دانشگاه آزاد اسلامی در سیر تکامل/ تأسیس واحدهای پژوهشی گامی در راستای اشتغال‌زایی دانشجویان

شیوه‌نامه ایجاد واحد‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی دکتر طهرانچی ابلاغ شد که یکی از اهداف ویژه تأسیس واحدهای پژوهشی، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت در راستای اشتغال‌زایی دانشجویان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که میزان پیشرفت کشور را نشان می دهد، انجام تحقیقات نوآورانه مبتنی برنیاز کشور است. برای انجام چنین پژوهش هایی باید رابطه مناسبی بین اجزای اصلی نوآوری در کشور یعنی دولت، صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد. واحد‌های پژوهشی می‌توانند نقش واسط بین دولت و صنعت از یک سو و دانشگاه از سوی دیگر داشته باشند.

دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با داشتن اعضای هیئت علمی، کارکنان متخصص، کارشناسان توانمند و زیرساخت های مناسب اعم از آزمایشگاه ها و کارگاه های پیشرفته و با فناوری بالا در رفع مشکلات و همچنین توسعه کشور نقش موثری ایفا کند.

باتوجه به آیین نامه جدید وزارت علوم در خصوص نحوه تاسیس واحد های پژوهشی در دانشگاه ها و همچنین تغییر ساختار دانشگاه آزاد اسلامی در سطح سازمان مرکزی شیوه نامه واحد های پژوهشی به تمامی واحد های دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.

دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برنامه دارد با پژوهش‌محور کردن تمامی واحد‌ها این دانشگاه را به الگویی در تمامی حوزه ها تبدیل کند. اصلی‌ترین برنامه دکتر طهرانچی تحقق افق 1404 است تا اکثر داوطلبان به دلیل فعالیت‌های پژوهش‌محور، دانشگاه آزاد اسلامی را برای ورود به دانشگاه انتخاب کنند.

در بخشنامه ابلاغی دکتر طهرانچی، پژوهشگران به صورت قراردادی یا ماموریت در قالب عضو، مجری یا همکار پروژه در یک گروه پژوهشی فعالیت تحقیقاتی انجام می دهند. همچنین پژوهشگران میهمان هم زیر نظر واحد های دانشگاه آزاد اسلامی که قراردادی ندارند بدون مشکلی در فعالیت ها مشارکت کنند از طرفی واحد های پژوهشی به دو نوع گروهی و مرکز تحقیقات اداره می شوند که اعضای هیئت علمی یا پژوهشگران در آن فعالیت می کنند.

در این گزارش قصد داریم جزئیات بخشنامه تأسیس واحدهای پژوهشی را بررسی کنیم.

اهداف واحدهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی

از مهم ترین اهداف واحد های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی می توان به تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و همکاری علمی با مراکز پژوهشی و آموزشی سایر کشورها و سازمان های بین المللی با رعایت قوانین و مقررات بالادستی، هدایت فعالیت های پژوهشی به سمت اولویت های پژوهشی وفناوری کشور، بالا بردن کیفیت انجام تحقیقات و مدیریت بهینه دانش و یافته های پژوهشی اشاره کرد.

همچنین انجام طرح های پژوهشی کلان و میان‌رشته‌ای جهت رفع نیاز‌های کشور، ساماندهی واحد های پژوهشی در زمینه تخصصی و ماموریت گرا در دانشگاه، پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی، بسترسازی مناسب جهت تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و کسب درآمد های غیرشهریه ای از طریق ارتباط موثر با مراکز رشد از دیگر اهداف این واح ها محسوب می شود و دانشگاه آزاد برنامه دارد با این اهداف نیاز های جامعه را مرتفع کند.

وظایف واحد پژوهشی

این واحد ها وظایفی از قبیل اجرای طرح های کلان مصوب واحد موسس در قالب طرح درون دانشگاهی و پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری، انجام طرح های برون دانشگاهی، انجام تحقیقات محصول‌محور در راستای تاسیس شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی تحقیقات، برگزاری دوره های آموزشی، تولید دانش فنی و ثبت اختراع، تولید یا توسعه نرم افزار ها و تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز صنعت و جامعه با قابلیت تجاری سازی برعهده دارند.

شرایط تاسیس واحدهای پژوهشی

سازمان مرکزی در صورتی مجوز تاسیس واحد‌های پژوهشی را صادر می‌کند که هر واحد برنامه جامع پژوهشی مبتنی براسناد بالادستی، نیاز های ملی و بین المللی، منطقه ای، محلی و آینده پژوهانه داشته باشد. همچنین وجود توانمندی ها و مزیت های نسبی در دانشگاه برای پاسخ به نیاز های پژوهشی جامعه و انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد همکاری با سازمان ها و دستگاه های متقاضی اجرای طرح از جمله مواردی است که باید واحد های دانشگاه آزاد اسلامی برای تاسیس واحد پژوهشی دارا باشند.

پژوهش حلقه اتصال اشتغال و ارتباط با صنعت

با تجاری سازی در بخش پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی به یکی از اهدافی که اشتغال‌زایی بوده می رسد از طرفی پژوهش، مهارت آموزی، کارآفرینی و اشتغال‌زایی حلقه های متصل یکپارچه ای هستند که در صورت شکل گیری کامل دانشگاه آزاد اسلامی به الگو و چرخه تکاملی خواهد رسید.

بی تردید با شکل گیری واحد های پژوهشی حلقه مفقوده ارتباط با صنعت هم تا حدودی رفع می شود؛ چرا که هدف از پژوهش برطرف کردن مشکلات جامعه خواهد بود.

یکی از کاربردی‌ترین مراحل اشتغال‌زایی ارتباط با صنعت است و در همین راستا با برگزاری استارت‌آپ‌های مختلف در تمامی حوزه ها واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی با بهره گیری از دانشجویان خودشان تولیدات علمی را افزایش می دهند و کنار آن ارتباط با بخش صنعت هم افزایش می یابد.

ارتقای رتبه‌بندی در رنکینگ‌های جهانی

یکی از اهدافی که واحد های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی دارند ثبت اختراع، مقاله و تولیدات علمی‌ست که خود این امر باعث می شود تا رنکینگ دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی های جهان اسلام و دانشگاه‌های خارجی افزایش یابد و به نوعی با طراحی این برنامه مدل دانشگاه آزاد اسلامی هم کامل تر می شود.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه غیردولتی توانسته نسبت به دانشگاه های سراسری عملکردی داشته باشد که در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها جایگاه بهتری دارد.

به گزارش ایسکانیوز، شیوه نامه واحد های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی به واحد های دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد و پس از دریافت مجوز راه‌اندازی این واحد‌ها اعضای هیئت علمی به صورت مامور برای تکمیل بخشی از موظفی خود با مجوز هیئت امنای استانی در واحد های پژوهشی فعالیت می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021864

وب گردی

وب گردی