سرای نوآوری، مدل دانشگاه آزاد برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین است/ متناسب با نیاز جامعه و صنایع، دانشجو تربیت می‌کنیم

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد سراهای نوآوری به دنبال تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه مشترک روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیئت رئیسه واحد ملایر با فعالان، صاحبان صنایع و اعضای هیئت مدیره بازار مبل منبت ملایر، به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در ابتدای این دیدار با قدردانی از مهمان‌نوازی صنعتگران ملایر و ابراز خرسندی از حضور در این جلسه مشترک، اظهار داشت: در بازدیدی که از کارگاه‌های تولید و نمایشگاه‌های فروش مبل و منبت شهرستان ملایر داشتم، به رشد و تحول در ملایر امیدوارم شدم و از اینکه چنین جمع فرهیخته و ارزشمندی پای کار صنعت شهرستان که جریان‌ساز حرکت‌های نو است، بسیار خرسند شدم. این تعامل نعمت بزرگی برای دانشگاه آزاد اسلامی است که ان‌شاءالله بتوانیم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از مردم بودن، پرهیز از هرگونه سیاست‌زدگی، جریان‌زدگی و حواشی در دوره جدید مدیریتی و حرکت در راستای حل مشکلات مردم را از ویژگی‌های منحصر به فرد این دانشگاه دانست و تأکید کرد: ساختار غیر دولتی دانشگاه آزاد اسلامی باعث می‌شود این دانشگاه در پیشبرد اهداف و برنامه‌های عملیاتی خود مصمم و با شتاب باشد و به سمت توسعه اقتصاد شهری و بسترسازی اشتغال دانش‌بنیان گام بردارد.

وی با اشاره به سوابق خود در حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: تاکنون 32 شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی کرده‌ و کاملا با فضای کسب و کار دانش‌بنیان آشنا هستم، بنابراین حضورم در این جلسه مشترک یک نشست تشریفاتی نیست، بلکه برای تحقق اهداف تعیین شده، برنامه‌های عملیاتی و جدی در دستور کار داریم که با تعامل و مشارکت صنعت‌گران، هنرمندان و صاحبان صنایع ملایر در سرای نوآوری مبل منبت دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی خواهیم کرد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این دانشگاه دارای ظرفیت حضور منطقه‌ای، ساز و کار غیر دولتی و عزم جدی‌ست که این توانمندی‌ها باعث می‌شود، دانشگاه آزاد اسلامی به سمت حل مسائل استان‌ها و مشکلات صنایع پیش برود.

دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد متناسب با نیاز جامعه و صنایع دانشجو تربیت کند

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به طرح ایجاد سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد همانطور که تولیدکنندگان مبل بر اساس نیاز بازار، مبل می‌سازند، دانشگاه هم نیاز جامعه و این صنعت را شناسایی کند تا متناسب با آن در واحد ملایر و سرای نوآوری آزاد، دانشجو تربیت کند.

وی افزود: سرای نوآوری مانند دانشکده است؛ اما از عنوان سرای نوآوری برای آن استفاده می‌کنیم، چرا که دانشکده‌ها موضوعی هستند؛ اما سراها تخصصی، مانند مبل و منبت و فرآورده‌های انگور در ملایر که از ظرفیت‌های این شهرستان به حساب می‌آید، در این مدل سعی می کنیم در کنار صنعتگران و هنرمندان، فضای آموزشی ایجاد کنیم که دانشجویان متناسب با نیاز صعنت مهارت بیاموزند و زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند به این باور برسند به مهارت و دانش آنها افزوده شده است و می‌‌توانند کارآفرین باشند.

سرای نوآوری را با همکاری ترکیبی صنعت‌گران و دانشگاه طراحی، مدیریت و اجرایی می‌کنیم

