نجات آبروی ریخته صنایع نظامی آمریکا در یمن

اعزام نظامیان آمریکایی به عربستان در راستای تلاش آمریکا برای نجات اعتبار از دست رفته تسلیحات آمریکایی توسط موشک‌ها و پهپادهای جنبش حوثی‌ یمن است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز ، وبگاه خبری متابعات یمن در یادداشتی اعزام نظامیان آمریکایی به عربستان را در راستای تلاش آمریکا برای نجات اعتبار از دست رفته تسلیحات آمریکایی توسط موشک‌ها و پهپادهای یمن توصیف کرد.

در این یادداشت که «کامل المعمری» تحلیلگر یمنی با عنوان «صنایع نظامی آمریکا اعتبار خود را در جنگ یمن از دست داد» منتشر کرد، نوشت: بی‌تردید اعزام نظامیان آمریکایی به عربستان ثابت می‌کند که آمریکا از اینکه صنایع نظامی مورد افتخار آن اقتدار و اعتبار خود را در منطقه و دنیا از دست داده، دچار نگرانی شده است.

گزارش‌ها حاکی است دولت ترامپ از کارشناسان نظامی آمریکا گزارش‌هایی نظامی دریافت کرده که درباره مشکلات سلاح‌های آمریکایی در خاورمیانه در مقابله با سلاح‌های روسی و غیر روسی هشدار داده است زیرا سلاح‌های روسیه، ایران و یمن در برخورد با مدرن‌ترین سلاح‌های آمریکایی موثرتر عمل می‌کند.

در ابتدای درگیری‌های مرزی جنوب عربستان که ارتش این کشور مدرن‌ترین سلاح‌های آمریکایی از جمله تانک آبرامز افتخار گران‌قیمت صنایع نظامی آمریکا با مبلغ هر دستگاه نُه میلیون دلار را به کار می‌گیرد، حوثی‌ها توانستند با موشک‌های کورنت ساخت روسیه تانک‌های آبرامز را منهدم کنند.

حوثی‌ها پس از آن از موفقیت خود در ساخت چنین موشک‌هایی خبر دادند که به طور خاص در انفجار چنین تانک‌هایی استفاده می‌شود و ویدیوهای زیادی از انهدام و از کار افتادن ده‌ها تانک آبرامز ارتش عربستان در مرز جنوب این کشور با یمن منتشر شده است.

رادارها و سامانه‌های پدافند هوایی مختلف که آمریکا آن را از مدرن‌ترین صنایع دفاعی خود برمی‌شمرد شامل سامانه پاتریوت و سامانه تاد که افکار عمومی جهان تا سال‌ها آن را از قوی‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی دنیا می‌دانستند و ده‌ها کشور بخصوص عربستان و امارات برای خرید آن از یکدیگر سبقت می‌گرفتند حالا در مقابله یا شناسایی پهپادهایی که تقریبا هر روز عمق عربستان را هدف می‌گیرد و پیشتر هم امارات را هدف گرفت شکست مفتضحانه‌ای خورده‌اند.

‏علاوه بر این حوثی‌ها حملات پهپادی خود را روی فرودگاه «ابها» و «جیزان» متمرکز کردند و بارها آنجا را هدف گرفتند. این یعنی عربستان و کارشناسان آمریکایی با وجود اطلاع از حملات مکرر حوثی‌ها نتوانستند با آن مقابله کنند و این چالش بزرگی است که بیش از پیش اعتبار سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا را ساقط می‌کند.

ناکامی پدافندهای هوایی آمریکا در دفع حملات حوثی‌ها برای بسیاری از کشورها میزان ناکارامدی این سامانه‌ها را برملا کرد و به دنبال آن بسیاری از کشورها معاملات تسلیحاتی خود در این زمینه با امریکا را لغو کردند و به سمت خرید پدافند هوایی از روسیه رفتند و در این خصوص آمریکا تلاش کرد برخی کشورها را از در اختیار گرفتن اس 400 منع کرده و آنها را به اعمال تحریم علیه شان تهدید کند.

