تولید تجهیزات پزشکی با فناوری نانو، متناسب با ظرفیت کشور نیست/ قوانین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بازنگری شود

مدیر توسعه کسب‌وکار حوزه سلامت ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در راستای تسهیل ورود تجهیزات پزشکی با فناوری نانو  به بازار درصدد بازنگری قوانین و آیین‌نامه‌ها هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان به‌راحتی محصولات خود را روانه بازار کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بحث به‌کارگیری فناوری نانو در عرصه تجهیزات پزشکی زمانی در کشور اوج گرفت که رهبر انقلاب بر تقویت اقتصاد مبتنی بر دانش‌بنیان و علمی تأکید کردند. در همین راستا ایران نیز همانند سایر کشورها به دنبال توسعه تولید ابزارهای نانو برای ورود به عرصه جدید تجهیزات پزشکی است. البته این مسئله تنها در بخش علمی محدود نشده و بازارهای اقتصادی دنیا را نیز درنوردیده است.

می‌توان گفت بازار جهانی فناوری نانو در حوزه ادوات پزشکی با رشد سریع همراه شده است. در کنار این موضوع کم‌کم شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با مقوله تجهیزات نانو پزشکی آشنا شده و به سمت تولید آن‌ها حرکت کردند.

در همین رابطه محمد سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری، معتقد است که ایران در بخش نانو دارو به‌طور قابل توجهی ورود کرده است؛ اما متأسفانه در کنار پتانسیل‌ها در بخش فناوری نانو متناسب با ظرفیت‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌شود، این در حالی است که نانو ازجمله فناوری‌های جدید با ارزش‌افزوده بالاست.

وی اعتقاد براین دارد که بسیاری از صنایع کشور به دلیل سنتی بودن امکان تطبیق خود با فناوری نانو را ندارند و تنها در بخش دارو به دلیل آنکه از فناوری بالاتری در کشور برخورداریم این فناوری در صنعت به‌صورت اصولی و منطقی وارد شده است.

محسن دوستکام مدیر توسعه کسب‌وکار حوزه سلامت ستاد توسعه فناوری نانو، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: با توجه به اینکه فناوری نانو در حوزه تجهیزات پزشکی یک صنعت نوظهور است؛ برای توسعه این بخش، ستاد فناوری نانو حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون سه شرکت در تولید تجهیزات پزشکی در کشور فعالیت می‌کنند تا جایی که محصول تولیدی آن‌ها روانه بازار شده است.

کارشناس حوزه سلامت دارو و پزشکی ستاد توسعه فناوری نانو، از تولید کیت تشخیص سریع توسط شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: با توجه به پیشرفت‌های اخیر در حوزه فناوری‌های زیستی، امروزه کیت‌های تشخیص سریع پیش از سکته قلبی، بارداری، مسمومیت، عفونت و حتی آزمایش‌های سوءمصرف مواد مخدر در افراد و یا آلودگی آب و غذا نیازی ضروری برای هر فرد یا آزمایشگاه تشخیص طبی است.

دوستکام تأکید کرد: به‌طور یقین تولید تجهیزات مبتنی بر فناوری نانو در به راه انداختن اکوسیستم موردنیاز بسیار تأثیر‌گذار بوده به‌گونه‌ای که زندگی بشری را تغییر به صورت گسترده تغییر می‌دهد.

وی تولید دستگاه تشخیص زودهنگام سرطان را دیگر دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: این دستگاه باهدف آنالیز سریع و با دقت و سرعت سرطان را شناسایی می‌کند و هنوز این محصول وارد بازار نشده است. می‌توان گفت با ساخت این دستگاه کشور از واردات این تجهیزات بی‌نیاز خواهد شد.

کارشناس حوزه سلامت دارو و پزشکی ستاد توسعه فناوری نانو، توسعه و تنوع سازی محصولات مبتنی بر فناوری نانو، حمایت از بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های فعال و نیز حمایت از گروه‌های استارت‌آپی را ازجمله برنامه‌های اولویت‌دار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اعلام کرد و گفت: همچنین در جهت تسهیل ورود تجهیزات پزشکی با فناوری نانو به بازار درصدد بازنگری قوانین و آیین‌نامه‌ها هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان به‌راحتی بتوانند محصولات خود را روانه بازار کنند.

دوستکام با تأکید بر این‌که همکاری و تعامل گسترده‌ای با دانشگاه‌های کشور در عرصه تحقیق و پژوهش داریم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اکثر تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی منتج به تولید محصول شده است؛ بنابراین برای رونق تولید باید دانشگاه‌ها با ارتقای کیفیت تحقیق و توسعه بتوانند به این بخش کمک کند.

ورود فناوری نانو در عرصه پزشکی به ویژه در ساخت تجهیزات و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان نقش کلیدی در توسعه اقتصاد دانش بنیان و نیز رونق تولید خواهد داشت؛ اما این امر مهم بستگی به حمایت اساسی مسئولان دارد؛ چرا که طبق گفته برخی از مسئولان هنوز سرمایه‌گذاری اصولی در این حوزه صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021938

وب گردی

وب گردی