مأموریت ما ارتقای کیفی نماز جمعه است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه سراسر کشور گفت: مأموریت ما ارتقای کیفی نماز جمعه بوده و هر نوع خدمتی برای رونق و شکوفایی و حضور بیشتر مردم و کیفیت خطبه‌ها به نفع آحاد جامعه و کشور است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اعضای تشکل‌های دانشجویی کشور در نشستی صمیمی با رئیس شورای سیاستگذاری ائمه سراسر کشور درباره مسائل روز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران در این دیدار با اشاره به نقش مهم نماز جمعه در کشور اظهار کرد: نماز جمعه در حفظ انقلاب اسلامی و خط امام، نقش بی‌بدیلی دارد و بسیاری از مسائل و مشکلات کنونی کشور را می‌توانیم در گام دوم انقلاب با ائمه جمعه برطرف کنیم.

وی با اشاره به ثمرات مهم تأسیس اولین نماز جمعه در پنجم مرداد سال 1358 گفت: تأسیس نهاد نماز جمعه فرصت مغتنمی برای کشور بود و اکنون در چهلمین سال اقامه نماز جمعه در کشور این نهاد اثرگذار، موج گفتمانی بسیار خوبی را در کشور پدید آورده و در امتداد آن دستاوردهای بسیاری داشته‌ایم که به تأسیس نهاد نماز جمعه، پنج ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد. اولین نماز جمعه به امامت آیت‌الله طالقانی اقامه شد و بعد از قرن‌ها مردم شاهد پدیده جدیدی به نام نماز جمعه شدند که از معجزات انقلاب اسلامی و اعظم برکات الهی است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادامه داد: با در نظر گرفتن واجب تخییری بودن فریضه نماز جمعه، آنچه در 40 سال گذشته اتفاق افتاده بسیار پرافتخار است و از ابتدا تا کنون 2 هزار و 80 هفته خطبه نماز جمعه خوانده شده است؛ از جمله در تهران و اکنون در 900 شهر و شهرستان و بخش‌های کوچک نماز جمعه اقامه می‌شود که اتفاقی مبارک و شیرین است.

وی با اشاره به دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب گفت: در محضر مقام معظم رهبری به برکات نماز جمعه اشاره شد و اکنون وقت آن است میوه‌های شیرین این شجره طیبه احصا شود که حیرت همگان را برانگیخته و عمل به این فرمان الهی در پرتو انقلاب اسلامی نصیب جامعه اسلامی ما شده است.

حاج‌علی‌اکبری به آثار معنوی فراوان نماز جمعه اشاره و تصریح کرد: از جمله آثار معنوی نماز جمعه که حج هفتگی محسوب می‌شود، این است که احساس سبک‌بالی خاصی به انسان می‌دهد و چشمه فیض الهی است که شامل بشارت‌ها و آموزش‌های فراوانی برای مؤمنان است و نکته مهم در این میان، ده‌ها هزار جوانی هستند که در پرتو نماز جمعه به درجات بالای معنویت رسیده‌اند. این سهمی است که نماز جمعه در تربیت دینی در چهل سال گذشته داشته است و نمادهای فراوان آن را می‌توان امروز در جامعه مشاهده کرد.

وی با اشاره به مسائل مهمی که در خطبه‌های نماز جمعه بیان می‌شود، گفت: خطبه‌های نماز جمعه که توسط خوش‌فکرترین و برجسته‌ترین امامان جمعه و روحانیون بیان می‌شود تاکنون به نزدیک به 200 هزار ساعت خطبه رسیده که این سرمایه بزرگ معارفی است و برای هریک از آنها دست‌کم 8 ساعت مطالعه صورت گرفته است. از جمله بنده در خطبه‌های مسلسل 50 هفته راجع به اخلاق و 28 هفته درباره امر به معروف و نهی از منکر سخنرانی داشته‌ام.

امام جمعه موقت تهران به نقش مهم نماز جمعه در ارتقای دانش سیاسی جامعه اشاره و تأکید کرد: نقش عجیبی که نماز جمعه راجع به ارتقای دانش سیاسی جامعه داشته با توجه به رسانه‌ای شدن خطبه‌ها و انتشار گسترده آن در رسانه بسیار مهم و تأثیرگذار بوده و مردم از طریق خطبه‌های نماز جمعه در جریان مسائل روز داخلی و خارجی در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و همه مناسبت‌های مختلف قرار می‌گیرند، تحلیل‌های خوب را می‌شنوند و در همه فراز و نشیب‌های گذشته نماز جمعه نقش مهمی ایفا کرده‌اند. نماز جمعه موجب بصیرت‌آفرینی در جامعه شده است که از آن جمله می‌توان به نقش نمازهای جمعه در بصیرت‌آفرینی در جریان فتنه‌ها اشاره کرد.

وی افزود: فتنه‌های دهه 60 نمونه‌ای بود که نمازهای جمعه توانست، کشور را از این توطئه‌ها نجات دهد و با آگاه‌سازی جامعه، تحلیل درستی را در اختیار مردم قرار دهد و ایجاد انگیزه کند. همچنین نقش نماز جمعه در سازماندهی اجتماعی بسیار فوق‌العاده است و بسیج مردم برای شرکت در جبهه توسط نماز جمعه از باور و تصور خارج است، به‌طوری که احساس می‌شد بعد از نماز جمعه نباید به خانه رفت و به‌جای خانه باید در جبهه ها حضور یافت.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به دیگر برکات مادی و معنوی نماز جمعه اشاره کرد و گفت: در طول حیات این نهاد، رقابتی شکل گرفت تا در شهرهای کوچک نماز جمعه داشته باشند؛ چون از برکات معنوی آن بسیاری از مشکلات مادی و اقتصادی مردم نیز برطرف شد و اکنون مأموریت ما ارتقای کیفی نماز جمعه است. این مسئولیت مهم که اکنون به ما سپرده شده متعلق به همه است و هر نوع خدمتی برای رونق و شکوفایی و حضور بیشتر مردم و کیفیت خطبه‌ها به نفع آحاد جامعه و کشور است، به همین دلیل ما متواضعانه و صمیمانه از همه تقاضای کمک داریم.

در این دیدار صمیمی جمعی از اعضای تشکل‌های دانشجویی کشور، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) و جنبش عدالت خواه دانشجویی حضور داشتند و در حضور حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022202

وب گردی

وب گردی