ایران دومین تولیدکننده داروی ضد سرطان بیوسیمیلار در آسیا

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری، گفت: ایران در بخش مقالات حوزه زیستی در دنیا رتبه ۱۳ و در حوزه تولید داروی ضد سرطان بیوسیمیلار در آسیا بعد از کشور ژاپن در جایگاه دوم قرار دارد.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: در حال حاضر حوزه نانو در بخش تشخیص درمان پزشکی و دارویی بسیار مورد توجه قرار گرفته است به‌ عنوان‌ مثال بایو در حوزه پروبیوتیک‌ها و مکمل غذایی انسانی و نیز اینترنت اشیا شخصی‌سازی کاربرد دارد.

وی در خصوص فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در عرصه تولید دارو و دستاوردهای آنها افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه مختلف کشاورزی، دارویی، غذایی، تجهیزات و خدمات مشغول به‌کار هستند که فعالیت این تعداد شرکت‌ها منجر به اشتغال‌زایی، تولید محصولات با اولویت داخلی و تأمین بازار داخلی در تولید محصولات شده است.

قانعی تأکید کرد: هم‌اکنون شرکت‌های دارویی داخلی در زمینه بیوسیمیلار (فرآورده‌های بیولوژیکی) به خوبی پیشرفت کرده‌اند به‌ گونه‌ای که علاوه بر تأمین بازار داخلی، موفق به صادرات برخی از این محصولات به کشورهای روسیه، ترکیه و حاشیه خلیج‌ فارس شده‌اند. همچنین طی چند سال گذشته در زمینه تولید واکسن‌های دام و طیور به دستاوردهای خوبی از طریق شرکت‌های داخلی دست‌ یافته‌ایم.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توان فناورانه و دانش فنی تولید محصولات زیستی در حوزه‌های مختلف (کشاورزی، دارو و واکسن) را دارا هستند. بنابراین با ایجاد زیرساخت‌های حمایتی و تسهیلات موردنیاز امکان بهره‌مندی از دانش فناوران جوان کشور در تولید محصولات اولویت‌دار این حوزه وجود دارد.

وی افزود: در واردات مواد اولیه همچنان اثرات تحریم روی نتایج مورد انتظار تولید داخل احساس می‌شود و اولویت تولید در سال جاری در حوزه واکسن‌های دام و طیور خواهد بود.

قانعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که وضعیت ایران در مقایسه با کشورهای خارجی در عرصه تولید دارویی به‌ویژه در بخش‌های مختلف به چه صورت بوده است، گفت: در بخش مقالات حوزه زیستی ایران در دنیا طی سال‌های اخیر جایگاه نسبتاً خوبی داشته به‌طوری‌که در رتبه ۱۳ قرارگرفته است. همچنین در حوزه تولید دارو بیوسیمیلار در آسیا بعد از کشور ژاپن ایران در جایگاه دوم تولید داروی بیوسیمیلار قرار دارد.

گفتنی‌ست؛ داروی بیوسیمیلار داروی ضد سرطان است که برای اولین بار در ایران و در دومین بار در جهان به همت دانشمندان ایرانی تولید شد و این دارو با ابزار‌ها و با استفاده از تکنولوژی بایو در رآکتور‌ها تولید می‌شود.

این داروی ضد سرطان وقتی به بیمار تزریق می‌شود، آنتی ژن خاص سلول سرطانی را شناسایی می‌کند و به آن متصل می‌شود و اتصال به سلول سرطانی موجب مرگ سلول سرطانی می‌شود.

وی اضافه کرد: تأمین نیازهای داخلی در حوزه واکسن از طریق مراکز دولتی (رازی و پاستور) انجام می‌گیرد؛ اما با حمایت‌ها و جهت‌دهی‌های مناسب دو سال اخیر شرکت‌های خصوصی و شتاب‌دهنده‌هایی در این حوزه مشغول به‌کار شده‌اند که در آینده می‌توانند جایگاه ایران را در این حوزه مطرح کنند.

قانعی از راه‌اندازی طرحی به نام تقسیم‌کار ملی در یکی از گروه‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری خبر داد و گفت: در همین راستا جلسات متعددی را با دانشگاه‌ها با توجه به مناطق جغرافیایی و پتانسیل موجود منطقه‌ای وظایفی در حوزه بیوتکنولوژی محول شده است.

وی ادامه داد: سامانه تقسیم‌کار ملی برنامه اصلی در جهت توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه است و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در آن فعالیت‌هایی را انجام خواهند داد.

وی در پایان استقرار شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌های موجود، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه‌بر محصولات ارزبر حوزه دارو، کشاورزی، غذایی سلامت در تحقق اهداف جهش اقتصاد دانش‌بنیان، بررسی بازارهای منطقه‌ای و پتانسیل صادرات، نظارت بر طرح‌های حمایت‌شده در طی سال‌های اخیر، استخراج میزان پیشرفت پروژه‌ها، احصاء چالش‌های موجود و ارتباط شرکت‌ها و دانشگاه‌ها در قالب طرح تقسیم‌کار ملی را ازجمله برنامه‌های اصلی ستاد توسعه زیست‌فناوری اعلام کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022060

وب گردی

وب گردی