وی با بیان اینکه سرای نوآوری را با همکاری ترکیبی صنعت‌گران و دانشگاه طراحی، مدیریت و اجرایی می‌کنیم، گفت: سرای نوآوری مبل و منبت سومین سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است که امیدوارم این سرا بتواند در حوزه کار خود موفق و در کشور پیشتاز باشد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فلسفه شکل‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: همیشه بر اساس نیازها، فعلی اتفاق می افتد، به عنوان مثال مردم برای راحتی و شکیل بودن منزلشان نیاز به مبل داشتن و این صنعت به وجود آمد یا برای درمان بیماران بیمارستان ها ساخته شد، دانشگاه آزاد اسلامی هم سال 1360 تاسیس شد، چراکه مردم می‌خواستند با تحصیل در دانشگاه شخصیت اجتماعی کسب کنند و اشتغال آنها تضمین شود.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به کارکرد دانشگاه‌ها در نسل‌های مختلف، اظهار داشت: دانشگاه در نسل اول خود افراد دیوان‌سالار برای پست‌ها و مشاغل دولتی تربیت می‌کرد و مردم هم با این هدف هزینه می‌کردند تا فرزندان‌شان را به دانشگاه بفرستند، اما پس از اشباع شدن مشاغل دولتی، صنایع نیاز به پژوهش پیدا کردند و دانشگاه‌ها برای پاسخگویی به این نیاز، وارد برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی و ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی شدند و نسل دوم دانشگاه‌ها به وجود آمد.

وی افزود: این روند ادامه داشت تا اینکه کشور با حجم انبوهی از فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد و ی مواجه شد و نتوانست اشتغال آن ها را ایجاد کند و وارد فضایی شدیم که جوانانی اگر مدرکی هم داشته باشند، مشاغل دولتی و کارخانجات آنها را استخدام نمی‌کنند؛ چون نیروی تحصیل کرده و پژوهش‌گر در گذشته به اندازه کافی جذب مشاغل شده است و دانشگاه نسل اول و دوم دیگر کارکرد خود در اشتغال را از دست داده اما هنوز کارکرد شخصیت اجتماعی ساز را دارد که مردم ترجیح می‌دهند فرزندان‌شان به دانشگاه‌های با کیفیت کمتر و هزینه کمتر بروند.

عضو هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به چالش اشتغال برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، گفت: با توجه به کارآمد نبودن مدارک دانشگاهی در دوره جدید، دانشگاه‌های نسل سوم به عنوان دانشگاه‌های کارآفرین پدید آمدند. افرادی از این دانشگاه‌ها خارج می‌شوند که می‌توانند کسب‌وکار راه‌اندازی کنند و ایده‌های خود را عملی کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد سراهای نوآوری به دنبال تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم است

دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: اکنون دیگر باید با دانشگاه نسل دوم خداحافظی کنیم، دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد سراهای نوآوری به دنبال تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم است تا به مدرکی به دانشجویان خود می‌دهد، مدرک کارآفرینی، فناوری و نوآوری باشد و بتواند کارآفرینی و اشتغال‌زایی جوانان را تأمین کند.

وی با اشاره به عدم موفقیت هنرستان‌ها در تربیت افراد حرفه‌ای، تصریح کرد: اگر هنرستان‌ها در تربیت دانشجویان خود موفق بودند به دلیل آن است که معلمان و اساتیدی که در هنرستان‌ها تدریس می‌کردند، خودشان صنعتگر و هنرمند نبودند و تجربه عملی نداشتند، اما دانشگاه آزاد اسلامی در مدل سرای نوآوری خود می‌خواهد از اساتید با تجربه و دارای مهارت اجرایی استفاده کند، بنابراین دانشگاه نسل سوم فقط مدرک نمی‌دهد، بلکه منجر به ایجاد و تقویت کسب و کار می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: دانشگاه نسل سوم، هنرستان پیشرفته نیست که از آن افرادی فارغ‌التحصیل شوند که هنر می‌دانند و مدرک دارند، بلکه دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی است که از آن شرکت و فناوری خارج می شود. به عنوان مثال در سرای نوآوری یک استارت آپ شکل می گیرد که تیم است و بر فروش محصول مبل و منبت در بازار عراق تمرکز دارد، این استارت آپ صنعت مبل را می‌شناسد، با برندینگ و استانداردسازی آشناست، بازار خارجی و حقوق تجارت آن را می‌داند و به صفر تا صد صادرات اشراف دارد. این تیم، مبل تولید نمی‌کند، اما می‌تواند به بازاریابی و فروش محصولات کمک فراوانی کند. چنین مدلی تاکنون در کشور وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه نسل سوم، اکوسیستم را بزرگ می‌کند، در بحث مونتاژ کردن چوب برای ساخت مبل که در بازدید از کارگاه‌ها دیدیم، یک شرکت دانش‌بنیان یا استارت‌آپ می‌تواند سرعت و کیفیت مونتاژ را دو برابر کند، همانطور که تولید دستگاه سی‌ان‌سی باعث سرعت بخشیدن به تولید مبل شد و به کمک صنعت‌گران آمد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مدل سراهای نوآوری با دانشگاه متفاوت است، چرا که هیچ کدام از صنعتگران و کارگران حاضر نیستد با صرف چهار سال 140 واحد درسی بگذرانند تا در نهایت مدرک لیسانس بگیرند، بنابراین باید این افراد را با شرایط ویژه به عنوان استاد و دانشجو در سراهای نوآوری جذب کنیم.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به موفقیت صنعت مبل و منبت در شهرستان ملایر و حمایت صاحبان صنایع از این صنعت، اظهار داشت: مبل و منبت در ملایر پا بر جا ماند، به دلیل آنکه دلسوزان ملایر این صنعت آن را مدیریت و دلسوزانه از آن حمایت کردند تا زمین نخورد، کارهایی که این افراد انجام دادند بسیاری از آن ها که از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند، نمی‌توانستند انجام دهند که جای تبریک و خداقوت دارد.

