برای شکل‌گیری دولت اسلامی باید گام‌های متعددی برداشته شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای شکل‌گیری دولت اسلامی باید گام‌های متعددی برداشته شود و اگر می‌خواهیم در مسیر کیفی و خودسازی گام برداریم، باید به موضوع تعلیم و تربیت توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سعیدرضا عاملی در آیین رونمایی از کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: تعلیم و تربیت موضوعی است که انبیا برای آن مبعوث شدند. اگر به گام دومی که رهبری فرمودند توجه کنیم، به موضوع تعلیم و تربیت اشاره دارد. رهبری در مقدمه بیانیه گام دوم می‌فرمایند که در گام اول هم این سه هدف مورد نظر ما بود؛ اما به دلیل شرایطی که موجب شکل‌گیری انقلاب شد باید سه گام بعدی را نیز طی می‌کردیم تا منجر به شکل‌گیری حکومت اسلامی شود.

وی ادامه داد: کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» 10 فصل دارد، فصول کتاب ناظر بر موضوع رشد در تعلیم و تربیت است و رویکرد فلسفی هم دارد. موضوعات موجود در بحث تعلیم و تربیت، مثل عاطفه و استعداد در فصول کتاب به صورت مبسوط پرداخته شده است. این کتاب بنیان فلسفی قدرتمندی دارد تا از آن استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در جامعه‌شناسی و علوم انسانی تحت تأثیر غرب هستیم. اگر بگوییم از این علوم استفاده نکنیم، حرف غلطی است؛ اما این‌که منابع اصلی تعلیم و تربیت را نادیده بگیریم و به سراغ منابعی برویم که نگاه الهی ندارد درست نیست. وقتی انسان از اصل خود دور می‌شود تعلیم و تربیت شکل کاریکاتوری به خود می‌گیرد.

عاملی خاطرنشان کرد: جامعه‌ای مثل آمریکا 410 میلیارد دلار خرج آسیب‌های اجتماعی کرده و این موضوع به دلیل سبک تعلیم و تربیت آنهاست. امروز صحبت از برابری جنسی مطرح می‌شود که به نوعی سوءاستفاده از حقوق بشر است.

وی افزود: علوم انسانی به سمت روش‌های تجربی رفته که این روش‌ها ابطال‌پذیر است و نمی‌توان به نتیجه قطعی در آن رسید. به سمت شبیه‌سازی هستی رفته‌اند و می‌گویند تکوین به ما دروغ نمی‌گوید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: امروز در دنیای غرب توجه به دین پرمخاطب‌ترین موضوع است؛ اما در دانشگاه‌های ما وقتی از دین وقتی صحبت می‌کنند، می‌گویند علم با دین فرق دارد؛ در حالی که دین خود علم است.

عاملی در ادامه گفت: بخش مهمی از تعلیم و تربیت، انسان است؛ اما وقتی فرد به سمت اجتماع می‌رود، روابط بین افراد و جامعه اهمیت پیدا می‌کند. به طور مثال مزاحمت‌های اجتماعی مسئله ملموس جامعه ماست. ساز و کار قضایی برای این موضوع نداریم، در حالی که برخی کشور‌ها برای این موضوع زندان در نظر می‌گیرند. این جنبه‌ها نیاز به تعلیم و تربیت اجتماعی دارد. تعلیم و تربیت وقتی به حوزه اجتماعی وارد می‌شود، پیامد‌های ملموسی برای جامعه دارد.

وی افزود: کتاب نظریه اسلامی رشد انسان، اثر فاخری است و اگر به دست جمیله علم‌الهدی در حوزه اجتماعی ادامه‌دار شود، می‌تواند موجب سیاست‌گذاری و تصویب مصوباتی شود. البته فقط با مصوبات نمی‌توان جامعه را پیش برد، بلکه خودانگیختگی در پیشبرد جامعه تأثیر دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: بیانیه گام دوم انقلاب به حوزه تعلیم و تربیت توجه داشته و خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن نوین اسلامی، هدف اصلی گام دوم است. برای شکل‌گیری دولت اسلامی باید گام‌های متعددی برداشته شود و اگر می‌خواهیم در مسیر کیفی و خودسازی گام برداریم، باید به موضوع تعلیم و تربیت توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان تصریح کرد: کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» به پیوند انسان با هستی و طبیعت پرداخته و نگاه ساختارگرایانه کتاب نشانگر نظم موجود در عالم هستی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021937

وب گردی

وب گردی