امروز آمریکا درصدد است اعتبار و آبروی از دست رفته صنایع نظامی خود را نجات بخشد بخصوص که صنایع نظامی آمریکا مورد تحقیر و توهین‌های زیادی قرار گرفته چه از سوی ارتش ایران که یک پهپاد غول پیکر آمریکایی را در خلیج فارس سرنگون کرد و چه توسط نیروهای صنعا که با پهپادهای خود به عمق کشورهای ائتلاف عربی نفوذ می‌کنند بدون اینکه رادارها آنها را شناسایی کند و همزمان پهپادهای آمریکایی پیشرفته در صنعا و الحدیده و نجران و جیزان سرنگون می‌شوند.

اما سیلی بزرگی که آمریکایی را به درد آورده شکست سامانه‌های پدافند هوایی در دفع تهدیدهای نیروهای صنعا است که عمق خاک عربستان را هدف گرفته است. از همین رو آمریکا به تازگی با اعزام بهترین کارشناسان نظامی خود به عربستان می‌خواهد عیوب سامانه‌های دفاعی بخصوص تاد را برطرف کرده و آنها را به نحوی ارتقا دهد که اعتبار از دست رفته خود را بازیابند.

اما حوثی‌ها با کمال اطمینان می‌گویند که پهپادهایشان از فناوری بخصوصی برخوردارند که رادارهای پیشرفته هم قابل شناسایی آنها نیست. علاوه بر اینکه موشک‌های قدس-1 آنها شباهت زیادی به موشک‌های کروز دارد که معروف به قدرت خود در عبور از سامانه‌های هوایی هستند.

امروز محافل تصمیم ساز در آمریکا از بی اعتبار شدن جنگنده‌های اف35 خود که در راس هرم صنایع نظامی افتخار آمیز آمریکا قرار داشت هراس دارند. سامانه اس400 روسیه مخصوص برخورد با مدرن ترین جنگنده‌های آمریکایی از جمله هواپیمای اف35 است و از زمانی که کشورهایی عربی و اسلامی سامانه‌های اس 300 و اس400 را در اختیار گرفته‌اند دولت آمریکا بیش از قبل نگران شده است.

مجله نشنال انترست آمریکایی هم پیشتر در گزارشی گفت: تسلیحات آمریکا در خاورمیانه با مشکلات عدیده‌ای روبروست، بخصوص از زمانی که روسیه سامانه‌های پیشرفته به برخی کشورها و در راس آن روسیه فروخته است.

این مجله افزود: نگرانی‌ها در محافل پنتاگون و لابی سلاح در آمریکا در حال افزایش است و آمریکایی‌ها کشورها را تهدید کرده‌اند تا سامانه‌های روسی اس300 و اس400 خریداری نکنند تا سلاح آمریکا با مشکلات بیشتر در آینده مواجه نباشد.

خلاصه درست است که دولت ترامپ معاملات صدها میلیارد دلاری فروش سلاح با کشورهای متعدد و بخصوص عربستان و امارات بسته است که در دوره هیچ دولت قبلی آمریکا تا این حد نبوده است اما این هم درست است که دولت ترامپ اعتبار سلاح آمریکایی را ساقط کرد و خود موجب تبلیغ برای سلاح روسی شد به گونه‌ای که کشورهای متعددی به خرید تسلیحات روسی روی آوردند. از همین رو امروز دولت ترامپ خود را مقابل چالش‌های بزرگی می بیند.

هدف آمریکا هم از اعزام نیرو به ریاض و قبل از آن ده‌ها کارشناس به این کشور جز بازگرداندن اعتبار و اقتدار سامانه‌های پدافند هوایی آمریکایی نیست زیرا در دفع حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به عربستان ناکام بوده‌اند.

کد خبر: 1022235

وب گردی

وب گردی