست ها را افزایش دهیم، ما یکسری نشست هایی را هم در دانشگاه علوم اجتماعی تهران شروع کردیم و یکسری از چالش ها از جمله تحول در کودکی در آن نشست مورد واکاوی قرار گرفت.

عباسی تصریح کرد: به همت نماینده حوزه علمیه قم، اولین جلسه در شورای هماهنگی و نشست تخصصی آن در قم برگزار شد و دو موضوع در دستور کار ما قرار گرفت که موضوع کودکی و بلوغ رشد کودکان بود و مورد بحث ما نیز بود. چالش هایی مثل ازدواج های زودهنگام را در این حوزه داریم که باید راهکاری برای آن در نظر گرفته شود.

عباسی افزود: ما سومین کنفرانس تخصصی حقوق کودک را در تبریز داشتیم و در استان تبریز افتتاح کلینیک حقوق کودک تبریز را برگزار کردیم و دومین مدرسه تابستانی حقوق کودک از ۵ تا ۷ شهریور در تبریز برگزار می شود. در روزهای آتی نیز کنفرانس دیگری در ایلام با حضور وزیر دادگستری برگزار می شود. برگزاری این سلسله نشست ها در استان ها برای این است که ما احساس می کنیم برای حمایت از حقوق کودک همه باید به صحنه بیاییم.

عباسی افزود: برنامه دیگری با پیشنهاد اسکودا در دستور کار داریم زیرا ما وکلای حقوق کودک نداریم و در شهریور ماه مدرسه دیگری برای تربیت وکیل حقوق کودک برگزار می شود، همچنین پلیس کودک را در دستور کار داریم.

برنامه دیگری با پیشنهاد اسکودا در دستور کار داریم زیرا ما وکلای حقوق کودک نداریم و در شهریور ماه مدرسه دیگری برای تربیت وکیل حقوق کودک برگزار می شود، همچنین پلیس کودک را در دستور کار داریم



دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: ما تفاهم نامه ای با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امضا کردیم‌. همچنین بازدیدی از مرکز نگهداری کودکان کار در خیابان یاسر را داشتیم و قرار شده بود که تا آخر سال کودکان کار ساماندهی شوند که این کار انجام شد و مورد تاکید رییس جمهور و وزیر دادگستری بوده است.

وی افزود: ساماندهی کودکان کار باید با برنامه انجام شود، البته آیین نامه ای در این زمینه در دستور کار است ولی فکر نمی کنم زود به سرانجام برسد. بهتر است که سمن‌ها در این زمینه به صحنه بیایند.‌

رفع خلاء قانونی در رابطه با حقوق کودک

همچنین سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری نیز در این جلسه با طرح این سوال برای حل مشکلات مربوطه در این زمینه چه کنیم؟ گفت: باید از تجارب کشورهای پیشرفته در فضای مجازی کودکان استفاده کنیم البته دوستان ما در وزارت ارتباطات بخشی از آن را انجام داده‌اند ولی می‌توانیم آن را با توجه به فرهنگ و اعتقادات کشورمان تکمیل کنیم.

وی افزود: باید تیمی را در رابطه با بحث فضای مجازی کودکان مشخص کنیم. البته اقداماتی در این زمینه شده اما اگر کل نظام با هم همفکری کنیم نتایج موفق‌تری خواهیم داشت. اگر کارهایمان را جزیره‌ای انجام بدهیم و کنار هم نباشیم، به نتیجه نمی‌رسیم.

آوایی گفت: گفته شد دولت باید در این زمینه کار کند ولی دولت یعنی ما و همین جمع، نظام یعنی همین جا،منتظر کسی نمانیم. هر کاری می‌خواهیم برای کودکان کشور انجام دهیم باید این جمع آن را انجام دهد. لذا این جمع منتظر هیچ کس نماند که معجزه‌ای برای اطفال رخ دهد.

خانواده‌ها الان سرگردان و کلافه‌اند. کودکی که در این دنیا پا می‌گذارد با موبایل هر کاری که می‌خواهد انجام می‌دهد. ما با کودکان باهوشی روبروییم که نمی‌دانیم با آنها چه کنیم و به همه جا دسترسی دارند

وی با بیان اینکه اگر خلاء قانونی در رابطه با حقوق کودک است آن را برطرف کنیم، گفت: آموزش خانواده‌ها در این امر بسیار مهم است. خانواده‌ها الان سرگردان و کلافه‌اند. کودکی که در این دنیا پا می‌گذارد با موبایل هر کاری که می‌خواهد انجام می‌دهد. ما با کودکان باهوشی روبروییم که نمی‌دانیم با آنها چه کنیم و به همه جا دسترسی دارند. ما نیز آموزش ندیده‌ایم. در صدا و سیما هم برنامه‌ای در این زمینه من ندیدم که چه کنیم. فقط می‌دانم که مدارس اعلام کردند که کودکان موبایل به مدارس نیاورند و نمی‌دانم کاری کرده‌اند یا خیر. لذا ما این همه ظرفیت و چندین شبکه مختلف داریم ولی آیا اقتضا ندارد شبکه‌ای برای آموزش خانواده‌ها و کودکان را داشته باشیم؟

وزیر دادگستری افزود: ما قبول داریم تکنولوژی داریم ولی می‌توانیم ضررهای آن را مهار و کم کنیم و بروی بحث آموزش تمرکز کنیم. البته صدا و سیما هم در این زمینه آمادگی همکاری دارد. ما باید به ملت یاد دهیم که با کودکان دو ساله که هر کدام استاد فضای مجازی شده‌اند چه کنند.

وی افزود: ما ۲۵ میلیون نفر کودک داریم که در مقابل این کودکان مسئولیم زیرا آنها بچه‌های ما هستند و حق دارند و ما مقابل آنها تکلیف داریم.

ما ۲۵ میلیون نفر کودک داریم که در مقابل این کودکان مسئولیم زیرا آنها بچه‌های ما هستند و حق دارند و ما مقابل آنها تکلیف داریم

وزیر دادگستری افزود: ارتباط با آموزش و پرورش از طرف مرجع و برنامه ریزی برای آموزش کودکان از مهدکودک نیز باید انجام شود. در ژاپن آموزش مالکیت فکری را از مهدکودک‌ها شروع کردند لذا ما باید با آموزش و پرورش ارتباط بگیریم و آن را انجام دهیم.

آوایی با تاکید براینکه ما از این جلسات نتیجه عملی و اجرایی می‌خواهیم گفت: استفاده از ظرفیت استان‌ها در این زمینه بسیار مهم است و باید آن را جدی بگیریم.

وی با اشاره به بحث کودکان کار و خیابان گفت: موضوع جلسه هر چه بود از دستور کار ما خارج نشود و کودکان کار از صحنه رادار این جلسه حذف نشود و جزو برنامه اصلی مان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021845

وب گردی

وب گردی