خنک کننده لیزری یون های رادیوم را خنثی کرد

محققان فیزیک در دانشگاه «کالیفرنیا» برای اولین بار موفق شدند تا از لیزر خنک کننده بر روی یون های رادیوم استفاده کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از آنجایی که لیزر همیشه برای گرم کردن همه چیز به کار می رفته است، این که اکنون بخواهیم از آن به عنوان یک خنک کننده استفاده کنیم، شاید امر عجیبی به نظر بیاید.

با این حال، دانشمندان راهی را برای استفاده از فن آوری های جدید برای دستیابی به سطوح بی نظیری از سرما طراحی کرده اند. رادیوم سنگین ترین عنصر قلیایی زمین و تنها یون ستونی است که تاکنون به وسیله لیزر خنک نشده بود.

«آندرو جاییچ»، استادیار فیزیک دانشگاه «کالیفرنیا» در«سانتا باربارا» می گوید: من این پروژه را به عنوان داشتن پتانسیلی برای کشف و محدود کردن نظریه هایی فراتر از مدل های استاندارد فیزیک ذرات می دانم.

رادیوم در زمینه های مختلف مانند علم اطلاعات کوانتومی، ساعت های نوری، و تحقیقات فیزیک پایه رادیوم حالت های مختلفی را از خود بروز می دهد و پیوندهای متفاوتی دارد.

موفقیت های اولیه این تیم تحقیقاتی در خنک کردن یون های رادیوم توسط لیزر زمینه ای را فراهم می آورد تا مجموعه ای چشمگیر از آزمایش ها و برنامه های کاربردی که جاییچ قصد دارد در سال های آینده دنبال کند، به نتایج قابل توجه و دلخواهی برسد. از لحاظ تکنولوژیک، اتم سنگینی مانند رادیوم کمتر نسبت به جابجایی و فشارهای فیزیکی وارده در اطرافش حساسیت نشان می دهد، در نتیجه جنبش در سیستم یون های گرفتار را به حداقل می رساند.

لیزر خنک کننده رادیوم همچنین امکان قرار گرفتن اتم در داخل مولکول ها را نیز فراهم می کند.

این تیم تحقیقاتی در حال برنامه ریزی یک آزمایش جدید با استفاده از فرم های مختلف رادیوم با چرخش هسته ای است که فرصت های فیزیکی جدیدی را پیش روی محققان قرار خواهدداد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022157

وب گردی

وب گردی