«نایب‌سرخی‌ها» روایتی تراژیک از جامعه کارگری/کارگران مناطق محروم بازیگر تئاتر می‌شوند

لیلی عاج، کارگردان تئاتر گفت: من همیشه برایم مهم است موقعیت‌هایی که در نمایش خلق می‌کنم از قشر کارگر یا آدم‌هایی باشد که در مناطق محروم پایین شهر در دور و اطراف کارخانه‌ها باشند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، «لیلی عاج» ، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: پس از اجرای نمایش «کمیته نان» با موضوع کول‌برها، تصمیم دارم با هنرجویان خانه هنر کاج که دوره «ایده تا اجرا» را با من گذرانده‌اند، نمایشی با عنوان «نایب‌سرخی‌ها» را به اجرا برسانم که متنش را هم خودم نوشته‌ام.

قصه‌ای که در تاسوعا و عاشورا می‌گذرد

وی در ادامه افزود: قصه این نمایش درباره یک پاساژ در منطقه پایین تهران است که خانواده‌های قشر کارگر هر روز از آنجا خرید می‌کنند، دو روز پیش از عاشورا و تاسوعای حسینی، جنازه‌ای در این منطقه پیدا می‌شود و به تبع آن اتفاقات دیگری رخ می‌دهد. نام این پاساژ «نایب سرخی» است.

عاج با اشاره به اینکه در این نمایش قرار است بازیگران هنرجو نقش‌های کوتاهی با عنوان مغازه دارهای پاساژ و مشتری‌های آن در کنار شخصیت‌های اصلی که بازیگران حرفه‌ای تئاتر خواهند بود، داشته باشند، افزود: حال انتخاب بازیگران حرفه‌ای هم بستگی به شرایط و مناسبات ما با خانه هنر کاج دارد.

وی در پاسخ به این سوال که در چه سالنی قرار است این نمایش را به اجرا ببرند، گفت: قطعا سالن حرفه‌ای خواهد بود البته نه سالن دولتی چرا که سهمیه‌ام را امسال استفاده کرده‌ام منتها به زودی سالن را هم مشخص می‌کنیم.

عاج با اشاره به داستان تخیلی نمایش گفت: من همیشه از موقعیت‌هایی که یک سری کارگر یا آدم‌هایی که در مناطق محروم پایین شهر زندگی می‌کنند، داستان‌هایم را انتخاب می‌کنم. برایم خیلی مهم بود که قصه حول و حوش کارخانه‌ای باشد و ساختار نمایش اپیزودیک و نمایشک های کوتاه کوتاه است. هنرجویان در زمان‌های خیلی کوتاه در کنار بازیگران حرفه‌ای تجربه کسب خواهند کرد.

وی درباره این نمایش همچنین گفت: امیدوارم این کار تا انتهای سال به اجرا برسد.

«دایره آبی» درباره زنان جاده خاتون آباد

وی درباره نمایشنامه دیگری که روی آن کار می‌کند، گفت: نمایش «دایره آبی» که قرار است به عنوان سومین ضلع مثلث کارگری کار کنم، درباره کارگران زن جاده خاتون آباد است. این نمایش هم برنامه سال آینده من است، خیلی برای این کار وقت گذاشتم و در گرماگرم تابستان مدام به خاتون آباد رفت و آمد سخت داشتم.

عاج همچنین افزود: برایم مهم بود که جامعه هدفم زنان کارگر خاتون آباد باشند، کارگرانی که در چند کارخانه آن اطراف درب بطری آب معدنی درست می‌کنند و مشکلات زیست محیطی زیادی دارند و خیلی مسائل دیگر که امیدوارم کار خوب پیش برود.

وی در ادامه افزود: خبری اخیرا خواندم که خسرو معصومی قرار است فیلمی درباره کول‌برها بسازد و نوید محمدزاده نیز در آن بازی کند، از این خبر خیلی خوشحال شدم اما ناراحت هم شدم از بابت مهجوریت تئاتر چرا که من خیلی دوست داشتم با این کارگردان درباره تجربیات باارزشی که نسبت به کول‌برها پیدا کردم، صحبت کنم و تجربیاتم را به او منتقل کنم.

عاج افزود: من حتی در نمایش کمیته نان، از تعدادی از کول بران دعوت کردم و با آنها در تعامل بودم. به هرحال سینما و تئاتر دو میدان خیلی متفاوت نیستند و ما می‌توانیم با هم در ارتباط باشیم. من با دست خالی و بدون پول کار کردم، قطعا متر و اندازه ما با دستمزد نوید محمدزاده یکی نیست اما برایم خیلی عجیب و جالب است و حتی جای کنجکاوی دارد که بدانم چطور قرار است این فیلم ساخته شود و از چه زاویه‌ای قرار است به آن نگاه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022207

وب گردی

وب گردی