برگزاری نشست تخصصی تاب‌آوری و حفاظت از زیرساخت‌های شهری با رویکرد پدافند غیرعامل

دومین پنل تخصصی برنامه علمی واحد تهران‌شمال، با عنوان تاب‌آوری و حفاظت از زیرساخت‌های شهری با رویکرد پدافند غیرعامل، با حضور مسئولان این سازمان، کارشناسان و استادان دانشگاه برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در نشست تخصصی تاب‌آوری و حفاظت از زیرساخت‌های شهری با رویکرد پدافند غیرعامل سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، با ذکر این نکته که موضوع دفاع همواره در ماهیت شهرها وجود داشته است و شهرهای قدیمی و تاریخی همواره دارای عناصر دفاعی مانند قلعه، دیوارهای دفاعی، دروازه های بزرگ و حتی بافت شهری متناسب با دفاع بوده اند، گفت: در گذشته هم هیچ شهری بدون عناصر دفاعی نبوده و پدافند غیرعامل در ساختار شهرها وجود داشته است.

بنابر اعلام رئیس سازمان پدافند غیرعامل، امروزه 72 درصد از جمعیت کشور ما شهرنشین هستند و ما 51 شهر با جمعیت بالای 250 هزار نفر داریم که این شهرها حدود 70 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده اند و متاسفانه تعداد زیادی از آنها فاقد نقشه و استراتژی رشد و توسعه شهری بوده اند؛ لذا حفاظت از زیرساخت‌های آنها تلاش، مطالعات و تحقیقات علمی بیشتری را می‌طلبد.

سردار جلالی با ذکر این نکته که از نظر پدافند غیرعامل مدیریت شهری و حفاظت از زیرساخت های شهری نیازمند دانشی ترکیبی و سیستمی است، تاکید کرد: ما به یک نگاه همسو بین همه رشته های مرتبط با امور شهری نیاز داریم و معتقدیم که این نگاه باید در دانشگاه شکل بگیرد.

جلالی با بیان این مطلب که یکی از تهدیداتی که شهرها و زیرساخت های شهری ما را تهدید می کند و باید در بحث تاب آوری و حفاظت از زیرساخت های شهری به آن توجه ویژه داشت، تهدیدات تروریستی است، گفت: هر چند که وضعیت کشور از نظر امنیتی در حد خوب و حتی عالی است؛ اما می بینیم امروزه ما درگیر جنگ تمام عیار تروریستی علیه کشورمان هستیم به نحوی که آمریکایی ها تمام ظرفیت های تروریستی خود را بر علیه ما فعال کرده اند، لذا در مباحث علمیِ تاب‌آوری و حفاظت از زیرساخت های شهری باید این مهم نیز مد‌نظر قرار گیرد.

در ابتدای این نشست تخصصی حمیدرضا خالدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال، با اعلام اینکه این پنل بعد از پنل تخصصی «ارائه الگوی مدیریت و ارزیابی ریسک با رویکرد پدافند غیرعامل»، دومین پنل تخصصی است که با حضور ریاست و معاونین و مسئولان سازمان پدافند غیرعامل برگزار می شود، گفت: یکی از سیاست‌های اصلی پدافند غیرعامل حفظ کارکردهای اصلی سیستم های حیاتی کشور در شرایط تهدید و بحران است.

خالدی با تاکید بر ظرفیت علمی دانشمندان جوان دانشگاه های کشور، افزود: ما باید با استفاده از این ظرفیت های بومی و ملی تاب آوری ملی را افزایش داده و آن را کاملا بومی کنیم.

در ادامه این نشست منصور باقرصاد، رئیس مرکز مطالعات فنی مهندسی سازمان پدافند غیرعامل به شرح و تبیین وظایف و فعالیت های این مرکز مطالعاتی پرداخت و محمدعلی نکویی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، در خصوص «الگوها و تعاریف تاب‌آوری در شهر و زیرساخت‌های شهری» به ارائه مطلب پرداخت.

پس از آن مهدی امینیان، عضو هیئت علمی واحد تهران شمال، به ارائه سخنانی با عنوان «حفاظت و تاب آوری سایبری در زیرساخت های هوشمند شهری» و رضا دشتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، با عنوان «تاب آوری در سیستم‌های توزیع برق شهری» پرداختند.

در قسمت دیگری از این نشست تخصصی علی امینی، عضو هیئت علمی واحد تهران شمال، مباحثی را با عنوان «تاب آوری شبکه ترابری کلان شهرها در شرایط بحران» و امیدرضا صفی یاری، استاد مدعو واحد تهران‌شمال، موضوع «تحلیل و سنجش تاب آوری شبکه توزیع گاز شهری در برابر مخاطرات انسان ساخت عمدی و اندرکنش زیرساختی» مطرح کردند و در ادامه بهروز عرب، عضو هیئت علمی واحد تهران‌شمال، به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداختند.

در پایان این نشست با حضور سردار جلالی، خالدی و باقرصاد از برخی چهره های علمی فعال در این حوزه تقدیر شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1021926

وب گردی

وب گردی