براتی: گیاهان دارویی در مزارع واحد اهواز تولید می‌‌‌‌‌شوند

رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان گفت: 220 هکتار مزرعه در واحد اهواز داریم و با توجه به ماموریتی که به عنوان قطب کشاورزی دانشگاه آزاد به ما محول شده است در زمینه تولید گیاهان دارویی و صنایع غذایی وارد خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد استان خوزستان در حوزه کشاورزی را در این گزارش می‌‌‌خوانیم.

حجت الاسلام و المسلمین فرج الله براتی رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در این مسیر گفت: کشاورزی اساس توسعه و پیشرفت یک سرزمین است. اگر کشوری بخواهد به استقلال و توسعه یافتگی برسد در گام اول باید در تامین نیازهای اساسی و اولیه مردم خود بکوشد. با توجه به شرایط تحریم در ایران، اهمیت به این مسئله جزو اولویت‌‌های مهم نظام محسوب می‌‌‌‌شود.

وی درباره نقش دانشگاه آزاد در توسعه کشاورزی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی هم با توجه به اهمیت موضوع کشاورزی در کشور به عنوان بزرگ‌‌ترین مرکز آموزش عالی برای تحول در این علم وارد عمل شده و توسعه کشاورزی با روش‌‌های نوین را به عنوان یک اولویت در کلیه واحدهای دانشگاهی سراسر کشور در نظر گرفته که این امر منجر به توسعه صنعت کشاورزی در ایران خواهد شد و دستاوردی ملی برای دانشگاه آزاد محسوب می‌‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: در سال گذشته، کشت و برداشت گندم و جو در واحد اهواز انجام شد که برای ما درآمدزایی مناسبی هم داشت. آزمایشگاه‌‌‌‌های تخصصی کشاورزی و مرکز تخصصی پرورش آبزیان، کارگاه‌‌های آموزشی پرورش قارچ و بوقلمون از جمله برنامه‌های ما در توسعه صنعت کشاورزی در سال جاری خواهد بود. در حال حاضر، 220 هکتار مزرعه در واحد اهواز داریم و با توجه به ماموریتی که به عنوان قطب کشاورزی دانشگاه آزاد به ما محول شده است در زمینه تولید گیاهان دارویی و صنایع غذایی وارد خواهیم شد.

براتی یادآور شد: در واحد ایذه پرورش بوقلمون خواهیم داشت. در واحد شوشتر هم با توجه به ظرفیتی که در حوزه دام‌‌‌‌پزشکی وجود دارد گسترش دام‌‌پروری و ایجاد آزمایشگاه تخصصی در این حوزه جزو اولویت‌‌‌‌های ما در این واحد دانشگاهی است.

وی در پایان متذکر شد: در واحدهای مختلف سطح استان خوزستان تا مقطع دکتری، رشته‌‌‌های کشاورزی تدریس می‌‌‌شود. در حال حاضر در واحد رامهرمز تعداد زیادی نخل کاشته شده است. بدون تردید، دستاورد این نخلستان تولید خرما با کیفیت مطلوبی خواهد بود که قابلیت صادرات به دیگر کشورها را داشته و منجر به ارزآوری برای ایران خواهد شد.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

گفتنی‌ست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز جزو پنج واحد اول دانشگاه آزاد اسلامی در کشور و نخستین واحد دانشگاهی استان خوزستان محسوب می‌‌شود که در تاریخ اول دی‌‌ماه ۱۳۶۱ تاسیس و در سال ۱۳۶۲ با پذیرش دانشجو در رشته ریاضی فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد. به دلیل وجود پاره‌ای مشکلات، این رشته پس از مدتی منحل شد و در بهمن‌‌ماه سال ۱۳۶۳ با پذیرش دانشجو در دو رشته عمران و کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات) دوباره آغاز به کار کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021888

وب گردی

وب گردی