هزار و 136 نخبه ایرانی ساکن خارج از کشور به ایران بازگشته‌اند

گزارش ارائه شده در کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از بازگشت هزار و  136 نخبه ایرانی ساکن خارج از کشور به ایران خبر داد

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 103 کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه در رابطه با مباحث جلسه گذشته، گزارشی درباره "نگاهی اجمالی به اکوسیستم استارتاپی کشور" از سوی معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط مریم ملونی و همکارش ارائه شد. در این گزارش تعاریف و مفاهیم (استارتاپ، شرکت دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده) ارائه شد و همچنین در ادامه تفاوت شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، انواع شتاب‌دهنده خدماتی و فناوری، اجزای کارکردی اقتصاد دانش‌بنیان در زیست‌بوم استارتاپی، بازیگران زیست‌بوم استارتاپی (نوآوری) و چارچوب کلی زیست‌بوم استارتاپی مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این گزارش همچنین آمار هزار و 800 طرح توسعه فناوری بنیادین در سال 1397، 100 شتاب‌دهنده و مرکز نوآوری، اشتغال 300 هزار نفر در 4 هزار و 419 شرکت دانش‌بنیان ثبت شده، 234 طرح کلان ملی فناوری تصویب شده، 157 پتنت ثبت شده، 3 هزار هسته کسب‌ و کار استارتاپی، 409 شرکت خلاق و هزار و 136 نخبه ایرانی که به کشور بازگشته‌اند نیز مورد اشاره قرا رگرفت.

همچنین در بخش تشریح عملکرد و برنامه‌ها اشاره شد در سه ماهه نخست سال 98، تعداد 13 شتاب‌دهنده در حوزه‌های سلامت، انرژی، فناوری‌های آب، تولید محتوا، فناوری‌های سخت‌افزاری و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، در مرکز شتاب‌دهی نوآوری مورد تأیید قرار گرفتند.

در ادامه گزارش نیز اشاره شد با عضویت این 13 شتاب‌دهنده، اعضای مرکز شتابدهی نوآوری به 40 عضو افزایش یافته و همچنین گزارش عملکرد و نتایج برنامه توسعه زیست‌بوم استارتاپی، فعالیت‌های انجام شده در سطح شهر تهران به عنوان نمونه‌ای از توسعه زیست‌بوم استارتاپی (نوآوری و کارآفرینی) شهری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، جهت‌دهی به تأمین و تدارک دولتی نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفت.

در بخش دیگر گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در مقایسه با وضعیت استارتاپ‌های کشور با سایر کشورها، آمارهایی پیرامون میزان تخصیص بودجه استارتاپ‌ها، نحوه حمایت از استارتاپ‌ها در نظام قانون‌گذاری و غیره ارائه شد.

پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن اعتبارسنجی و راستی‌آزمایی کلیه آمارهای بخش علمی و فناوری، توجه به آثار اجتماعی و فرهنگی ناشی از نوع فعالیت شرکت‌های استارتاپی خدماتی در جامعه، لزوم طراحی برنامه مدون توسط متخصصان و تقویت زیرساخت‌ها در خصوص استارتاپ‌ها، توجه بیشتر معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در ایجاد و رشد استارتاپ‌های فناوری، اجتناب از هرگونه فعالیت نمایشی و بدون پشتوانه علمی و توجه بیشتر به شاخص‌های کیفی مانند خروجی، دستاورد و اثر تا پرداختن به شاخص‌های کمی مثل تعداد شرکت‌ها و غیره و سرمایه‌گذاری بیشتر بر ایجاد استارت آپ‌های فناوری مورد اشاره قرار گرفت.

با توجه به اتمام وقت جلسه، ادامه بررسی موضوع به جلسه آینده موکول شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021902

وب گردی

وب گردی