بی‌توجهی مسئولان دانشگاه  به هشدار تخلیه آتش‌نشانی

هفته گذشته زمین پردیس علوم دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، نشست سه متری داشت که مأموران آتش‌نشانی هشدار تخلیه دادند؛ اما متأسفانه مسئولان دانشگاه با گذشت یک‌هفته همچنان نسبت به این اتفاق بی‌توجه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال‌های گذشته موضوع فرسودگی ساختمان‌های برخی از دانشگاه‌های بزرگ کشور با چندین هزار دانشجو تبدیل به مسئله قابل توجهی در کشور شده است. موضوعی که جان و سلامت دانشجویان را مورد تهدید قرار داده است.

گاهی نیز شاهد انتشار اخبار مربوط به ریزش ساختمان، نشست زمین، آتش‌سوزی، مشکلات رفاهی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها در رسانه‌ها هستیم. اتفاقی تلخ که با عدم‌ مدیریت مسئولان دانشگاهی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یک مسئله نگران کننده برای خانواده‌ها تبدیل شده است.

همچنین گره فرسودگی ساختمان‌های برخی از دانشگاه‌ها با عدم بازسازی و رسیدگی نسبت به گذشته کور‌تر شده، گره کوری که اگر در دولت و وزرات علوم برای گشایش آن عزم جدی نداشته باشند؛ آبستن حوادث تلخی خواهد شد که خسارت‌های جانی و مالی فراوانی به آموزش عالی و جامعه وارد می‌کند.

نشست 3متری زمین در دانشگاه خواجه‌نصیر الدین‌طوسی!

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر نشست زمین و ایجاد حفره‌ای به قطر یک‌و‌نیم متر و عمق 3 متری در ضلع جنوبی پردیس علوم دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی به صدر اخبار رسانه‌ها تبدیل شد. حفره ایجاد شده در مسیر رفت‌و‌آمد استادان و دانشجویان قرار دارد و نشست این چنینی زمین _که وقوع یا حوادث مشابه آن به‌ دلیل ترک‌های موجود بر روی زمین باز هم محتمل است_، می‌تواند حوادث غیرقابل جبران دیگری را در پی داشته باشد چراکه قناتی بزرگ در نزدیکی این حفره وجود دارد و تصور اینکه زمین در زیر پای دانشجویان خالی‌ست بسیار نگران کننده است.

پس از نشست زمین و ایجاد حفره تیم آتش‌نشانی در محل حادثه حاضر و با بررسی‌های صورت گرفته هشدار تخلیه ساختمان‌ها به مسئولان دانشگاه خواجه‌نصیر الدین‌طوسی داده شد که مسئولان دانشگاه به آن توجهی نداشتند و با گذشت یک هفته همچنان دانشجویان و استادان در این مکان تردد می‌کنند.

تجمیع دانشگاه خواجه‌نصیر راه حل فرار از ساختمان‌های فرسوده

علی صنعتی دبیر شورای صنفی دانشگاه خواجه‌نصیر‌الدین‌ طوسی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص این مسئله عنوان کرد که شورای صنفی برای حل مشکلات و تخلیه ساختمان، مطالبات خود را از طریق برگزاری جلسه با مسئولان دانشگاه، نامه‌نگاری با مسئولان، انتشار پُست در شبکه‌های اجتماعی و کانال اطلاع‌رسانی شورا انجام داده که تا به حال بی‌حاصل بوده است.

طبق گفته صنعتی؛ مسئولان دانشگاه در پاسخ به مطالبات دانشجویان توجیهاتی همچون عدم تخصیص بودجه عمرانی توسط دولت به دانشگاه‌ و اینکه قصد تجمیع پردیس‌های دانشگاه را دارند، مطرح می‌کنند.

چند سوله در محوطه‌ای بزرگ در منطقه پیروزی مکانی است که مسئولان دانشگاه خواجه نصیرالدین‌طوسی برای محل جدید و تجمیع پردیس‌های این دانشگاه در‌نظر دارند. اما به دلیل مخالفت استادان با تجمیع دانشکده‌ها و نبود بودجه برای ساخت ساختمان‌های اداری، آزمایشگاه‌ها و کلاس‌های درس در حال حاضر این موضوع بلاتکلیف مانده است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه خواجه‌نصیر‌الدین‌ طوسی تجمیع دانشگاه‌ها را عامل رشد علمی و رفاهی دانشجویان دانست و گفت: برخی از اعضای هیئت علمی به دلایل شخصی با تجمیع دانشگاه مخالف هستند و پویشی نیز در فضای مجازی به راه انداخته‌اند.

دانشگاه در جایگاه آموزش یا ساخت‌و ساز

با توجه به اینکه بیشتر دانشگاه‌ها ایران وابسته به بودجه دولتی هستند و این بودجه حتی نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای پژوهشی و جاری دانشگاه‌ها را برطرف کند، نمی‌توان انتظار داشت که دانشگاه‌ها در زمینه بازسازی ساختمان‌های دانشکده‌ها، خوابگاه‌ها، تجهیزات و غیره نقش آفرین باشند.

بنابراین این مشکل و تهدید با اختصاص ردیف بودجه خاص با عنوان بازسازی یا تعمیر ساختمان‌های فرسوده از سوی دولت یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حل می‌شود. مسئولان باید در نظر داشته باشند روند بازسازی ساختمان‌های فرسوده هر چقدر طولانی‌تر شود، هزینه‌کرد بازسازی بیشتر خواهد ضمن اینکه امکان وقوع حوادث تلخ نیز وجود دارد. البته نباید فراموش شود کارکرد اصلی دانشگاه‌ها آموزش و پژوهش است و ساخت‌و‌ساز ساختمان‌ها می‌تواند به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار شود تا به رسالت اصلی دانشگاه نیز خدشه‌ای وارد نشود.

به گزارش ایسکانیوز، پیش از این نیز اخبار تلخ وقوع حوادث به دلیل فرسودگی ساختمان‌ها از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی به گوش رسیده بود. سال گذشته نیز دانشجویان زمانی که در کلاس‌های درس حاضر بودند سقف کلاس بر سر آنها فرو ریخت. این حادثه شاید تلفات جانی در پی‌نداشت اما باعث ایجاد رعب و وحشت در بین دانشجویان شد. مسئولان وزارت علوم و دانشگاه باید هر چه سریع‌تر نسبت به تخلیه دانشگاه یا بازسازی ساختمان‌ها اقدام کنند چراکه ممکن است در حوادث بعدی تلفات ابعاد انسانی داشته باشند که قطعاً جبران‌پذیر نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022252

وب گردی

وب گردی