اجرای طرح پسادکتری صنعتی با همکاری معاونت علمی و فناوری/ استارت‌آپ‌های نسل دوم صنایع سنتی را متحول می‌‌کند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری، از اجرای طرح پسادکتری صنعتی با همکاری معاونت علمی و فناوری خبر داد و گفت: فارغ‌التحصیلان دکتری به‌جای فعالیت در دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول خواهند شد.

مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: جریان کسب‌وکارهای نوپا در حوزه اقتصاد دیجیتال حدود ۷ سال پیش در کشور شروع‌ شده است به‌طوری‌که از آن به عنوان جریان استارت‌آپی یاد می‌شود. هم‌اکنون بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌ها در بخش حمل‌ونقل، پلت فرم‌های خریدوفروش آنلاین و اپ‌های بانکی فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری در جهت توسعه این کسب‌وکار حمایت‌ها و اقدامات لازم را به عمل‌آورده است تا جایی که بستر را برای بازگشت نخبگان به کشور هموار کرد. مجموعه این اقدامات باعث شد یک جریان استارت‌آپی در حوزه خدمات شکل گیرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که در نمایشگاه امسال الکامپ بیش از ۵۰۰ شرکت استارت‌آپی حضور داشتند، گفت: این استارت‌آپ دستاوردهای جدیدی را در نمایشگاه عرضه کردند.

محمدی از شکل‌گیری نسل جدید استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی بر پایه اقتصاد دیجیتال در کشور خبر داد و گفت: این استارت‌آپ‌ها بیشتر بر فناوری‌های نوظهور (هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، پردازش ابری و حوزه زنجیره‌های بلوکی) متمرکز خواهند شد.

وی بابیان این‌که فناوری‌های نوظهور هم اکنون در دنیا درحال‌توسعه و پیشرفت است، افزود: این استارت‌آپ‌های جدید یکسری تکنولوژی‌هایی را به‌صورت عمیق و راهبردی ارائه خواهند کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، گفت: استارت‌آپ‌های نسل دوم طی سال‌های آینده می‌تواند تحولی در صنایع سنتی(ورود هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء به صنایع نفت و گاز و صنعت خودرو ...) ایجاد کند. با توجه به اینکه اکثر صنایع در قدیم به دلیل کارکرد سنتی بهره‌وری چندانی نداشتند اکنون با استفاده از فناوری دیجیتال می‌توانند ضمن افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت کالای تولیدی، رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی را به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: توسعه فناوری جدید در کشور با پرورش نیروی انسانی و برگزاری دوره های آموزشی کاربردی محقق می‌شود.

محمدی افزود: همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها و تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی کمکقابل‌توجهی کرده است تا با ایجاد زمینه‌های توسعه‌ای بتواند برای سال‌های آینده به رونق اقتصاد کشور کمک کند.

وی تصریح کرد: در پلت فرم بازگشت نخبگان، معاونت علمی توانست طی سال‌های اخیر بالغ‌بر ۱۰۰۰ نخبه را در بخش‌های مختلف جذب کند. به‌طوری‌که اکنون اکثر این نخبه‌ها عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های معتبر و نیز در ورکشاپ و کارگاه های آموزشی مشغول به‌کار هستند تا جایی که با حمایت معاونت علمی استارت‌آپ‌های بزرگ را در کشور راه‌اندازی کردند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، بابیان این‌که بالغ بر 4400 شرکت دانش‌بنیان با اخذ مجوز از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند هستند، گفت: تقریباً چتر حمایتی نهادهای مختلف روی شرکت‌های دانش‌بنیان گسترده شده است.

محمدی پایدار بودن شرکت‌های دانش‌بنیان را بستگی به عملکرد خود شرکت‌ها و نیز شناسایی بازارهای هدف صادراتی دانست و افزود: دستگاه‌هایی اجرایی مثل وزارت نفت، وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر وزارتخانه‌ها باید تجهیزات موردنیاز را از شرکت‌های دانش‌بنیان خریداری کنند. همچنین این نهادها باید به این شرکت‌ها تضمین خرید ارائه دهند تا به‌عنوان مشتری در کنار این شرکت‌های نوپا حضورداشته باشند. در این صورت بازار شرکت‌های دانش‌بنیان به پایداری کامل می‌رسد.

وی بابیان این‌که معاونت علمی و فناوری تعامل گسترده‌ای با صنعت و دانشگاه دارد، گفت: دانشگاه‌ها برای تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی، راه‌اندازی مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها و نیز در اجرای پروژه‌های ملی از خدمات این معاونت و صندوق پژوهشگران و نوآوری بهره‌مند شده است.

محمدی از اجرای طرح پسادکتری صنعتی با همکاری معاونت علمی و فناوری خبر داد و خاطرنشان کرد: زمانی که دانشجویی مدرک دکتری خود را دریافت کرد، به‌جای اینکه در دانشگاه فعالیت کند در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول خواهد شد. در این‌ بین ۷۰ درصد حقوق خود را از معاونت علمی و مابقی را نیز از طریق شرکت دانش‌بنیان دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022156

وب گردی

وب گردی