خشم بولتون از سفر ظریف به ونزوئلا

سفر وزیر خارجه ایران به «کاراکاس» و استقبال گرم رئیس‌جمهور ونزوئلا از «محمد جواد ظریف»، خشم مشاور امنیت ملی کاخ سفید را برانگیخت.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز ، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به «کاراکاس» و استقبال بی‌نظیر «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا از وی، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خشم آمد.

وی در یک پیام توییتری در این خصوص نوشت: «ایران و حزب‌الله از ابزار دیکتاتوری غیرمشروع مادورو در سرکوب، شکنجه و کشتار مردم بی‌گناه ونزوئلا حمایت می‌کنند و به طور مستقیم امنیت منطقه را تهدید می‌کنند. ما به افشاگری همدستان مادورو و تلاش‌های ایران برای فعالیت در نیمکره غربی (آمریکای لاتین) ادامه می‌دهیم».

ظریف در سفر روز شنبه هفته جاری به پایتخت ونزوئلا، مورد استقبال گرم رئیس‌جمهور منتخب این کشور قرار گرفت. مادورو در دیدار با ظریف و هیأت ایرانی و در زمان گرفتن عکس یادگاری، با بیان اینکه این عکس را باید برای مقام‌های واشنگتن ارسال کرد، گفت: «یک پهپاد آمده، این عکس را بگیرید، ایشان (ظریف) خودش یک پهپاد است».

ظریف روز شنبه برای شرکت در نشست وزرای عدم تعهد و سفری دوجانبه وارد کاراکاس شد و ضمن شرکت و سخنرانی در این نشست با «دلسی رودریگرز» معاون اول رئیس جمهور ونزوئلا دیدار کرد.

از طرف دیگر، مادورو پس از دیدار با ظریف در صفحه توییتری خود ضمن تأکید بر اهمیت تحکیم روابط دوجانبه با تهران نوشت: «دیدار موفقیت‌آمیزی با عالیجناب محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران داشتیم. من از حمایت‌های شما از ونزوئلا در مقابل محاصره امپریالیسم قدردانی می‌کنم. ما آمادگی خود را برای تحکیم روابط دوجانبه، اعلام می‌کنیم».

مقامات آمریکایی از تحکیم روابط ونزوئلا و ایران ناخشنود هستند زیرا چندین ماه است که تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با حمایت از مخالفان ونزوئلا، مادورو را از قدرت برکنار کنند.

مادورو که سال گذشته با رأی مردم ونزوئلا بار دیگر به ریاست‌جمهوری برگزیده شد، ماه‌هاست که از سوی آمریکا برای کناره‌گیری از قدرت تحت فشار قرار دارد. واشنگتن با حمایت از «خوان گوآیدو» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، چند تلاش ناموفق نیز برای کودتا در این کشور داشته است. جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، کوبا و چند کشور دیگر این اقدامات آمریکا را محکوم و تأکید کرده‌اند که باید به رأی مردم ونزوئلا احترام گذاشته شود.

کد خبر: 1021951

وب گردی

وب گردی