وی افزود: ما امید داریم همانطور که صنعت‌گران و دلسوزان ملایر، این شهرستان را تبدیل به پایگاه مبل و منبت ایران کردند، با این همت می توانند سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی را حمایت و هدایت کنند تا به علمی شدن این صنعت و توسعه منطقه کمک کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: باید روزی برسد که اساتید روش فروش، مارکتینگ و... برای تدریس به ملایر بیایند. سرای نوآوری این توان را دارد که دوباره دانشگاه را پر رفت و آمد کند. مطمئن هستم که همت، باور، صبر، از خودگذشتگی که در این جمع می‌بینم، می‌تواند مدل سرای نوآوری مبل و منبت را اجرایی کند.

عضو هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های این دانشگاه در برندسازی، معرفی و فروش محصولات، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دو برابر دانشگاه‌های دولتی دانشجو، 400 واحد و مرکز دانشگاهی، هزار مدرسه و آموزشگاه سما و 70 هزار عضو هیات علمی و کارمند دارد دارد که خانواده 6 میلیون نفری را تشکیل می‌دهد، بنابراین از وزارتخانه های علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و کار و رفاه اجتماعی بزرگ‌تر است و می‌تواند این ظرفیت را برای معرفی محصولات و کمک به صنایع به کار گیرد.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: ما می توانیم سرای نوآوری مبل و منبت را در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تبلیغ کنیم و از این طریق به برندسازی مبل و منبت ملایر کنیم.

وی افزود: برای معرفی صنایع، خدمات و محصولات دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ایجاد دیجی کالای دانشگاه آزاد اسلامی هستیم تا کالاهای دانشگاه را در این شبکه معرفی کنیم و به فروش برسانیم. همچنین می توانیم استارت‌آپ‌های تخصصی در حوزه مبل و منبت برگزار کنیم، به عنوان مثال برای تسهیل در خرید و انتخاب مبلمان، می شود یک اپلیکیشن ساخت که خریدان از منزل خودشان عکس بگیرند و با استفاده از این اپلیکیشن مبل مورد نظرشان را متناسب به منزل خود انتخاب کنند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رایزنی‌های خود با بخش‌های مختلف دولتی برای حمایت از صنایع، اظهار داشت: بنده پیش از سفر به ملایر با ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جلسه داشتم و ظرفیت‌های شهرستان را مطرح و قول گرفتم که هر هسته و واحد فناوری که در حوزه مبل و منبت راه‌اندازی شود بتواند از 110 امتیاز برند خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده کند؛ همچنین قرار شد به هسته‌های فناوری هم که در این حوزه راه‌اندازی می‌شود یک میلیارد تومان اعطا شود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ادبیات تجارت جهان با ادبیات تجارت 30 سال گذشته بسیار فرق کرده است، گفت: صنعتگران باید ادبیات جدید جهان را بشناسند و دانشگاهیان هم باید کاری کنیم جوان ملایری حتی برای تحصیل در رشته‌های پزشکی هم از ملایر نرود و کسب دانش و مهارت‌آموزی در صنعت مبل و منبت شهرستان خود را به رشته پزشکی ترجیح دهد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: هنر مبل و منبت، صادرات، رویه کوبی، رنگ، صادرات محصول و... یک چرخه کامل است که نیاز به تعامل دارد و یک نفر نمی‌تواند همه این کارها را انجام دهد، بنابراین باید یک شبکه ایجاد کنیم تا علاوه بر اشتغال‌آفرینی برای دیگر افراد، هنر و صنعت مبل و منبت را تقویت کنیم.

