کارگاه آموزشی آکواپونیک در واحد گرمسار برگزار شد

کارگاه آموزشی آکواپونیک توسط مدرس بین المللی فائو در دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از واحد گرمسار، برای نخستین بار در سطح واحدهای دانشگاهی، کارگاه آموزشی آکواپونیک با حضور مدرس بین المللی فائو توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار برگزار شد.

دکتر مهران مهدی پور عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار و مسئول برگزاری این کارگاه گفت: با حضور 60 نفر از محققان و پژوهشگران سراسر کشور کارگاه آشنایی با روش آکواپونیک با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی و انجمن علمی ماهیان زینتی ایران برگزار شد.

وی با بیان اینکه این کارگاه با حضور کارشناس خبر فائو دکتر ادواردو پانتانلا، استاد برجسته ایتالیایی و متخصص آکواپونیک برگزار شد، اظهار داشت: شرکت کنندگان در این کارگاه یک روزه با روش نوین آکواپونیک به عنوان روشی نوین برای تولید محصولات کشاورزی همراه با آبزی پروری آشنا شدند.

دکتر مهدی پور ادامه داد: محققان و پژوهشگران کشور از برگزاری این کارگاه استقبال خوبی داشتند و ضمن شرکت در این کارگاه آموزشی به بررسی امکان اجرای طرح های آکواپونیک در مقیاس های متفاوت در نقاط مختلف ایران پرداختند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار به اجرای موفق فاز نخست طرح «آکواپونیک» گلخانه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار با 3 روش مختلف به صورت گلخانه ای در مساحت حدود50 متر مربع اشاره کرد و افزود: در این طرح در بخش کشت گیاهان از 3 روش بستر پرورش گیاه (Media bed)، لوله های پرورش گیاه (Nutrient Film Technique) و مخزن پرورش گیاه (Deep Water Culture)ودربخش پرورش ماهی از کپور معمولی(Cyprinus carpio) استفاده شده است.

مجری طرح «آکواپونیک» گلخانه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار گفت: آکواپونیک (AQUAPONICS) پرورش همزمان ماهی و گیاه در سازگانی مداربسته است به شکلی که آب حاوی فضولات ماهی، ابتدا از مخزن پرورش ماهی به سمت پالایش گرهای مکانیکی و زیستی وسپس به بستر کشت گیاهان حرکت می کند وپس از جذب مواد مغذی فضولات ماهی توسط ریشه گیاهان، دوباره به مخزن پرورش ماهی بازمی گردد.

وی به حرکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در راه اندازی فاز نخست طرح آکواپونیک با 3 روش مختلف به صورت گلخانه ای برای نخستین بار در دانشگاه های کشور در سال 97 اشاره کرد و افزود: در این طرح با استفاده از اعضاء هیأت علمی، فضا و امکانات واحد در راستای درآمدزایی حرکت و برای گسترش آن مقدمات لازم صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021985

وب گردی

وب گردی