صندوق نوآوری و شکوفایی در سود و زیان استارت‎آپ‌ها شریک می‌شود

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: صندوق با خدماتی که در نظر گرفته در سود و زیان استارت­ آپ­ های موفق شریک می­ شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سیاوش ملکی­ فر، معاون توسعه صندوق در رویداد «راهکارهای نوآورانه در چالش ­های فناوری­ های زیستی و سلامت» که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، عنوان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع ماده پنج قانون حمایت از شرکت­ ها و موسسات دانش ­بنیان است، در این قانون اشاره شده تا علاوه بر مشوق­ های مالیاتی، گمرکی، تامین اجتماعی و… یک صندوق زیر نظر رئیس جمهوری تشکیل شود که همین امر حاکی از اهمیت صندوق نوآوری و شکوفایی در کشور است.

وی ادامه داد: این صندوق با سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومان برای تامین مالی شرکت­ های دانش ­بنیان، تشکیل شد. در خصوص فعالیت­ های صندوق، یک باور اشتباه شکل گرفته و آن هم این است که صندوق نوآوری و شکوفایی تنها با پرداخت وام، فقط شرکت­ های دانش ­بنیان را حمایت می­ کند، این امر اشتباه است؛ چرا که صندوق فقط وام نمی­ دهد و سه خدمت اصلی پرداخت وام، سرمایه ­گذاری و کمک­ های بلاعوض دارد.

ملکی­ فر تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی، یک نهاد عمومی و غیردولتی است، لذا نباید انتظار داشته باشیم که یک نهاد شبه دولتی عمومی با بخش خصوصی رقابت کند؛ چرا که در این صورت بازی سرمایه گذاران بخش خصوصی دچار مشکل می­شود. از همین­ رو صندوق سعی کرده تا با رعایت قاعده بازی، در کنار بخش خصوصی و حامی آن باشد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه صندوق با خدماتی که در نظر گرفته در سود و زیان استارت­آپ­ های موفق شریک می­شود، خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی سعی دارد تا منابع مالی بخش خصوصی را تامین کند، لذا اگر یک استارت­ آپ موفقی بتواند مساله­ ای از کشور را در حوزه زیست فناوری رفع کند، برنامه صندوق برای رفع نیاز مالی این استارت­­آپ و افزایش توان بخش خصوصی، استفاده از نسبت ۴ به ۱ است؛ به این معنی که اگر یک استارت­آپ موفق بتواند از صندوق­ های پژوهش و فناوری منابع جذب کند، صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۴ برابر آن مبلغ را در استارت­آپ مورد نظر سرمایه ­گذاری خواهد کرد.

وی افزود: به بیان ساده­ تر صندوق به­طور مستقیم در استارت­ آپ­ ها سرمایه­ گذاری نمی­کند، بلکه سرمایه ­گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی به سرمایه­ گذاری صندوق­ های پژوهش و فناوری منوط است، که به این مدل غیرمستقیم یا هم ­سرمایه­ گذاری گفته می­ شود.

ملکی‎فر همکاری­ های میان صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق توسعه زیست فناوری را موثر توصیف کرد و گفت: این دو صندوق حدود ۶۰ میلیارد تومان در بحث هم­ سرمایه ­گذاری، تعاملات میان خود را آغاز کرده­ اند، علاوه بر این علاقه ­مند هستیم که بر روی سایر استارت­ آپ­ های حوزه زیست فناوری سرمایه­گذاری انجام دهیم، چرا که این حوزه برای کشور یک موضوع اولویت­ دار است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار کرد: یکی از اشتباه ­های رایج در کشور این است که هر زمان که می­ خواهیم یک کسب­ وکار موفق را نام ببریم از کسب­ وکارهایی B2C نام می­ بریم و بیشتر به دنبال کسب­ وکارهایی هستیم که به افراد خدمت ارایه می­ دهند.

ملکی ­فر در پایان افزود: باید توجه داشت که تعداد زیادی از کسب­ وکارهای فناور، نوآور و پردرآمد دنیا، کسب‌وکارهایی هستند که در پشت صحنه و در حال سرویس دادن هستند. از همین­ رو رویدادهایی مانند رویداد امروز، مکانی است که می­ تواند به تولد کسب­ وکارهای B2B کمک کند، لذا امیدوارم رویداد راهکارهای نوآورانه در چالش­ های فناوری­ های زیستی و سلامت، موجب تولد کسب­ وکارهای B2B در حوزه فناوری زیستی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022005

وب گردی

وب گردی