وی با اشاره به درخواست صاحبان صنایع مبل و منبت مبنی بر استفاده درست از ضایعات چوب، اظهار داشت: در این زمینه صدری مهر با یکی از کارخانجات تماس گرفت تا بتوان از ضایعات چوب مبل و انگور بهترین بهره‌برداری را داشت، طرح های مختلف برای این کار در حال بررسی است که اگر صرفه اقتصادی داشته باشد، آن را با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان اجرایی کنیم.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: وقتی می توان خرده چوب و ضایعات مبل را با کمترین هزینه و امکانات تبدیل به نئوپان کرد که منجر به ایجاد کارخانه تولید نئوپان و اشتغال آفرینی در ملایر شود، چرا آن را با تبدیل کردن به زغال با کمترین قیمت به فروش رساند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیشنهاد تعدادی از اعضای جلسه مبنی بر ورود دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه ارائه مجوز و استاندارد در حوزه مبل و منبت، گفت: بحث استاندارد نکته بسیار مهمی است که دانشگاه می‌تواند کمک جدی در این عرصه به صنایع داشته باشد، برای این کار ابتدا باید استاندارهای مبل و منبت جهان کشورهای پیشروی جهان مانند ایتالیا را بررسی و مطالعه کنیم تا به یک استاندارد تکمیلی و بومی برسیم.

وی ادامه داد: اگر ملایر می‌خواهد در حوزه مبل و منبت دست اول بماند، باید به حوزه استاندارد کردن و مرجع مجوز شدن ورود کند، هر کشوری که توانسته صنعتی را در اختیار بگیرد، متولی صدور مجوز و استاندارد آن صنعت هم شده است.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: یکی از نکاتی که ممکن است تخریب‌کننده باشد، اقدامات افراد سودجو است که با کارهای بی‌کیفیت نام‌محصول شهرستان را بد می‌کنند، ملایر می‌تواند متولی صدور مجوز در حوزه مبل و منبت و تبدیل به یک برند شناخته شود تا مردم با اطمینان این استاندارد و مجوز، اقدام به خرید محصول کنند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اصلاح روند فروش و صادرات محصولات، اظهار داشت: پورت صادراتی مبل و منبت باید در کشور مقصد باشد و در داخل ملایر به افراد خارجی فروخته نشود، چرا که با این کار علاوه بر آنکه محصول در داخل به قیمت ارزان فروخته نمی‌شود، می‌توان در کشور مقصد محصول را به قیمت ارزی فروخت و ارز آوری کرد.

دهقانی فیروزآبادی در پایان گفت: این جلسه بسیار جمع دوستانه و صمیمانه‌ای بود، امیدوارم جلسه بعدی بتوانیم مدل سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی و سرفصل‌های آن را طراحی و تدوین کنیم. ان‌شاءالله به روزی برسیم که آثار دانشگاه آزاد اسلامی در همه کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های کشور مشهود باشد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر میزبان جلسات ملی در حوزه مبل و منبت شود.

در ابتدای نشست نیز صاحبان صنایع و اعضای هیات مدیره بازار مبل ملایر به بیان نظرات، دغدغه ها و چالش های خود پرداختند.

کریمی عضو هیات مدیره بازار مبل ملایر گفت: بسیار خوشحالیم که این جلسه برگزار شد، چرا که خلأ ارتباط و تعامل صنعت و دانشگاه را احساس می کردیم.

وی با بیان اینکه 2 هزار منبت کار نخبه در شهرستان ملایر مشغول به کار هستند، اظهار داشت: این صنعت توانسته برای 20 هزار نفر به‌طور مستقیم اشتغال ایجاد کند که این تعداد در 5 هزار واحد صنعتی مبل و منبت شهرستان ملایر مشغول به کار هستند. خوشبختانه توانستیم با این اشتغال از مهاجرت جوانان به سایر شهرها و استان‌ها جلوگیری کنیم.

کریمی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، تاکنون هیچ واحد صنعتی در ملایر تعطیل نشده است و توانستیم اشتغال شهرستان را تأمین کنیم.

محمودی یکی از دیگر از اعضای هیات مدیره بازار مبل ملایر نیز با اشاره به تاسیس این هیات اظهار داشت: سال 95 با تشکیل این هیات مدیره یک انقلاب صنعتی در شهرستان اتفاق افتاد و اولین انجمن ملی مبل را در اتاق بازرگانی ملایر و استان همدان تشکیل دادیم تا در بحث صادرات داخلی و خارجی بتوانیم فعالیت داشته باشیم که خوشبختانه در این سه سال موفقیت‌های چشم‌گیری داشتیم.

وی با بیان اینکه در بخش تولید و فروش با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه هستیم، تصریح کرد: بیش از 15 هزار واحد تولیدی مبل و منبت در کشور فعال است که یک سوم آن در ملایر است. سال 96 رئیس اتحادیه درودگران گردش مالی این صنعت را 30 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که متاسفانه ما سهمی در آن نداشتیم، اما با تشکیل بازار مبل ملایر توانستیم سهم شهرستان ملایر را افزایش دهیم.

محمودی ادامه داد: یکی از اقدامات که در حوزه تولید غفلت شده، برندسازی در منبت است که اگر این اتفاق نیافتد نمی‌توان تفاوت کارهای سی ان سی و کار دست را از هم تشخیص داد.

عضو هیات مدیره بازار مبل ملایر تأکید کرد: بستر تعامل صنعت و دانشگاه آزاد اسلامی مهیا است و انتظار داریم شاهد تحولات خوبی در حوزه صنعت مبل و هنر منبت کاری ملایر باشیم.

هاشمی از صاحبان صنابع مبل و منبت ملایر هم گفت: ما در این صنعت با کمبود علم روبرو هستیم نه کمبود اجراکننده و صنعتگر که در این زمینه باید بین صنعت و دانشگاه هم‌افزایی ایجاد کنیم.

موسوی از دیگر صنعگران حوزه مبل و منبت نیز اظهار داشت: درخواست ما این است که مدرک‌های دانشگاهی برای هنر و صنعت ما باشد و رشته‌ای به عنوان چوب، مبل و منبت در دانشگاه ارائه شود تا دانشجویان تحصیل کرده در این حوزه داشته باشیم. انتظار داریم دانشگاه آزاد اسلامی طرح‌هایی که برای تعامل صنعت و دانشگاه دارد، اجرایی کند.

فهیم‌نیا عضو هیات مدیره بازار مبل ملایر هم با مقایسه پیشرفت صنعت مبل و منبت و صنعت خودروسازی، تصریح کرد: صنعت خودروسازی حمایت کامل وزارت صنایع و دولت را دارد؛ اما دستاوردهای مناسبی در این حوزه نداشته است، اما صنعت مبل و منبت با کوچک‌ترین حمایت دولت و در کارگاه‌های 50 متری در فروش داخلی و صادرات به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یافته است.

فهیم‌نیا با اشاره به چالش‌های صنعت مبل اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل در مرحله تولید مبل‌، در بخش خشک کردن چوب است و تمام مشکلاتی که در این صنعت به وجود می‌آید مربوط به همین مرحله است که خشک‌ کردن چوب به‌صورت سنتی در فضای باز انجام می‌شود، قطعا دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در به‌کارگیری روش‌های علمی برای چوب کردن چوب به ما کمک کند.

وی افزود: می‌خواهیم تجربیات خود را با دانشگاه تلفیق کنیم و در طراحی، رنگ، دوخت و رویه کوبی از علم و پژوهش دانشگاه استفاده کنیم. بازاریایی و فروش و برندسازی چالش دیگر صنعت است که دانشگاه می تواند به حل آن کمک کند.

مومنی هم در پایان خطاب به معاون تحقیقات، فناوری و نوآورری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این جلسه و حضور شما در ملایر حکایت از آن دارد که دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال نیاز صنایع است و می‌خواهد چالش‌ها و خلأهای آن را برطرف کند. ما در ماشین‌آلات و هنر کمبودی نداریم؛ اما علم صادرات و فروش نداریم که بتوانیم محصولات را صادر کنیم، تا‌کنون مبل‌های ما به صورت سنتی تولید می‌شده در حالی‌که ذائقه بازارهای جهانی متفاوت است. دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در حل این مسائل به صنعت مبل و منبت کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021889

وب گردی

وب گردی